Kirkon metsien monimuotoisuus turvattava

Ota yhteyttä adressin tekijään

Kiitos adressin allekirjoittamisesta!

2020-12-16 09:59:01
Kiitos adressin allekirjoittamisesta. Pidämme sen auki pääsiäiseen 2021 saakka eli linkkiä voi jakaa omissa verkostoissa edelleen.

Meidän metsämme -kansalaisliikkeessä kirjoitimme vetoomuksen kirkon metsien monimuotoisuuden turvaamiseksi. Tutustu vetoomukseen sivuillamme http://meidanmetsamme.org

Vetoomus luovutettiin 11.11.2020 arkkipiispa Tapio Luomalle. Tapaamiseen osallistuivat Paula Lönnemo, Pertti Salolainen ja Panu Kunttu, joka luovutti arkkipiipalle WWF Suomen uuden metsänhoito-oppaan.

Meidän metsämme -vetoomus on suunnattu hiippakuntavaltuustoille, piispainkokoukselle ja kirkkohallitukselle. Seurakuntien ja seurakuntayhtymien on etsittävä uutta ajattelu- ja toimintatapaa suhteessa metsäomaisuuteensa. Valtuutetuilla kuuluu olla oikea tietoa metsäkohteiden luontoarvoista sekä eri vaihtehdoista metsien monimuotoisuuden turvaamiseksi.

Suomen eliölajeista joka yhdeksäs on uhanalainen - tosiasia, jonka tiedostamisella on vaikutuksia kirkon piirissä harjoitettavaan metsänhoitoon. Metsänhoitosuunnitelmaa ei ole pakko tilata paikalliselta metsänhoitoyhdistykseltä vaan tässäkin on vaihtoehtoja olemassa. METSO-ohjelmaa kannattaa hyödyntää niin kauan kun se on käynnissä ja taloudellista tukea suojeluun on saatavissa. Jatkuvapeitteinen kasvatus ja avohakkuista luopuminen ei tarkoita seurakunnalle taloudellista heikkenemää. Luomakunnan teologiaa tulee elää todeksi käytännön kautta ja kirkon tulee toimia vastuullisuuden kärjessä.

Hyvää loppuvuotta 2020!

Toivottaa Meidän metsämme - työryhmä