Pelastetaan Kolin maisemat ja vedet kaivoksen uhalta!

Ota yhteyttä adressin tekijään

Pelastetaan Kolin maisemat ja vedet kaivoksen uhalta - adressin allekirjoittaminen on päättynyt

2023-10-23 18:31:55

Hyvä ystävä,

Kolin lähelle luvan saanutta kaivosvarausta vastustavan adressin allekirjoitti yli 3100 ihmistä - kiitos että allekirjoitit!

Pelastetaan Kolin maisemat -kansalaisliike lähettää adressin huomenna kolmelle valtioneuvoston
jäsenelle: ilmasto- ja ympäristöministeri Kai Mykkäselle, elinkeinoministeri Wille
Rydmanille sekä maa- ja metsätalousministeri Sari Essayahille.

Tämä adressi ja muu kansalaistoiminta vaikutti siihen, ettei Minerals Exploration Network Oy-yhtiö aloittanut
malminetsintätoimintaansa ja kaivosvaraus raukesi 14.3.2023.

Vaadimme yhä edelleen valtioneuvostoa ja eduskuntaa
- ryhtymään toimiin kaivostoiminnan rajaamiseksi ympäristöllisesti ja kulttuurisesti herkiltä
alueilta
- kiristämään kaivoslakia uraaninetsinnän osalta
- kieltämään varaukset ja malminetsinnän kaikentyyppisillä luonnonsuojelualueilla

Adressin lähettämisen päiväksi valittiin YK:n päivä, YK:n kestävän kehityksen tavoitteen nro 12 hengessä.
Tavoitteena on vastuullinen kuluttaminen ja tuotanto.

Lisätietoja kansalaisliikkeen edustajilta:

Merja Mäkelä, Joensuu, merjahele.makela(at)gmail.com
Suvi Pennanen, Joensuu, suvipen(at)protonmail.com

Merja Mäkelä, Pelastetaan Kolin maisemat-kansalaisliike

Kiitos tuesta Kolin maisemien ja vesien puolustamiseksi!

2022-10-24 13:01:31

Hei,

olet yksi adressin Pelastetaan Kolin maisemat ja vedet kaivoksen uhalta! allekirjoittaneista kansalaisista - kiitos siitä! Pelastetaan Kolin maisemat-kansalaisliike kokoontuu Joensuussa säännöllisesti ja tiedotamme asioista Facebook sivulla https://www.facebook.com/Pelastetaan.Koli.Pielinen.Hoytiainen/.

Allekirjoittajia on jo lähes 2200 ja uusia allekirjoituksia tulee päivittäin. Tämä osoittaa kuinka tärkeä Koli ja sen maisemat ovat suomalaisille. Kansallismaiseman lisäksi vaarassa ovat läheiset vesistöt ja paikallisten ihmisten terveys.

Viime viikolla kansalaisliike lähetti adressin ja allekirjoittajaluettelon yhdessä allekirjoituspyynnön kanssa kaikille kansanedustajille. Adressin teksti on julkaistu paikallisissa lehdissä ja olemme saaneet näkyvyyttä laajemminkin. Aiomme myös jatkossa olla yhteyksissä poliitikoihin paikallisella ja kansallisella tasolla ja pitää yllä tätä tärkeää asiaa.

Talvi lähestyy, mutta tietojemme mukaan Mineral Exploration Network Oy ei ole aloittanut kallioperä- ja maanäytteiden keräämistä alueelta. Olemme toiveikkaita, että MEN ei ehdi toimia ennen kuin vuoden pituinen varauksen lupa-aika raukeaa, eikä uutta varauslupaa myönnetä ennen kuin vuoden karenssiajan jälkeen.

Kaivostoiminnan hallinta ei Suomessa ole uskottavalla tasolla ja mekin vaadimme muutoksia kaivoslakiin. Tärkein niistä on ympäristöluvan vaatiminen ennen kaivostoimintaluvan antamista. Toivomme, että sinäkin pidät meteliä tästä asiasta!

Terveisin

Pelastetaan Kolin maisemat-kansalaisliikkeen puolesta