Kuntalaisaloite Helen Oy:n hintojen kohtuullistamiseksi

Ota yhteyttä adressin tekijään

Aloite Helen Oy:n hintojen kohtuullistamiseksi luovutettiin

2022-11-21 08:42:34

Asukkaiden Helsinki -verkoston aloitteesta kerätty kuntalaisaloite Helen Oy:n hintojen kohtuullistamiseksi toimitettiin viime viikolla kaupunginhallitukselle ja valtuustolle. Kiitos osallistumisesta tähän kuntalaisaloitteeseen, jossa esitetään, että kaupunginhallitus ryhtyy toimiin Helen Oy:n helsinkiläisiltä perimien sähkön ja kaukolämmön ja -jäähdytyksen kuluttajahintojen alentamiseksi. Aloitteen oli 15.11.2022 mennessä allekirjoittanut verkossa ja paperilla lähes 300 helsinkiläistä.

Helsingin kaupungin omistama energiayhtiö Helen nostaa toistaiseksi voimassa olevien sähkösopimusten hintaa joulukuun alusta 60 prosentilla. Se on jo toinen raju korotus tänä syksynä. Lokakuussa Helen nosti hintaa 58 prosenttia. Lisäksi Helen nosti lokakuun alussa kaukolämmön hintaa 30 prosenttia. Samaan aikaan yhtiö ilmoittaa kasvattaneensa liikevoiton vuodessa kolminkertaiseksi.

Hintojen korotuksia Helen perustelee pohjoismaisen sähköpörssin korkeilla päivähinnoilla ja tulevia hintoja ennustavilla futuureilla. Suomeksi sanottuna siis energiamarkkinoilla tapahtuvalla yhtiöiden ja sijoittajien keinottelulla. Kuluttajahintojen valtavia korotuksia ei voikaan perustella tuotantokustannusten nousulla.

Liiketoimintoja eriyttämällä helsinkiläisille edullisemmin

Kaupungin kokonaan omistamana yhtiönä Helen on mahdollisuus eriyttää liiketoimintansa niin, että myynti Helsingin asukkaille tapahtuu halvemmalla kuin pörssihinnat. Näin ovat jo tehneet eräät muut kaupunkien omistamat yhtiöt esimerkiksi Keravalla ja Sipoossa, Kokkolassa, Seinäjoella ja Porissa. Lisäksi Helsingin kaupunki voi yhtiön omistajana alentaa yhtiölle asettamiaan tuottotavoitteita.

Helenin johto perustelee sähkön kuluttajahintoja nostamista yli kaksinkertaiseksi myös investoimisella uusiutuvaan energiaan, kuten tuulivoimaan. Fossiilisten polttoaineiden käytöstä onkin tärkeä siirtyä uusiutuvaan energiaan. Mutta Helen voisi rahoittaa tällaiset tuottavat investoinnit pääosin pitkäaikaisilla lainoilla eikä suoraan kassavirrasta. Helenin investoinneissa omarahoituksen osuus oli esimerkiksi viime vuonna peräti 78 prosenttia, mikä on paljon suurempi kuin yleensä teollisissa investoinneissa.

Eriyttämällä energian tuotannon ja myynnin Helsingin asukkaille yhtiön muusta liiketoiminnasta Helen voi irrottaa hintojen määräytymisen omassa verkossa kaupungin alueella ilman sen kierrättämistä pohjoismaisessa sähköpörssin kautta. Suomen ja EU:n lainsäädäntö ei aseta tälle esteitä. Se vähentäisi Helenin voittoja, mutta yhtiön taseen ylijäämissä on siihen varaa. Kohtuuttomien hintojen alentaminen hillitsisi asumiskustannusten nousua ja helpottaisi asukkaiden tilannetta, jota kiihtynyt inflaatio ja toimeentulon epävarmuus vaikeuttavat.

Kaupunginvaltuuston käsitellessä 15.11. kaupungin ensi vuoden talousarviota, se olisi voinut asettaa kaupungin kokonaan omistamalle Helen Oy:lle maltillisemmat tuottotavoitteet ja edellyttää toimintojen eriyttämistä niin, että helsinkiläisten energialaskut eivät kohoaisi niin paljon kuin nyt tapahtuu. Valtuustokäsittelyssä ei talousarvioehdotukseen esitetty kuitenkaan Helen Oy:n osalta muutoksia.

Asukkaiden Helsinki -verkosto, Yrjö Hakanen