Espoonlahti-alue _ Bussit takaisin!

Ota yhteyttä adressin tekijään

HSL:n suunnittelijan vastine

2023-05-19 05:00:40

Hei. HSL lähetti vastauksen. Näette sen alla. Suunnittelijan näkemys nykytilanteesta.

Ajatus on kyllä valmistella joku vastaus tähän. Laittakaa kommentteja.

Adressin tarkoitus on toimia rakentavana kritiikkinä ja osoittaa epäkohtia ssaadaksemme varsinkin nyt syrjäytyteille alueille paremmat yhteydet.

"

Hei

ja kiitos viestistäsi asiakaspalveluumme. Pahoittelut vastauksen viivästymisestä!

Tässä suunnittelijan vastine:

Etelä-Espoon linjastosuunnitelma tehtiin vuosina 2020-2021, ja se hyväksyttiin HSL:n hallituksessa keväällä 2021 (HSLH 25.5.2021). Linjat 143A, 146A, 147A ja 164(V)A lakkautettiin uudessa bussilinjastossa 6.2.2023 alkaen. Nämä A-linjat tarjosivat vaihdottomia yhteyksiä Finnoon, Kaitaan, Soukan, Espoonlahden ja Kivenlahden alueilta Kamppiin ennen metron uuden osuuden liikennöinnin käynnistymistä. Olemme vastaanottaneet suurespoonlahtelaisilta kerätyn adressin suorien bussilinjojen palauttamiseksi. Adressi keräsi noin 250 allekirjoitusta.

Finnoon, Kaitaan, Soukan, Kivenlahden ja Espoonlahden metroasemien avauduttua aikaisemmin käytössä olleiden A-linjojen liikenne olisi päällekkäistä uuden metroliikenteen kanssa. Metroliikenteen jatkuminen Kivenlahteen kasvatti metron operointikustannuksia noin 2,5 miljoonaa euroa vuositasolla. HSL:n tulee huolehtia joukkoliikennejärjestelmän kustannustehokkuudesta kokonaisuudessaan. Kahden A-linjan, esimerkiksi linjojen 143A ja 147A, palauttaminen maksaisi noin 1,8 miljoonaa euroa vuosittain. Kokonaisuus huomioiden A-linjojen palauttaminen liikenteeseen edes 1-2 linjan osalta ei ole taloudellisesti mahdollista.

Metroasemilta etäämmälle jääviltä pientalovaltaisilta alueilta, kuten Laurinlahdesta, Soukanniemestä ja Suvisaaristosta yhteydet perustuvat metroasemiin yhdistyviin liityntälinjoihin, joiden vuoroväli on sovitettu kysyntään, mutta keskeisillä katuosuuksilla mahdollisimman tiheiksi. Esimerkiksi Ala-Soukasta on yhteyksiä Soukan metroasemalle ruuhka-aikoina viiden minuutin välein ja Laurinlahdesta Espoonlahden ja Soukan metroasemille 10 minuutin välein.

Metron kuormitusta leikkaavat uudet suorat linjat Kamppiin liikennöidään uuden suunnitelman mukaisesti Länsiväylän pohjoispuolisilta alueilta eli hieman etäämmältä metron uusista asemista. Metron kuormitusta leikkaava vaikutus saadaan linjoilla toteutettua tarjoamalla yhteyksiä mahdollisimman tiiviin asutuksen läheisyydestä. Näin ollen linjojen pääasiallisiksi palvelualueiksi muodostuivat Saunalahti ja Olari. Linjastosuunnitelman osallisuuden myötä päädyttiin kuitenkin ratkaisuun, jossa linjoja haaroittamalla pystytään tarjoamaan vaihdottomia yhteyksiä myös laajemmalle alueelle Kurttilaan, Tillinmäkeen ja Latokaskeen. Vaihdottomat yhteydet Helsinkiin näiltä alueilta ovat kuitenkin mahdollisia vain yhdistämällä tarjonta tiheämmin asutun alueen kanssa. Uusia vaihdottomia bussiyhteyksiä Kamppiin tarjoavat uudessa linjastossa linjat 121(A) ja 164(K).

Vaikka A-linjat Kamppiin Länsiväylän eteläpuolisilta alueilta onkin lakkautettu, uudessa bussilinjastossa tarjotaan kuitenkin uusia yhteyksiä muualle Helsingin kantakaupunkiin. Espoonlahdesta ja Kivenlahdesta yhteydet Helsinkiin monipuolistuivat runkolinjan 510 uuden reittiosuuden myötä, joka tarjoaa yhteyksiä muun muassa Meilahteen ja Pasilaan.

Parhain terveisin

Erja
Asiakasneuvoja
HSL Helsingin seudun liikenne
www.hsl.fi

"Parhaat matkat tehdään yhdessä"
--------------------------------------------------------------------------
10.5.2023 asiakas ollut yhteydessä johtoryhmään koska ei ole saanut vastausta

"

Hannu A. Jebens // Työmatkalainen

Tilannekatsaus

2023-03-29 18:37:45

Hei kaikille!

Tässä saatte hieman tilannekatsausta adressin suhteen. Maaliskuun alussa on adressin tiimoilta oltu yhteydessä ja keskusteltu espoolaisten HSL:n hallituksen jäsenien kanssa. On mm. oltu samaa mieltä, että joitakin suoria linjoja tarvitaan. Arjen tilanteet ja matkatarpeet ovat erilaisia ja nimenomaan HSL:n pitäisi joukkoliikenteessäkin tukea arjen sujumista eikä vaikeuttaa.

Adressin viestiä on hallituksen jäsenen puolesta sitten välitetty muille jäsenille ja HSL:n suunnitteluosastolle. Sieltäpäin on saatu infoa, että olemme saamassa vastausviestiä. Tämän lisäksi adressi on virallisesti viety HSL:n kirjaamoon 24.3.23, josta viesti välitetään HSL:n toimitusjohtajalle, HSL:n hallituksen jäsenille ja HSL:n suunnitteluosastolle. Sieltäpäin odotellaan myös vastausta.

Kiitos teille!
Tsemppiä ja hyvää kevättä!

Hannu A. Jebens // Työmatkalainen