Bussiyhteys Ruutanan ja valtatie 9:n Olkahisen liittymän välillä säilytettävä

Ota yhteyttä adressin tekijään

Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnan kokous 20.12.2023

2024-01-23 21:59:07

Löysin kokouspöytäkirjan Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnan kokouksesta 20.12.2023:

Sieltä klikkaamalla § 91 Joukkoliikenteen palvelutaso kesäkaudella 2024 tulee näkyviin päätös kesäkauden 2024 palvelutasosta sekä perustelut, jossa otetaan kantaa myös tähän adressiin:

"Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnalle osoitettiin myös adressi (Bussiyhteys Ruutanan ja valtatie 9:n Olkahisen liittymän välillä säilytettävä) Kangasalan Ruutanasta. Adressissa korostettiin yhteyttä Ruutanan alueelta vaihdottomasti Nurmiin Tampereen kristilliseen kouluun. Nyssen suunnittelussa käytiin läpi adressi ja tutkittiin vielä linjan reittivaihtoehtoja. Ruutanan alueelle on suunniteltu Tampereen suuntaan liikennöitävät linjat 45 (Kangasala-Ruutana-Linnainmaa) sekä 95 (Orivesi-Ruutana-Tampere). Näiden lisäksi talvikaudella arjen koulupäivisin liikennöidään linjaa 46, joka mahdollistaa Havisevalta, Jussilasta sekä Ruutanan alueelta yhteyden Pikkolan yläkoululle. Yhteys esimerkiksi Laureeninkallion suunnalta Pikkolan yläkoululle, Kangasalan koulupolun mukaisesti, toteutuu linjalla 45. Linjat 45 ja 46 toimivat talvikaudella ja yhdessä kuljettavat lapsia koulupolkua pitkin Kangasalan Pikkolan yläkoululle. Linjojen aikataulusuunnittelua ohjaa voimakkaasti Pikkolan yläkoulun koulupäivän työjärjestys. Linja 45 tulee liikennöimään talvisin noin 60 min välein, minkä johdosta linjalla 45 ei pystytä tarjoamaan yhteyttä niin Pikkolaan kuin Kristillisen koulun suuntaan Nurmeen. Vaikka linjalla 45 tultaisiinkin tekemään reittimuutos Aitolahdentien kautta, linjan aikatauluissa ei pystytä tarjoamaan yhteyttä, jolla lapset olisivat optimiin kellonaikaan niin Pikkolassa kuin Kristillisellä koululla. Pikkolan yläkoululle Ruutanan, Laureeninkallion sekä Havisevan alueelta tehdään talven arkipäivisin lähes 150 nousua. Nyssen matkustajamääräraportin perusteella Kristillisen koulun pysäkiltä Vastarannankadulta iltapäivisin linjalle 28 tehdään alle 10 nousua."

Valitettavasti adressilla ei ole ollut toivomaamme vaikutusta. Perusteluista näkee, että 45 linjan suunnittelussa Pikkolan koulu on prioriteetti, jonka mukaan aikataulut tehdään. 60 min vuorovälillä yhteyttä ei pystytä tarjoamaan järkevästi sekä Pikkolan koululle että Takrikolle, vaikka 45 kulkisikin Aitolahdentietä. Vuorovälin tihentämistä ei ilmeisesti nähty vaihtoehtona pienen matkustajamäärän palvelemiseksi. Päätöksenteossa toteutuneilla matkustajamäärillä (alle 10 nousua iltapäivisin) oli lopulta enemmän painoarvoa kuin addressin allekirjoittajamäärällä.

Samuli Leivo

Adressi toimitettu Nysselle

2023-11-10 19:07:22

Pdf tuloste adressista allekirjoituksineen ja kommentteineen toimitettiin Tampereen joukkoliikenteen sähköpostiosoitteeseen 10.11.2023. Joukkoliikenteen asiakaspalvelu myös vahvisti, että adressi on vastaanotettu ja tullaan käsittelemään joukkoliikennelautakunnan kokouksessa 15.11.2023. Kesäkauden 2024 palvelutasosta päätöstä on odotettavissa 20.12. "Talvikauden 2024-2025 päätös, joka pohjautuu kesäkauden 2024 kokonaisuuteen on tarkoitus viedä päätöksentekoon tammikuun kokoukseen."

Kiitos kaikille allekirjoittaneille. Jään seuraamaan tilannetta ja lisään tiedotteen, kun asiassa tapahtuu jotain. Varsinainen virallinen tieto bussilinjapäätöksistä löytyy sitten nyssen sivuilta, kun sen aika on.

Samuli Leivo