Sosiaalialan ammattilaiset: Suomen hallituksen on aktiivisesti edistettävä sotatoimien välitöntä lopettamista Gazassa

Ota yhteyttä adressin tekijään

Sosiaalialan vetoomus tulitauosta luovutettu pääministerille

2023-11-22 18:24:15

Sosiaalialan ammattilaisten vetoomus tulitauosta Gazaan on luovutettu eilen 21.11.2023 pääministeri Petteri Orpolle hänen erityisavustajansa Kirsi Höltän välityksellä yhdessä muiden tulitaukoa vaatineiden vetoomusten kanssa. Aiemmasta tiedosta poiketen vetoomus päätettiin silti pitää auki, ja sen voi yhä allekirjoittaa. Saavutettu sopimus väliaikaisesta tulitauosta on tärkeä etappi, mutta kamppailu pysyvän tulitauon saamiseksi jatkuu.

Luovutustilaisuuden yhteydessä pidetyssä mielenosoituksessa vetoomuksen laatijat pitivät puheen, joka on luettavissa alla.

***

The social welfare professionals' petition for a ceasefire in Gaza has been handed over to Prime Minister Petteri Orpo yesterday 21.11.2023 through his special advisor Kirsi Hölttä, together with other petitions calling for a ceasefire. Contrary to previous information, it was decided to keep the petition still open and it can still be signed. The temporary ceasefire deal achieved is an important step forward, but the struggle for a permanent ceasefire continues.

At a demonstration held on the occasion of the handover, the petition's authors gave a speech, which can be read below. Unfortunately the speech is only in Finnish.

Puhe 21.11.2023

"Me ollaan täällä edustamassa 1103:a sosiaalialan ammattilaista, jotka allekirjoittivat vetoomuksen sen puolesta, että Suomen hallitus edistäisi aktiivisesti tulitaukoa ja humanitaarisen avun toimittamista Gazaan.Sosiaalityön kansainvälisessä määritelmässä sanotaan seuraavasti: ”Yhteiskunnallisen oikeudenmukaisuuden, ihmisoikeuksien, kollektiivisen vastuun sekä moninaisuuden kunnioittamisen periaatteet ovat keskeisiä sosiaalityössä.” Myös sosiaalialan ammattieettisiin periaatteisiin kuuluu ihmisoikeuksien ja jakamattoman ihmisarvon kunnioittaminen.

On täysin yhdentekevää sitoutua ihmisoikeuksiin ja kollektiiviseen vastuuseen paperilla, jos pysyy hiljaa silloin, kun ihmisoikeuksia ja ihmisarvoa pahimmalla mahdollisella tavalla rikotaan. On selvää, että 13 000 ihmisen murhaaminen ja kahden miljoonan gazalaisen perustarpeiden täyttymisen järjestelmällinen estäminen rikkoo sekä ihmisoikeuksia että sosiaalialan eettisiä periaatteita räikeästi. Yli 5000 lapsen murhaaminen rikkoo lasten oikeutta elämään ja suojeluun häpeällisellä tavalla.

Holokaustin aikaan oli sosiaalityöntekijöitä, jotka järjestäytyivät puolustamaan kansanmurhan uhreja, ja oli sosiaalityöntekijöitä, jotka osallistuivat kansanmurhaan toimittamalla raportteja asiakkaistaan natsiviranomaisille. On jokaisen ammattilaisen ja kollektiivisesti koko ammattikunnan tehtävä valita, millä puolella historiaa haluaa seistä.

Tämän hetkinen Israelin suorittama kansanmurha Gazassa näkyy suomalaisessa sosiaalityössä niin palestiinalaisten asiakkaiden kuin työntekijöiden elämissä. Se aiheuttaa uupumista, näköalattomuuden tunteita ja vahvoja epäoikeudenmukaisuuden tunteita. Kaikenlainen rasismi ja etenkin islamofobia ja juutalaisvastaisuus ovat lisääntyneet yhteiskunnassamme ja muun muassa näiden asioiden vuoksi Israelin laajamittainen siviilien murhaaminen vaikuttaa laajasti myös suomalaiseen kansalaisyhteiskuntaan ja velvoittaa sosiaalialan ammattilaisilta reagointia.

Gazassa tapahtuvan kansanmurhan oikeuttaminen äänestämällä tyhjää YK:n tulitaukoäänestyksessä ja jatkamalla asekauppaa Israelin kanssa tekee selväksi sen, että Suomen valtio ei ole politiikassaan sitoutunut ihmisoikeuksiin. Sosiaaliala on vahvasti kytköksissä valtion rakenteisiin, ja siksi on erityisen tärkeää, että sosiaalialan ammattilaiset nojaavat vahvasti ja itsenäisesti ammatietiikkaansa myös ja erityisesti tällaisissa tilanteissa, joissa se on ristiriidassa valtion linjan kanssa. Ammattieettiset periaatteet eivät saa jäädä sanahelinäksi.

Gazan siviilien ja lasten oikeutta elämään on suojeltava välittömästi! Tulitauko nyt!"

Alisa Ajomaa, Laura Kauppinen, Reetta Knuuttila, Minna Minkkinen, Anna Nádasi, Anna-Maria Rantalainen, Anu Ropponen, Inka Söderström, Minna Taipale ja Leena Verkkosaari-Jatta

Vetoomuksen luovutus ja tukimielenosoitus 21.11.

2023-11-20 15:02:45

[English below]

Kiitos kaikille teille 1094 sosiaalialan ammattilaiselle tulitaukoa vaativan vetoomuksen allekirjoittamisesta! Vetoomus sulkeutuu tämän päivän jälkeen, ja se luovutetaan huomenna 21.11. Suomen pääministerin valtiosihteeri Risto Artjoelle yhdessä muiden ryhmien keräämien vetoomusten kanssa.

Vetoomusten luovuttamisen yhteydessä järjestetään tukimielenosoitus Helsingin Senaatintorilla huomenna tiistaina 21.11. kello 12.30–13.30. Vaadimme yhdessä Suomelta ja EU:lta aktiivisia toimia välittömän tulitauon aikaansaamiseksi Israeliin ja miehitetyille palestiinalaisalueille. Mielenosoituksessa kuullaan puheita eri ryhmiltä vetoomusten takana. Tule mukaan!

Saat meiltä valmiit kyltit. Jos kuitenkin tuot omasi, pidetään viesti tulitauon vaatimisessa. Ethän tuo paikalle lippuja. Mielenosoituksen järjestävät Amnestyn Suomen osasto ja Sumud - Suomen Palestiina-verkosto. Nähdään huomenna mielenosoituksessa!

***

Thank you to all 1094 social welfare professionals for signing the petition calling for a ceasefire! The petition will close after today and will be handed over tomorrow 21 November to the Finnish prime minister's state secretary Risto Artjoki, together with the petitions collected by other groups.

A support demonstration will take place on the occasion of the handing over of the petitions. The gathering starts at 12.30 and ends at 13.30 at Helsinki Senate Square. The gathering is calling for the Finnish government and EU to actively work for an immediate ceasefire in Israel and the occupied Palestinian territories. Speeches will be delivered by representatives of different professional groups behind the petitions handed to the government. Join us!

We have ready-made signs for you. You can also bring your own. Signs which call for a ceasefire are welcomed but please don't bring any flags. The demonstration is organized by Amnesty Finland and Sumud - The Finnish Palestine network. See you tomorrow in the demonstration!

#ceasefire #tulitaukonyt

Sosiaalialan yhteislähtö mielenosoitukseen tulitauon puolesta, Helsinki 11.11.

2023-11-09 16:49:41

(English below)

Kutsu sosiaalialan ammattilaisille, opiskelijoille, tutkijoille ja opettajille yhteislähtöön Helsingin suurmielenosoitukseen vaatimaan tulitaukoa Gazaan! Tavataan lauantaina 11.11. klo 14:45 Helsingin Rautatientorilla Aleksis Kiven patsaan takana, ja liitytään yhdessä klo 15 alkavaan mielenosoitukseen.

Mielenosoitus on ihmisoikeusjärjestöjen ICAHD Finlandin, Rauhanpuolustajien ja Sumud - Suomen Palestiina-verkoston järjestämä. Mielenosoituksen kuvaus @palivoicesfin Instagram-postauksesta: "🍉 Liity mukaan suurmielenosoitukseen oikeudenmukaisuuden puolesta! Kokoonnumme lauantaina 11. marraskuuta klo 15 osoittamaan tukemme palestiinalaisille. Vaadi tulitaukoa ja loppua kansanmurhalle! Kutsu ystäväsi mukaan - mitä enemmän ääniä, sitä vahvempi viesti. Muistathan tuoda mukanasi vain Palestiinan ja suomalaisten järjestöjen lippuja. Emme salli rasistisia (mukaan lukien islamofobisia tai antisemitistisiä), seksistisiä tai muuten syrjiviä symboleja tai tekstejä."

English:

Welcome to social welfare professionals, students, researchers and teachers to a joint departure for a mass demonstration in Helsinki for ceasefire in Gaza! We will meet on Saturday at 14:45 at Helsinki Railway square, behind the Aleksis Kivi statue, and join together to the demonstration starting at 15.

The demonstration is organized by human rights organizations ICAHD Finland, Peace Committee, and Sumud - The Finnish Palestine Network. Description of the demonstration from an Instagram post by @palivoicesfin: "🍉 Join us in standing for justice! We're coming together in Helsinki on Saturday, November 11th, at 3 pm to support Palestinians. Demand a ceasefire now and an end to the ongoing genocide! Don't forget to bring your friends – the more voices, the stronger the message. Please remember to bring only flags of Palestine and Finnish organizations. Racist (including islamophobic or antisemitic), sexist or otherwise discriminatory symbols or texts are not allowed."

Kiitos tähän mennessä allekirjoittaneille - työ jatkuu!

2023-11-07 14:56:05

Kiitos suuresti kaikille teille, jotka olette allekirjoittaneet sosiaalialan vetoomuksen tulitauon puolesta. Allekirjoituksia on tullut alle kahdessa vuorokaudessa 810, joka on huima määrä. Uskomme, että voidaan vielä kasvattaa allekirjoitusten määrää, ennen kuin lähetämme vetoomuksen Suomen hallitukselle! Allekirjoitukset kasvattavat vetoomuksen painoarvoa. Voit osallistua allekirjoitusten keräämiseen jakamalla vetoomusta laajasti sosiaalisessa mediassa sekä muissa verkostoissasi, kuten työpaikoilla, oppilaitoksissa tai järjestöissä.
---

Thank you everybody for signing the social welfare professionals' petition for ceasefire in Gaza. The petition has collected 810 signatures in less than two days, which is a huge number. We strongly believe that we can reach even more signatures before giving out the petition to the Finnish parlament! Signatures increase the weight of the petition. You can take part in collecting signatures by sharing the petition broadly in social media and in your other networks, such as workplace, educational institution, or organizations.