Lääkärit ja lääketieteen opiskelijat vaativat tulitaukoa nyt!

Ota yhteyttä adressin tekijään

Lääkäreiden ja lääketieteen opiskelijoiden vetoomus tulitauon saamiseksi Gazaan on toimitettu ulkoministerille

2024-02-02 10:33:23

LSV:n keräämä lääkäreiden vetoomus tulitauon saamiseksi Gazaan on luovutettu torstaina 1.2. ulkoministeri Valtosen kabinetille.

Lääkärit vaativat Suomen hallitukselta välittömiä toimia tulitauon ja humanitaaristen käytävien aikaansaamiseksi Gazaan sekä ihmisoikeuksien ja kansainvälisen oikeuden kunnioittamista.

LSV:n toiminnanjohtaja Kaisa-Leena Juvonen luovutti 728 lääkärin ja lääketieteen opiskelijan allekirjoittaman vetoomuksen Gazan tulitauon puolesta ulkoministeri Elina Valtosen erityisavustajalle Eemil Nuuttilalle ja ulkoministeriön Lähi-Idän yksikön päällikkö Riikka Eelalle. Suuri kiitos kaikille allekirjoittaneille, Nuuttila välittää nimilistan ja vetoomuksen ulkoministerille.

Tapaamisessa Juvonen painotti Gazan äärimmäisen vaikeaa humanitaarista tilannetta. Tammikuun lopussa Gazassa on 1,5 miljoona sisäistä pakolaista. Terveydenhuollon kapasiteetti on pahasti ylikuormittunut. Terveyskeskukset ja sairaalat tarvitsevat akuutisti polttoainetta, lääketieteellisiä tarvikkeita ja ruokaa jatkaakseen palvelujen tarjoamista Gazan kaistaleella. Tarve on suuri ruutiininomaisille rokotuksille, seksuaali- ja lisääntymisterveyspalveluille, kuin myös lääkitykselle ei-tarttuviin tauteihin. Gazaan tarvitaan välitön tulitauko riittävän humanitaarisen avun perille tomittamiseksi.

LSV on myös yhdessä 40 muun kansalaisjärjestön kanssa vedonnut, että Suomen hallituksen tulee arvioida uudelleen tuen lakkauttamispäätöstä UNRWA:lle – tukea tulee jatkaa. Suomen tulee tukea perusteellista ja puolueetonta tutkintaa, joka koskee Israelin UNRWA:n työntekijöitä kohtaan esittämiä syytöksiä.

Suomen pitää tukea kansainvälisen tuomioistuimen päätöstä ja vaatia että Israel noudattaa sitä, muun muassa edistäen välittömästi humanitaarisen pääsyä Gazaan siviilien tilanteen helpottamiseksi. Suomen tulee noudattaa kansainvälisen oikeuden mukaisia sitoumuksiaan ja velvoitteitaan, erityisesti yleissopimusta joukkotuhontana pidettävän rikoksen ehkäisemiseksi ja rankaisemiseksi.

Lääkärin sosiaalinen vastuu ry

Kiitos, että olet mukana lääkäreiden ja lääketieteen opiskelijoiden vetoomuksessa Gazan tulitauon puolesta!

2023-11-17 10:55:23

Avasimme vetoomuksen perjantaina 10.11. ja viikossa olemme keränneet yli 630 allekirjoitusta. Mahtava tulos jo tähän mennessä!

Tilanne Gazassa tarvitsee edelleen huomiotamme. OCHA:n (Flash Update #40, 15.11.2023) mukaan, Gazan pohjoisosissa sijaitsevista 24 sairaalasta vain yksi Al Ahli Gazan kaupungissa on toiminnassa. Kahdeksantoista sairaalaa on suljettu ja evakuoitu vihollisuuksien alkamisen jälkeen. Avoinna olevat sairaalat voivat tarjota vain rajattuja palveluja jo hoitoon otetuille potilaille. Näihin sairaaloihin ei ole pääsyä, ne eivät ota uusia potilaita, eikä niillä ole tarvikkeita tai sähköä käytössään. Sairaaloilla ja lääkintähenkilökunnalla on erityinen suoja kansainvälisen humanitaarisen lain mukaan ja konfliktien osapuolien tulee tätä kunnioittaa.

Pyydä kollegasi mukaan vaatimaan tulitaukoa Gazaan ja levitä heille tietoa vetoomuksesta. Saisimmeko viikonlopun aikana, yhdessä toimimalla, yhteensä tuhannen lääkärin tai lääkisläisen allekirjoituksen vetoomukseen?

Voit esimerkiksi jakaa linkkiä Lääkärin sosiaalisen vastuun nettisivulle tai jakaa päivityksiämme Facebookissa ja Instagramissa.

Vetoomus nettisivullamme: https://lsv.fi/2023/11/allekirjoita-vetoomus-laakarit-vaativat-tulitaukoa-gazaan/
LSV Facebook: LaakarinSosiaalinenVastuu
LSV Instagram: lsv_ry

Voit myös jakaa adressin Facebook-seinälläsi.

Ota yhteyttä kavereihisi

1. Kirjoita viesti, jossa kerrot, miksi olet allekirjoittanut tämän adressin. Ihmiset allekirjoittavat adressin todennäköisemmin, jos ymmärtävät, kuinka tärkeä aihe on.
  2. Kopioi ja liitä adressin verkko-osoite viestiisi.
  3. Lähetä viesti käyttäen sähköpostia, tekstiviestiä, Facebookia, WhatsAppia, Twitteriä, Skypeä, Instagramia ja LinkedIniä.

Kiitos, että olet mukana.
Tulitauko Gazaan nyt!

Kaisa-Leena Juvonen