KOY MÄNTYTIE 1 ASEMAKAAVAN SÄILYTYSVETOOMUS

Ota yhteyttä adressin tekijään

Nopeita muutoksia - rakennusvalvonnasta tarkennus

2024-06-07 15:51:36

Nopeita muutoksia ilmassa; rakennusvalvonta tarkensi vielä tilannetta lupakäsittelyn osalta seuraavasti: rajanaapurien kuuleminen aiotaan järjestää pikapuoliin ja muutoslupakäsittely pyritään saada kokonaisuudessaan valmiiksi ennen kesälomia jos mitään ratkaisevaa ei ilmene.

Tarkennus tuli lähes heti edellisen tiedotuksemme jälkeen.

Haarajoen asukasyhdistys ry

Uhkakuvat ovat toteutumassa juuri tulleen tiedon mukaan!

2024-06-07 12:47:50

Saimme juuri tänään tietää, että rakennusvalvontaan on jo huhtikuussa mennyt rakennuttajalta muutoshakemus! Olemme tänään lähettäneet kaupungin päättäjille ja virkamiehistölle sekä Keski-Uusimaan toimitukseen seuraavan sähköpostiviestin:

Hyvät vastaanottajat,

Haarajoen asukasyhdistys on huolestuneena seurannut Järvenpään kaupungin rakennusvalvonnan ja kiinteistö oy Mäntytie 1:n rakentamista ja siihen liittyvää lupakikkailua. Asukasyhdistyksen hallituksen jäsen Jarno Tikka on selvittänyt viime vuoden aikana KOY Mäntytie 1:seen liittyviä seikkoja (liite Haarajoki - Mäntytie1 - Adressi.pdf) ja tämän selvityksen perusteella lähdimme keräämään ennakoivasti vetoomukseen asemakaavan säilyttämisen puolesta nimiä - nimiä on nyt tällä hetkellä kasassa  418 kpl (liitteet koy_mantytie_1_asemakaavan_sailytysvetoomus allekirjoitukset.pdf, allekirjoitus1.pdf ja allekirjoitus2.pdf) ja huoli kasvaa edelleen viimeaikaisten tietojen pohjalta.

Toivomme, että Järvenpään kaupunki ja päättäjät eivät missään nimessä päästä lupahakemusta läpi, jonka rakennuttaja on nyt laittanut prosessiin sisään!

Olemme nimittäin juuri saaneet tietää, että suurimmat pelkomme ovat toteutuneet; Järvenpään rakennusvalvontaan on huhtikuussa 2024 jätetty rakennusaikainen muutoshakemus, jossa kiinteistön nykyisiä toimistokäyttöön tarkoitettuja tiloja haetaan muutettavaksi pysyvästi asumiskäyttöön. Tämän mennessä läpi rakennuksesta 50%:a on pysyvään asumiskäyttöön ja 50%:a lyhytaikaiseen majoituskäyttöön.

Lupa on tällä hetkellä menossa läpi. Kaupungilta saadun tiedon mukaan rakennusvalvonta katsoo tämän 50%/50% jaon olevan kaavan mukaista toimintaa ja koska kyseessä on oikeusharkintainen lupa, ei rakennusvalvonta voi muutoshakemusta heidän mukaansa evätä.

Lupahakemuksen käsittelyssä on erityisen mielenkiintoista se, että kaupungin rakennusvalvonta on käsittelyn yhteydessä katsonut ettei muutoksella ole merkittävää vaikutusta kiinteistön naapureihin, jotenka rakennusvalvonta on päättänyt hakemusprosessin tiimoilta olla kuulematta rajanaapureita muutoksen yhteydessä. Kyseessä on kuitenkin keskeisellä paikalla oleva kiinteistö, jonka 880m2 kokonaistilasta 400m2 ollaan muuttamassa toimistokäytöstä asumiskäyttöön ja jonka rakennuttaja on selkeästi osoittanut monta kertaa rakennusprojektin aikana haluavansa tuoda kiinteistöön sosiaalialan avohoitopalveluita mm. kaavamuutoslupaa tiedustelemalla.

Haarajoen asukasyhdistys on äärimmäisen huolissaan tilanteen kehityksestä ja olemme valmiita viemään asian niin pitkälle kuin mahdollista, jotta taustaselvityksessä kerrotut uhkakuvat EIVÄT toteudu.

Erittäin huolestunein terveisin,

Haarajoen asukasyhdistyksen puheenjohtaja Sanna-Kaisa Sihvola

Adressin nimikeräys jatkuu vielä

2024-05-17 15:33:50

Hei,

meille on tullut muutamia kyselyitä, mitä tapahtuu nimien keräyksen jälkeen - keräämme nimiä vielä muutaman viikon, mutta ennen kesälomien alkua viemme adressin henkilökohtaisesti Järvenpään Kaupunkikehityksen yksikköön, jotta voimme varmistaa, että kaavamuutos ei mitenkään "vahingossa" voi mennä prosessista läpi. Eli käymme läpi, miksi adressi on pystytetty ja miksi olemme huolissamme tilanteesta.

Kerromme, kun prosessi etenee ja millaista palautetta saamme!

Kaunista kesän odotusta kaikille ja kiitos allekirjoituksistanne - muistakaa vinkata myös taloudessanne asuville muille täysi-ikäisille, että adressin voivat hekin allekirjoittaa!

Haarajoen asukasyhdistyksen puolesta Sanna-Kaisa Sihvola