Adressi Tampereen henkilöstökassan kehittämisen puolesta!

Tampereen kaupungin henkilöstökassa on toiminut kaupungin työtekijöiden pankkina vuodesta 1924. Kuuluisaksi se on tullut hyvästä palvelustaan ja erottautuu muista pankeista siinä, ettei se tavoittele toiminnallaan voittoa. Vuonna 2013 valtuusto päätti äänestyksen jälkeen perua vuonna 2012 tekemänsä lopettamispäätöksen ja edellytti, että henkilöstökassaa on jatkossa kehitettävä.
Taloushallinto on jälleen viemässä poliittiseen päätöksentekoon henkilöstökassan lopettamisesitystä. Henkilöstökassan johtokunnalla on selkeä viiden vuoden kehittämissuunnitelma. Se on kustannusneutraali ja pyrkii kattamaan tarvittavat kulut laajentamalla pankkituotevalikoimaa. Suunnitelma on realistinen, ottaen huomioon kaikki pankkisektorin tämän päiväiset ongelmat. Tavoitteena on aivan uusi toimintatapa, liikepankkien kaltainen verkkopankki, noin yhden kuukauden palkkaa vastaava, luotollinen joustava käyttötili, joka mahdollistaa jatkuvan limiitin pienellä korolla, n. 5000 euron vakuudellisen luoton oton ja kassalle oman taseen. Tällöin kassan pääomien tuotoilla ja muulla pankkitoiminnalla voitaisiin kustantaa ja poistaa jatkossa palvelumaksut. Eläkeläisiä varten säilytetään ystävällinen kassapalvelu tiskillä laajoine aukioloaikoineen.
Henkilöstökassa voi toteuttaa tulevaisuudessa myös sille uskottua sosiaalista tehtävää. Se palvelee noin tuhatta kaupungin eläkeläistä, jotka eivät osaa käyttää pankkipalveluja digitaalisesti ja tarvitsevat henkilökohtaista palvelua. Ns. huostaan otetut ja vajaa valtaiset ihmiset, joiden asioita ajaa uskottu mies, saavat myös tulevaisuudessa pankkipalvelunsa ilmaiseksi henkilöstökassalta.
Tampereen kaupungin työntekijöillä on nyt vaihtoehto sanoa nyt mielipiteensä, valita eettiset ja yhteiskunnallisesti kriittisenkin tarkastelun kestävät pankkipalvelut!
Ole hyvä ja allekirjoita adressi Tampereen henkilöstökassan kehittämisen puolesta ja lopettamisaikeita vastaan!
Tampereen henkilöstökassan johtokunnan henkilöstönedustajat , puheenjohtaja Esa Kanerva, varapuheenjohtaja Tero Mattila