Adressi Tervasuon päivähoidon ja koulun puolesta

Tällä hetkellä päivähoitoa tarjotaan Nokian Tervasuon/Sammaliston päiväkodissa kuudessa ryhmässä, joista kolme ryhmää sijaitsee päärakennuksessa ja kolme ryhmää päiväkodin pihassa olevassa parakissa. Yhteensä lapsia päiväkodissa on tällä hetkellä 112 lasta eivätkä kaikki halukkaat ole edes mahtuneet oman alueen päiväkotiin. Koulun puolella tilat ovat niin ikään riittämättömät, sillä ainoastaan kaksi opetusryhmää mahtuu varsinaiseen koulurakennukseen ja kaksi luokkaa ovat koulun pihassa sijaitsevassa parakkirakennuksessa. Tervasuolla on tekohengitetty tilapäisratkaisuilla nyt jo kuuden vuoden ajan. Tervasuon alakouluhanketta on jatkuvasti siirretty. Tervasuo-Sammaliston alue tulee kuitenkin laajentumaan voimakkaasti tulevaisuudessa. Tähän mennessä Tervasuon alueella on jo 170 tonttia  rakennettuna ja Sammaliston alueelle on kaavoitettu 200 uutta tonttia, joista ensimmäiset ovat jo rakentumassa.

Suurimpana huolenamme on kunnallisen päivähoidon jatkuminen alueella. Marraskuun 2013 loppuun mennessä poistuva päiväkodin parakkirakennus vie 48 lapselta kunnallisen hoitopaikan Tervasuon päiväkodista. Samoin koulun parakkirakennus tulee poistumaan käytöstä vuonna 2014. Miten toteutetaan päivähoitolaki päivähoidon jatkuvuudesta ja pysyvistä ihmissuhteista, mikäli kunnallinen päivähoito alueella loppuu?

Toisena huolenaihena alueella on suunniteltu pilotointi esiopetuksen siirtämisestä hallinnollisesti ja toiminnallisesti koulun alaisuuteen. Esiopetusaikana (8.30-12.30) siirryttäisiin käyttämään kahden lastentarhanopettajan ja yhden lastenhoitajan sijaan yhtä lastentarhanopettajaa ja kahta koulunkäynninohjaajaa.Vieläkin huolestuttavampaa on aamu- ja iltapäivähoidon järjestäminen, jossa henkilöstön ja lasten suhdeluku on 1:13 (kun se nyt on 1:7).Mielestämme esikouluikäisten pitäisi saada olla lapsia, ei koululaisia. He tarvitsevat nykyisen henkilöstön ammatillisuus- ja koulutustason, päiväkotimaiset tilat sekä turvalliset pihat.Toivottavasti lapsen etu osataan asettaa etusijalle ja Tervasuon esikoulupilotointi Nokialla perutaan.

Tervasuon päiväkodin ja koulun vanhempainyhdistys

Nokian kaupungin asukkaana allekirjoitan tämän adressin, jossa vaadimme seuraavaa:

1) Sammaliston/Tervasuon päiväkodin ryhmien tulee säilyä nykyisinä ja nykyisellä päiväkodin tontilla myös marraskuun 2013 jälkeen

2) Sammaliston alakouluhanke tulee laittaa vireille, jotta koulu on käyttövalmiina vuonna 2015

3) Esikoulupilotointi Nokian Tervasuolla perutaan