Vastustamme eduskunnan holtitonta palkkapolitiikkaa

Vastustamme ehdottomasti eduskunnan holtitonta palkkapolitiikkaa

Me allekirjoittaneet emme hyväksy eduskunnan kansliatoimikunnan tapaa korottaa eduskunnan virkamiesten palkkoja aikana, jolloin kansalaisten peruspalveluja leikataan ja toivotaan kansalaisilta malttia palkkaneuvotteluihin.

Olemme myös ehdottomasti vastaan kansanedustajien palkankorotusta, jota valmistellaan kaikessa hiljaisuudessa, etenkin kun se perustuu väitteeseen jonka mukaan palkkataso on jäänyt jälkeen yleisestä kehityksestä, ja kuitenkin kansanedustajat nauttivat monista heille ilmaisista etuisuuksista.

Kansanedustaja saa palkkaa minimissään 5860 euroa kuukaudessa, ja yli 12 vuotta istunut edustaja vähintään 6 300 euroa. Kulukorvauksineen palkka on vielä huomattavasti suurempi, mutta silti se ei enää pitkään riitä. Kansanedustajien palkoista päättävän palkkiotoimikunnan johtaja Pekka Tuomisto kertoi Iltalehdelle toukokuussa 2010 ettei nyt ollut oikea hetki korotukseen, mutta sanoo myös "sen hetken lähestyvän". Seuraavan kerran toimikunta kokoontuu kesän jälkeen, mutta Tuomisto ei paljasta tullaanko palkkoja korottamaan vielä silloin. Kansanedustajien palkat nousivat viimeksi keväällä 2008 noin kuudella prosentilla.

Suomen kansa ei voi enää toimia maksumiehenä yhtä aikaa kalliille edustajistolleen sekä muidenkin EU-maiden talouskriisien hoidolle Suomen talouden rapautuessa, työttömyyden kasvaessa ja bruttokansantuotteen supistuessa.

Nina Vakkila & Seidi Lampinen    Ota yhteyttä adressin tekijään