ELMU Konepajalle – kolmetonninen Helsinkiin!

Vetoomus ELMU ry:n Konepaja-hallin puolesta

Helsinkiin tarvitaan 3 000 hengen konserttisali. Tällä hetkellä kaupungissa ei ole klubien ja jäähallien kokoluokkien välissä yhtään konsertti- ja kulttuurikäyttöön suunniteltua tilaa.

Nykyisin useat artistit ja yhtyeet joutuvat esiintymään suosiotaan pienemmässä paikassa, mikä nostaa konserttilippujen hinnat monen kaupunkilaisen kipukynnyksen yli.

Muuhun käyttöön suunnitellut tilat eivät huonon akustiikkansa ja viihtyvyytensä vuoksi tarjoa yleisölle täysipainoista konserttielämystä. Lisäksi niihin joudutaan rakentamaan aina tekniikka ja tuotanto erikseen, mikä taas nostaa lippujen hintoja.

Elävän musiikin yhdistys ELMU ry on vuodesta 2009 asti valmistellut 3 000 hengen konserttisalia Telakkarannan Konepaja-halliin. Yleishyödyllisenä toimijana Elmu palvelee kaikkia kaupunkilaisia tasapuolisemmin kuin kaupalliset liikeyritykset.

ELMU tarjoaa konserttielämyksiä myös alaikäisille parhailla eturivin paikoilla. Konepajaan on suunniteltu ison konserttisalin lisäksi "kaupunkilaisten olohuoneeksi" tarkoitettu pienempi tila, jossa on matala kynnys järjestää omaehtoista toimintaa. Suunnitelmat sisältävät myös bändien harjoitustiloja, joista on Helsingissä huutava pula.

Meidän mielestämme kulttuuri kuuluu kaikille ja sen on oltava helposti saavutettavaa ikään, makuun ja varallisuuteen katsomatta. ELMU:n ylläpitämänä Konepajan ohjelma ulottuisi kansankulttuurista korkeakulttuuriin, iskelmästä hiphopiin, suomirockista kansainvälisiin tähtiartisteihin, koululaisten taitokilpailuista teatteritaiteeseen.

Konepaja-hanke ei tule kaupungille kalliiksi vaan on ELMU:n laskelmien mukaan kaupungille tuottava sijoitus ja maksaa itsensä 30 vuoden vuokra-aikana takaisin. Lisäksi se tarjoaa puitteet tehdä kulttuuri- ja nuorisotyötä, jonka arvoa ei voi rahassa mitata.

Kulttuurikeskuksen rakentaminen Telakkarantaan palvelee myös kaupunkisuunnittelun tavoitteita ja koko kehittyvän läntisen kantakaupungin 25 000 uutta asukasta.

Korkeatasoinen 3 000 hengen konserttisali on kansainvälisesti houkutteleva turistikohde ja nostaa Helsingin profiilia pohjoismaisena kulttuurikaupunkina.

Me allekirjoittajat vetoamme nyt Helsingin kaupunkiin, että se pysyisi alkuperäisissä suunnitelmissaan ja edistäisi Konepaja-hallin kunnostamista ELMU:n uusiksi tiloiksi.

Lisätietoja ja keskustelua:

www.facebook.com/konepajahalli