Erityisen tuen tarvitsijoille tulisi olla paremmat mahdollisuudet päästä tavallisiin ammattioppilaitoksiin

Olen huomannut vuosien saatossa, kuinka nihkeesti tavalliset ammattioppilaitokset ottavat erityisen tuen tarvitsijoita koulun kirjoille opiskelijoiksi. Se johtuu siitä, kun luokka ryhmät liian isot ja opettajia liian vähän. Yksi syy on siinä, että 'normi' oppilaitoksilla on ennakkoluuloja erityisen tuen tarvitsijoita kohtaan, että pärjäävätkö muiden opiskelijoiden tahdissa. Mielestäni tässä kohtaa tulisi tapahtua muutoksia, että henkilöstöä tulisi palkata lisää, jotta ammattialoille voisi järjestää max. 10 hengen erityisopetus ryhmiä 'normi' opetuksen rinnalle. Tällöin voisivat opiskelijat omien kykyjensä ja oppimisvalmiuksensa mukaan opiskella sekä 'normi' -ja 'pienryhmä' luokissa. Esim. yhteishaussa ja jatkuvassahaussa voisi olla ryhmät eritelty, mm. Liiketoiminnan perustutnto (pk) = peruskoulu , (er) = erityisopetus ja (yo) = ylioppilas. Yhteiskunta voisi tulla vastaan tässä kohtaan ja antaa määrärahoja 'normi' ammattioppilaitoksille, jotta voisi palkata henkilöstöä erityisopetus ryhmiin, oli sitten ala mikä tahaansa. Toivoisin, että mahdollisimman moni allekirjoittaa tämän nettiadressin. Jos tulee väh. 500 allekirjoitusta, niin tämän jälkeen tehdään kansalaisaloite ja viedään asia eduskunna käsittelyyn.

Heidi Kärkkäinen    Ota yhteyttä adressin tekijään

Allekirjoita tämä adressi

Allekirjoittamalla tämän adressin annan luvan siihen, että Heidi Kärkkäinen voi luovuttaa tällä lomakkeella antamani tiedot päätöksentekijöille.

Emme näytä sähköpostiosoitettasi julkisesti verkossa.

Maksullinen mainonta

Mainostamme tätä adressia 3000 ihmiselle.

Lisätietoja…