Vastustamme keliaakikoiden ruokavaliokorvauksen poistamista

Kommentoitu viesti

Lifeline

#3 Re:

27.05.2015 20:16

#1: -  

 Virossa keliakiakorvaus on n 90 €, Norjassa liki 200 €. Hienoa Suomi ja fiksut päättäjät. Pari kansanedustajan paikan vähentämistä avustajineen olisi tuonut jo roimat säästöt. Mihin tuollaista sakkia tarvitaan? 5 piinkovaa pitkänlinjan yritysjohtajaa johtamaan yritystä nimeltä Suomi! 

Vastaukset


Vieras

#5 Re: Re:

2015-05-27 20:21:21

#3: Lifeline - Re:  

 Antaa hyvän kuvan Suomesta maailmalle. Sairailta edut veks.


Vieras

#17 Re: Re:

2015-05-27 20:58:17

#3: Lifeline - Re:  

 Italiassa miehille (yli 14-vuotiaille) korvaus on 140€/kk joka annetaan paikallisesta kelalta vuodeksi kerrallaan ns.todistuksella joka viedään apteekkiin, josta voi hakea ko summalla pastaa, jauhoja, leipää jne jne

Naisille summa on pienempi, muistaakseni n.90€/kk.

Erot perustuvat keskimääräiseen kcal tarpeeseen / vrk.


Vieras

#202 Re: Re:

2015-05-28 14:56:00

#3: Lifeline - Re:  

 Hyvä, kun on naapurimaistakin tietoa niin ehkäpä hallitus ymmärtäisi miten tärkeästä asiasta on kyse. Pieneläkeläisellä ei ihan oikeasti jää elämiseen yhtään rahaa vuokran, muitten lääkkeitten ja asumisen lisäksi ja gluteeniton maksaa n.60 enemmän kuin tavallinen ruoka. esim. eläke n. 800 € siitä vuokra yli 500 € ja lääkkeet, ruoka ja elämiseen loput....eipä ole hurraaamista!


Vieras

#404 Re: Re:

2015-05-29 20:26:56

#3: Lifeline - Re:  

 Aivan käsittämättömiä päätöksiä. Keliakikolle, ruoka kuukaudessa tulee tosi kalliiksi, ja tätä sairautta ei voi muuten hoitaa, kuin ruokavaliolla. Olen nytkin ollut monta kuukautta syömättä leipää, kun se tulee niin kalliiksi. Ja sekin, että meille vieläkin valmistetaan liian vähän vaihtoehtoja, niitä ainakin täällä maalla ei paljoa ole. Aina kaupassa täytyy syynätä kaikki tarkkaan, kun nykyisin vehnäjauhoja lisätään vaikka mihin, sellaisiinkin ruokiin, että oikein ihmetyttää. Paljonko siinä tulee säästöä, kun se tuki viedään pois. Ja sitten, kun tarvitsen vielä kela taksia. Vuoden alussa on ihan hirveää, kun maksat aivan valtavat omavastuut, ennen, kun helpottaa. Sitten vielä minulla on paljon lääkkeitä, kun olin tapaturmassa 16 vuotta sitten, jos nyt sitten vielä korotetaan lääkkeiden omavastuuta, kelan kuljetusten omavastuuta ja  sitten vielä tämä gluteeniton ruokavalio. Kyllä tässä ei pieni eläke riitä muutenkaan mihinkään ja nyt sitten taas suunnitellaan lisärasituksia. Eikö tosiaan ole, mitään muuta, kuin vammautuneet, sairaat ja vanhukset, josta voi säästää. Tiedättekö Ministerit millaisilla eläkkeillä meidän pitää elää? Katsoin tänään, millaisia palkkoja ja tukia ja lisiä te saatte. Eikö teidän tuloistanne voisi vähän vähentää. teille se iei vaikuttaisi mitään, mutta meidän pitää säästää ruuassa, lääkkeissä, ja matkakuluissa. Mutta miten esim. säästät matkakuluissa, kun jos en käy kuntoutuksessa, pikkuhiljaa joudun sairaalan hoidettavaksi, jos en pidä kuntoa yllä, että pystyn olemaan kotona. Omaishoitajan tuki on noin 300/kk, hävetkää! Hän tekee raskasta työtä. Minä en ymmärrä, niiltä otetaan pois, jotka vähemmän pystyvät nostamaan meteliä. Minulla ei enää järki riitä, niin sitä unohdettiin lupaukset samantien, kun ministeriö oli koolla. Miettikää muita säästö kohteita. T. Eira Ahonen