Tornion ensihoito- ja sairaankuljetusten laatu on säilytettävä

Kommentoitu viesti


Vieras

#19 Matille

19.11.2010 22:22

En todellakaan ole käynyt "kurkkimassa" kenenkään äänestyskäyttäytymistä enkä aio tehdä sitä vastaisuudessakaan. Kovin vaikeaa ei kuitenkaan ole päätellä, kun useampikin sairaankuljettaja on minulle kertonut äänestäneensä viime vaaleissa viimeistä kertaa tiettyjä yksityistäjäpuolueita.

Ja ollaksemme ihan, ihan tarkkoja kirjoitin (tällä palstalla #8), että "kilpailutusta kannatti lautakunnassa myös Gunnar Kourilehto". Ja niin hän myös teki (sos.terv.ltk. §74/20.5.2010), koska ei äänestänyt sitä vastaan eikä jättänyt eriävää mielipidettä. Siksi minusta ei tuntunut kovin vakuuttavalta, kun hän nyt kertoi olevansa kaupungin oman toiminnan kannalla. Vähintäänkin jonkinlaista myöhäisherännäisyyttä siinä oli havaittavissa.

Sitten pari kysymystä:
1) Miksi SPR tai te työntekijät ette tehneet oikaisuvaatimusta lautakunnan päätökseen säädetyssä ajassa, kun kerta tarjouspyyntö oli niin "asiantuntemattoman" huono ja kun tarjouskilpailun voittaja ei tarjoakaan sen tasoista palvelua, kuin tarjouspyynnössä edellytettiin.
Jos olisitte tehneet sen, niin asiaan olisi ollut huomattavasti helpompi edes yrittää saada muutosta.
2) Mielestänne kilpailuttamistyöryhmässä olisi pitänyt olla teidän edustus tai teiltä olisi ainakin pitänyt kysyä neuvoja. Mitä luulet, kestäisikö mahdollista oikeuskäsittelyä sellainen kilpailutus, jossa kilpailutukseen tällä tavalla osallistuisi yhden kilpailuun osallistuvan palveluntuottajan edustaja/työntekijä. Mulla on sellainen käsitys, että ei taitaisi kestää. Saatan kyllä olla väärässäkin.

Edelleenkin olen sitä mieltä, että peruskysymys tässä on se, tuotetaanko tällaiset palvelut ostopaveluina, jolloin ne on lain mukaan kilpailutettava, vai kunnan omana toimintana. Itse olen ollut ja olen edelleenkin jälkimmäisen vaihtoehdon kannalla. Veikkaanpa, että tässä yksityistämis- ja kilpailutushuumassa, jota nyt Torniossakin eletään, tulee tapahtumaan vielä monta vastaavaa juttua.


Vastaukset

Matti Suopajärvi
Vieras

#25 Re: Matille (eli vastaus Ilkalle)

2010-11-19 22:51:15

1.) Vähän sama kun miksei ambulanssia soiteta ennenkuin infarktin ensimmäiset oireet ilmaantuvat?
- Valitettavasti kukaan meistäkään ei huomannut tarjouskilpailun porsaanreikää ajoissa saati osannut kuvitella sitä voitavan käyttää - semmoinenhan olis käytännössä härskiä toimintaa. Toki en voi sitä varmuudella tietää nytkään, mutta jotenkin voin aavistella teoriassa mahdolliseksi. Asia akutisoitui vasta kun selvisi kuinka meidän kokeneille työntekijöille kävi töihinotossa. Valitusaika oli tuossa vaiheessa ohi.

2.) Rehellisesti sanottuna - en tiedä. En ole poliitikko enkä lakimies. Voin helposti kuvitella että työnantajan edustajan jolla on tieto yrityksensä tilinpäätöstiedoista läsnäolo työryhmässä vaikuttaisi vähintään epäilyttävältä. Sitä en myöskään tiedä olisiko luottamusmies voinut käydä lausumassa toivomuksen työryhmälle että kilpailutus olisi tullut tehdä liikkeenluovutuksena. Tuolloin vanhat työntekijät olisi siirretty uuteen yritykseen vanhoina työntekijöinä. Sen olisin ainakin itse halunnut tehdä.

Mutta nyt ollaan tilanteessa jossa ollaan huomattu että onkin mahdollista saada nykyiseen verrattuna paljon heikompaa palvelua ellei joku tee asialle jotain. Adressin kirjoittajat ainakin haluavat, vuorokaudessa melkein 1000 nimeä joista lähes 700 torniolaista. Ja huomenna on uusi päivä...

PS. Jos meillä hoitohommissa huomataan että potilaan tila meinaa lähtä lapasesta tilannetta korjataan vaihtamalla lääkitystä. Miten politiikassa tilanne muka voisi olla joskus peruuttamaton...ihan oikeasti?