Helsingin joukkoliikenteen heikentäminen

Kommentoitu viesti

paviljonki purkuun, minä en sitä tarvitse

#68 Adressinne on parasta viihdettä

31.01.2013 11:08

Ennen sokeat jalankulkijat olivat se ryhmä joka huononsi pyörätiet kanttikivellisiksi, ettei vaan ne [sokeat] vahingossa kävele autojen alle, mutta pyörätiellä flaneeraaminen olikin ok.

Nyt haetaan sujuvan pyöräilyn esteeksi paloautojen kulun varmistaminen.

Pah.

Raitoivaunujen nopeuttaminen pitäisi lähteä jo siitä että niitä verrattaisiin "juniin", eikä autoihin. Muun muassa Hesarilla (Linsin pysäkistä Hämeentielle) on vain kuusi valo-ohjattua suojatietä, mutta valo-ohjaamattomia on kaksitoista. Näissä jokaisessa raitiovaunu on väistämisvelvollinen suhteessa jalankulkijaan. Tätä pitäisi pystyä muuttamaan. Miten? Esim tässä on viisi normaalia suojatietä peräkkäin http://goo.gl/maps/IYcF9. Kahdesta ensimmäisestä toinen pois, kolmas voisi johtaa vain pysäkeille (tarvittaessa aita pysäkkien väliin), neljäs ja viiden jäisivät paikoilleen. Mutta jatkossa jokainen, siis nämä kolme mitkä jäi, varustettaisiin Tukholmassa Tvärbanassa käytetyin valoin: kieltävät kävelyn kun tvärbana on tulossa. Joten yksittäinen jalankulkija on se joka väistää, ja "juna" saa mennä nopeusrajoitusten mukaan. Siis näin: http://goo.gl/maps/zBf7K (pahus, siinähän näkyy myös pyöräkaista.. ne urpot, miksi pyöräilyä ei olla siirretty sivukadulle päädulta?) Jatkaa matkaa hiirellä Hammarby alléa pitkin, valoja on kaikissa "valottomissa" ylityksissä.

Tätä samaa konseptia kaikkialle tarpeeseen. Tämän lisäksi valoetuus, niin johan värkki alkaa kulkemaan. Tässä vielä vain pysäkille johtavan suojatien malli: http://goo.gl/maps/au9DR

Ja se joka oivaltaa tämän edellisen olevan supervanhanaikainen, sillä onhan meillä jo Varova-valot, niin katso, mitä tieliikennelaki sanoo kyseisestä opastimesta. Sitä ei ole, joten sitä ei tarvitse noudattaa..

Vastaukset

Ainotar

#71 Re: Adressinne on parasta viihdettä

2013-01-31 11:42:50

#68: paviljonki purkuun, minä en sitä tarvitse - Adressinne on parasta viihdettä

Ettei tarvitsisi puhua paloautoista niin puhutaan perusasioista. Pyöräilyn edistämiseen on sitouduttu niin EU:ssa kuin Suomessa. Yksityisautoilusta on ilmaston takia päästävä, ainakin taajamissa. Siksi Helsinkiinkin rakennetaan kattavaa pyörätieverkostoa, eikä kukaan varmaan niin hyvää asiaa vastusta. Suunnittelijoiden aatos kulkee niin, että kun pyörätiestö on sujuva ja nopea, niin sille ilmestyy käyttäjiä. Ja kun vieressä ajavat autoilijat huomaavat, että kas, tuo on ihan järkevä vaihtoehto lyhyillä matkoilla, hekin hyppäävät pyörän selkään ja sillä tavoin lumipalloefekti etenee.

Mutta kun Oulussa, joka on erinomainen pyöräilykaupunki, alettiin pyöräilyyn panostaa jo 60-luvulla, niin Helsingissä panostettiin yksityisautoilun helpottamiseen. Nyt sitten yritetään äkkiä paikata kymmenien vuosien synnit laskemalla katuverkon päälle tehokas pyörätieverkko ja odotetaan, että lumipalloefekti siivoaa autot kaduilta. Siinä voi kyllä kurki kuolla ennenkuin suo sulaa. Kun Helsingin asuntojen puute ja hinnat ovat ajaneet väen ympäristökuntiin, niin sieltä ei käydä täällä töissä pyörillä. Tarvittaisiin myös autoilun rajoituksia ja joukkoliikenteen tehostamista.

Eikä voi olla niin, että pyörätiet ovat äkkiä se juttu, joka menee kaiken muun edelle joka ikisessä paikassa mistään muista tarpeista ja arvoista välittämättä, kun ei pyöräily ilmastonmuutosta yksin estä. Jos vakuuttavasti todistetaan, että maailma pelastuu jos Mechelininkadun puistotie pilataan, niin pilattakoon sitten.

Ei Helsinki nytkään enää mikään pyöräilyn takapajula ole, jossa sotatilaan verrattava rynniminen olisi tarpeen. Kun EU:n komissio vuosituhannen alkupuolella tutkitutti 28 Euroopan kaupunkia, niin Helsinkiä ja Kööpenhaminaa parempi pyörätietilanne (polkupyöräverkoston osuus liikenneteiden pituudesta) oli vain neljässä, niistä yksi Oulu. Ja sen jälkeen pyöräteitä on tullut paljon lisää.

 

Vihainen mummo

#72 Re: Adressinne on parasta viihdettä

2013-01-31 12:07:01

#68: paviljonki purkuun, minä en sitä tarvitse - Adressinne on parasta viihdettä 

Se kyllä taisi olla hra liikennesuunnittelupäällikkö Lehmuskoski ihan itse, joka heitti Hesarissa nämä paloautot kehiin. Hän kun väitti niiden tilanteen kohenevan, kun ajokaistoja kavennetaan. Erikoinen ajattelutapa.

Ja pahus, taas tuli valittua väärä kortti. Harmin paikka. Kerro terveisiä.