Helsingin joukkoliikenteen heikentäminen

Kommentoitu viesti

Ei savua ilman puita

#188

20.02.2013 11:51

"Jalkakäytäville voisi maalata hitaita pyöräteitä, joissa voisi fillaroida niin, ettei tarvitse sukeltaa ratikoiden ja bussien sekaan. Keskustassa jalankulkijat ja kävelijät voisivat käyttää osin samoja tiloja, kun nopeudet pysyvät alhaalla. Kaupunki voisi kampanjoida joustavaa ja toiset huomioon ottavaa liikennekulttuuria"
Viestintätutkija Anu Kantola kirjoitti näin viime kesänä SK:ssa. Miksi tämä pehmeämpi vaihtoehto ei kiinnosta baanaverkon täydentäjänä? Asenteiden muutoksella ja uuden liikennekulttuurin sisäistämisellä päästäisiin pitkälle eikä maksaisi paljon. Olisiko selitys tämä:

"Myös pyöräilijät itse aiheuttavat ongelmia. Tom Cruise -inkarnaatiot, joille elämä on yhtä Ranskan ympäriajoa, ovat vaarallisia kaikille"

Vastaukset

Fillarimafia jyrää meitin

#189 Re:

2013-02-20 13:45:04

#188: Ei savua ilman puita -  

Pyöräilijät ovat tehneet tästä tasa-arvokysymyksen. Fillarointi on tasa-arvoista autoliikenteen kanssa, kun autojen ajokaistoja kavennetaan autoliikenteen hidastamiseksi, ja pyörät suhahtavat ohi samalla tasolla. Ei hidas vauhti kelpaa, vaan lujaa pitää päästä.

Kaikkihan tietävät sen, että pyöräilijät eivät noudata liikennevaloja eivätkä liikennemerkkejä, ja tuskin nämä pyöräkaistat tilannetta miksikään muuttavat. Olen itse jäänyt suojatiellä pyörän alle, joka ajoi edestä päin suoraan päälle kiroilulla maustettuna, ja läheltä piti -tilanteita on ollut vaikka kuinka paljon. Eivätkä pyöräilijät sitä paitsi pysy pyöräkaistoilla ja -teillä, vaan ajavat juuri siellä missä huvittaa, tarvittaessa kiellettyyn ajosuuntaan, punaista valoa päin  ja vaikka poikittain kadun yli. Ja vaikka 10 hengen ryhmänä, jos siltä sattuu tuntumaan.