Inkonnokan uimaranta takaisin Oulun viralliseksi uimarannaksi

Oulun Sivistys- ja kulttuurilautakunta on 27.4.2017 kokouksessaan poistanut Haukiputaalla olevan Inkonnokan uimarannan Oulun virallisten uimarantojen listalta. Perusteluina on mainittu että Inkonnokan uimaranta on meren rannalla, jossa ei ole turvallisella etäisyydellä uintimahdollisuutta. Samoin perustellaan sen olevan yksityisellä maalla (Haukiputaan jakokunta). Inkonnokan uimaranta on turvallinen, pitkä matala ranta ja se on suosituin perheiden kesäuimaranta lasten opetella uimaan Haukiputaalla. Uimarannalle saavuttaessa on hyvä P-paikka.

Tällä adressilla toivomme sinun kannattavan että Inkonnokan uimaranta palautetaan takaisin Oulun viralliseksi uimarannaksi. Vain näin voimme olla varmoja että Oulun on ylläpidettävä uimarannasta huolta, tehtävä kesällä säännölliset vedenlaadun mittaukset, pidettävä ranta siistinä sekä huolehdittava että rannalla on wc ja tarpeelliset turvallisuusvarusteet sekä opastaulu kunnossa että ajantasalla. Uimarannalla on myös suojat, joissa voi vaihtaa vaatteet.

12.8.2017 tilanne

Toimitin 6.6.2017 kuntalaisaloitteen https://www.kuntalaisaloite.fi/fi/aloite/4065 uimarannan saamiseksi takaisin Oulun virallisten uimarantojen listalle ja kerroin sähköisen adressin tilasta. Esitin asian tuomista Sivistys- ja kulttuurilautakunnan (SiKu) 21.6. kokouksen esityslistalle. Esityslistalle asia ei tullut. Kysyin sitä ja sain vastauksen että Oulun virkamiehet eivät ehdi käsitella asiaa ja tehdä ehdotusta lautakuntaan. Ennen lautakunnan kokousta sain tietää että Oulu huolehtii tämän kesän ajan uimarannasta vaikka se ei ole Oulun virallinen uimaranta. Uimarannan veden laatua ei tutkita. Sain 22.6. tietää että Inkonnokan uimarannalta on rannan läheisyydessä ollut Bajamaja WC, joka ilmeisesti on uimarannan kunnossapidosta huolehtineen yrityksen, on viety pois. Samoin Haukiputaan Teklia on ohjeistettu poistamaan infotaululta Oulun kaupungin yhteistiedot. Minulle on kerrottu että P-paikalla oleva punainen WC jää ja sitä alueella käyvät voivat hyödyntää. Olen ymmärtänyt että uimarannalle on jätetty kaksi roska-astiaa ja kaksi "tynnyriä" vaatteiden vaihtoon. Kaupunki on luvannut hoitaa roska-astioiden tyhjentämisen. Olen esittänyt 12.8. että 23.8. SiKu-lautakunta käsittelee asian ja palauttaa Inkonnokan Oulun virallisten uimarantojen listalle. Luotan että lautakunnan jäsenet palautuksen tekevät ellei Oulu sitä tee esityksessään. Meidän on nyt näin mentävä tämä kesä. Toivon että rannalla kävijät ymmärtävät tilanteen ja huolehtivat rannasta omalta osaltaan. Teemme parhaamme että virallinen status palaisi Inkonnokan uimarannalle. Ellei se palaa niin pelkomme on että Oulu lopettaa ensi kesänä uimarannan ylläpidon ja vie kaiken välineistön pois. Minulle voit kertoa jos huomaat jotain rannan ylläpidosta tai WC toimivuudesta/toimimattomuudesta. Valitettavasti uimarannalta P-paikalla olevaan WC:hen on pitkä ja kivinen matka kipaista asioille. Kengät jalkaan. Huolehtikaa lasten käynnistä WC:ssä että eivät loukkaa jalkaansa. Toivon että pusikoihin tarpeita ei aleta tekemään. Toivomme edelleen että adressiamme allekirjoitetaan. Tukenne on tuiki tärkeää. Yhdessä olemme vahvempia.

Haukiputaan kirkonkylän asukasyhdistys

Hannu Liljamo, pj