KANTTORIN VIRKA SÄILYTETTÄVÄ KARTTULASSA

Karttula on perinteikäs musiikkipitäjä, jonka korkeatasoinen kirkkokuoro täyttää pian 100 vuotta. Seurakunnan kanttorilla on vuosikymmenien ajan ollut keskeinen rooli hengellisen musiikkielämän johtajana ja innoittajana. Virsi ja hengellinen musiikki kaikuu voimallisena mm. kuorossa, ”Virrestä virtaa” -tilaisuuksissa ja seuroissa. Karttulan jumalanpalveluksissa avustaa usein musiikin harrastajia ja joskus ammattilaisiakin. Tällainen on mahdollista vain, kun paikkakunnalla on oma kanttori. Myös koulutyö tämän hetkisessä laajuudessaan, esim. kuudesluokkalaisten kanssa yhdessä valmistettu kevätkirkon musiikki, tulee todella vaikeaksi toteuttaa ilman paikallista kanttoria, samoin palvelutalojen hartaudet ja monet muut paikalliset työmuodot.

Kallaveden seurakunnassa on viisi kanttorin virkaa. Samankokoisissa seurakunnissa niitä on yleensä saman verran, joissakin jopa kuusi. Kallaveden seurakunta on maantieteellisesti laaja. Koko Kallaveden srk: n alueella nykyinen musiikkityön laadukas taso ja laajuus on mahdollista säilyttää vain viiden kanttorin työpanoksella. Luther perusti tämän kirkon laulavaksi kirkoksi n. 500 vuotta sitten, ja käytännössä juuri musiikkitilaisuudet keräävät tänäkin päivänä parhaiten ihmisiä Sanan ääreen.

Seurakunnassa tapahtumien sisältö ja tavoitettavuus on tärkein. Tätä työtä tekevät seurakunnan työntekijät. Säästötoimien kohdistaminen jo tällä hetkellä pieniin henkilövoimavaroihin ei herätä luottamusta seurakuntalaisissa eikä vapaaehtoistyötä tekevissä. Valitettavasti se heijastuu jatkossa sekä oman seurakunnan että kirkon tulevaisuuteen.

Me allekirjoittaneet rukoilemme ja vetoamme, että pidetyn kanttorimme jäädessä eläkkeelle ensi vuonna virka laitetaan hakuun.

Karttulassa 9.4.2019
Kallaveden seurakunnan Karttulan aluevastuuryhmä

- - - - - - - - - - -

Huom! Jos olet ehtinyt allekirjoittaa vastaavan paperiadressin, unohda tämä!
Joudumme tarkistamaan molempien versioiden nimet ennen vetoomuksen luovuttamista.

Adressin keräysaika päättyy ma 13.05.2019! Vetoomus nimiadresseineen toimitetaan 15.05.2019 pidettävään Kallaveden seurakuntaneuvoston kokoukseen.

Mirja Eskelinen - Kallaveden seurakunnan Karttulan aluevastuuryhmän jäsen    Ota yhteyttä adressin tekijään