Kesäaikaan, ei talviaikaan

klo1.jpgEU:ssa on päätetty, että kellojen siirtämisestä luovutaan vuonna 2021 ja jokainen maa saa itse päättää, mihin aikaan asettuu.

Ministeriö järjesti ilmeisesti "äänestyksen" otakantaa.fi palvelussa jossa viime syksynä äänestettiin kesä- ja talviajan puolesta. Äänestys ei voi olla millään mittarilla virallinen eikä järjestelmään vaikuttava.

Se että "valoisa tunti" olisi mielummin pimentyvinä kevät- ja syyskausina illalla, silloin kun valtaosa ihmisistä olisivat valveilla, kuin aamuyöstä, jolloin vastaavasti valtaosa väestöstä nukkuu, olisivat positiiviset vaikutukset ihmisille mittavat niin fyysisesti kuin psyykkisesti.

Jos jäämme tavalliseen aikaan eli "talviaikaan" saamme kantaa vastuumme varmasti myöhemmin terveydenhuollon kustannuksissa.

Valtaosa suomalaisista edelleen tekee työnsä virka-aikana eli noin klo 8-16 jolloin vapaa-aika alkaa neljästä eteenpäin. Erilaiset harrastukset kuten marjastus, ulkoilu, kalastus ja kodin pihatyöt olisivat varmasti miellyttävämpiä sekä terveydelle edullisempia tehdä mahdollisesti valoisassa kuin pimeässä.

Vaadimmekin että kun kellojen siirtelystä luovutaan vuonna 2021, suomi jää kesäaikaan UTC +3, ei talviaikaan.