Oulun Hietasaaren rata säilytettävä.

Ota yhteyttä adressin tekijään

Tämä viestiketju on automaattisesti luotu adressista Oulun Hietasaaren rata säilytettävä..

Sakari Kestinen

#1 VR ajaa junia, ei omista ratoja

12.05.2010 11:00

Rataosuus ei ole VR-Yhtymän vaan Liikenneviraston hallinnassa. Satamaradan omistaa käsittääkseni Oulun kaupunki.
Antti -

18.05.2010 23:50

"Vaadimme saada Hietasaareen vievän junaradan rataosuus Hietasaaren asemakaavaan. Rataosuus olisi säilytettävä Lättähattuliikennettä varten museoratana, rata voisi palvella myöhemmin tarvittaessa tavaraliikennettä satamaan."

Mitä toimintaa Vihreäsaaren satamassa kuuluisi olla? ... tai mitä adressin pitäjä on halukas rahtaamaan Vihreäsaaresta/Vihreäsaareen?
Itse ainakin veikkaan, että Vihersaaren satamaa tuskin tulee enää olemaan jonkun vuoden päästä. Nytkin sinne tuodaan laivalla vaan joskus jotain polttoainetta, jo(t)ka viedään pois säiliöautoilla ja niitäkään ei voi oikein junaan siirtää, koska silloin niitä ei saa oikeisiin paikkaan jaettua... Toki jos pystyy niin ainakaan VR Cargo ei osaa hinnoitella rahteja niin hyvin, että olisi tarpeeksi kilpailukykyisiä kumipyöräliikenteeseen verrattuna.
Oulun satama tekee sikäli fiksusti, että se keskittää/sijoittaa toiminnot Nuottasaaren ja Oritkarin satamiin.. Nuottasaarin ja Oritkarin satamat ovat kiinni toisissa, joten kun satama on yhtenä isona alueena; niin siinä syntyy säästöä enempi kuin siitä, että satamia on hujan hajan ympäri kaupunkia.

"Kaupungin tulisi lunastaa VR:n hallinnassa oleva rataosuus, joka yhdistää Hietasaaren rataosuuden, VR:n Oulun asemalle vievään rataosuuteen, tai VR voisi luovuttaa rataosuuden suoraan Museoratayhdistyksen hallintaan."

Ehkä VR voi luovuttaa... ... Mutta rataosuus ei ole VR:n hallinnassa – vaan osaksi Liikenneviraston ja osaksi muutaman muun omistajan.

Eikös se ollut kumminkin niin, että radan purkamisesta on jo tehty päätös valtuustossa ja eräs firma on saanut luvan katkaista radan??
Eli taitaapi olla turha adressi ja tuo FB-ryhmä.. :)
kari kaakinen
Adressin tekijä

#3 totta ja tarua

19.05.2010 15:15

On totta että rataosuudet ovat valtion liikenneviraston hallinoimia, tämä asiavirhe ei kuitenkaan ole ratkaiseva tavoitteidemme suhteen. Pyydän anteeksi maalikkona väljää määrittelyä radan hallinnoijasta.
Ennen kansanlikkeen esilletuloa oli kaupungilla suunnitelmissa aloittaa purkutyöt jo kesällä, madollisesti jo kesäkuun aikana.
Olemme osoittaneet jo tässä vaiheessa että kansalaisvaikuttaminen on edelleen mahdollista. Kaupungin insinööri on ilmoittanut teknisenliikekeskusken tehneen päätöksen radan purkutöiden aloittamisen siirtämiseksi, ainakin syksyyn. Päätöksellä on haluttu antaa aikaa tarkastella uudelleen radan purkamispäätöstä ja sen säilyttämismahdolisuuksia.
On jopa erheellistä väittää ettei kansanliikkeellä olisi mahdollisuuksia vaikuttaa tehntyjen päätöksien muuttamiseksi, koska kunnallisessa päätöksenteossa on olemassa, juuri tällaisia tapauksia varten, ns. otto-oikeus. Otto-oikeus antaa mahdollisuuden nostaa, jo tehty päätös uudelleen arvioitavaksi ja -päätettäväksi.
On siis väärin väittää ettei mahdollisuuksia olisi, jokainen toki voi olla omaa mieltä siitä muuttuuko päätös vai ei.
Vihreäsaaren suhteen väittämillä sen alasajosta ei ole pohjaa. Olemme saaneet kunnanvaltuutetuilta tietoon suunnitelmista jotka aloittaisivat sataman alueella teollista toimintaa, mahdollisesti jo 2011 vuoden aikana. Runsas rekkaliikenne Hietasaaren teillä olisi suuri turvallisuusriski sekä sangen mittavan kustannusrikasta puuhastelua.

Ystävyydelläö

kari kaakinen
taina lautala

#4 lättähattu säilytettävä

17.06.2010 14:30

Sehän on Oululaisten yksi sympooli vähän niinkuin toripolliisikin

Oili Maijala

18.06.2010 14:38

Veturimiehen tyttönä tottakai haluan että "lättä"liikkuu.

joa

#6 Hietasaaren rata säilytettävä

06.04.2011 12:35

Se on totta että Hietasaaren rata on säilytettävä, Lättähattuajoa silmällä pitäen, rata kannattaa hyödyntää myös tavara- ja myöskin tulevaa paikallisjunaliikennettä varten!

Kommentoi adressia

Maksullinen mainonta

Mainostamme tätä adressia 3000 ihmiselle.

Lisätietoja…