Synnytystoiminnan jatkuminen Vammalassa turvattava!

Ota yhteyttä adressin tekijään

Tämä viestiketju on automaattisesti luotu adressista Synnytystoiminnan jatkuminen Vammalassa turvattava!.

Minna K
Vieras

#1 Iso sairaalako turvallisempi?

28.07.2010 09:41

Tuo ministeriön huolenaihe , että olisi turvallisempaa synnyttää isossa sairaalassa, vaikuttaa aika miehiseltä mielipiteeltä. Se, että on turvallista synnyttää suuressa laitoksessa, jossa on lääkäreitä, koneita, tekniikkaa ja laitteita joka puolella.

Synnytykseen vaadittava turvallisuuden tunne tulee jostain muualta kuin tekniikasta. Isossa sairaalassa synnyttäjä voi tuntea olonsa turvattomaksi ja se hidastaa synnytyksen etenemistä. Nainen on sen verran viisas vaistossaan, että synnytys pysähtyy jos tuntee olonsa uhatuksi. Sitten tehostetaan synnytystä toimenpiteillä, toimenpide johtaa toiseen. Ja riskit nousee.

Olen itse odottanut Taysissa epiduraalia yli tunnin, kun anestesialääkäri oli leikkauksessa. Samaan aikaan Vammalassa luvataan päivystävän lääkärin tulevan paikalle. Eli iso sairaala ei välttämättä ole sen tehokkaampi! Paitsi että rahaa ehkä säästyy kun laitetaan naiset synnyttämään liukuhihnalta, mutta se ei ole kestävää politiikkaa. Synnytys ja yhteisen elämän ensihetket, imetysohjaus, vaikuttavat pitkälle äidin ja vauvan suhteeseen, se mikä säästetään, voi myöhemmin tulla korkojen kanssa maksettavaksi.
jenna laine
Vieras

#2 tässä

28.07.2010 19:51

no ei sitä saa lopettaa!!!


Vieras

#3 Synnytystoiminta Sastamalassa

28.07.2010 19:56

Varmaan kohta säästötoimet koskevat kaikkia kansalaisia niin että pitää muuttaa muille maille vierahille. Ensin yritettiin saada kaikki asumaan pääkaupunkiseudulle, mutta eihän se kohta enää riitä vaan kaikkien paitsi asioistamme päättävien pitää lähteä maasta jotta emme vain aiheuta lisäkustannuksia. Eikö olisi jo korkea aika ryhtyä miettimään ihmisyyttä ja inhimillistä kohtelua. Ei kaikkea voi mitata rahassa. Jo monta monta vuotta on tehty säästötoimia vanhusten,lasten,nuorten ja naisten kohdalla, mutta kuten näemme mikään ei riitä vaan aina vain tulee lisää keppiä ja kuritusta. Niin vanhusten ja lasten kohdalla puhutaan kauniita asioita paperilla, mutta jokaisella on omakohtaisia kokemuksia siitä että käytäntö on aivan jotain muuta. Miksi toimivaan ja turvallisuutta tuottavaa yksikköä pitää lopettaa Sastamalassa. Älkää puhuko puppua turvallisuudesta koska jokainen tietää että vain raha puhuu päätöksissänne. Suomi olisi varmaan parempi maa ilman lapsia.nuoria.naisia ja vanhuksia. Olisi kaikki turhat menoerät pois.  Alkakaa vihdoinkin puhua asioista oikeilla nimillä eli RAHA,RAHA,RAHA....


Vieras

#4

28.07.2010 21:59

Mitä itse olen käynyt TAYS:ssa ihan muilla osastoilla, niin palvelu on ollut todella hidasta. Kun apua on tarvittu niin ei ketään ole näkynyt. Jopa yhdeksän vuotias lapsi joutui odottamaan aivokalvontulehduksen aiheuttamaan päänsärkyyn kolmetuntia särkylääkettä.

 

Joten tulevaisuudessa ku synnytän lapsen niin haluan ehdottomasti synnyttää sen vammalassa. Kaikki tuki, turva ja perhe on lähellä ja tuttu sairaala. Itse vihaan suuria ja vieraita paikkoja. Muuten synnytän lapseni kotona. :/

Hanna Hirvonen
Vieras

#5 Pienet sairaalat yhtä turvallisia kuin suuretkin

29.07.2010 09:46

<!-- @page { margin: 2cm } P { margin-bottom: 0.21cm } -->

Pienet synnytysyksiköt yhtä turvallisia kuin suuretkin

Pienten sairaaloiden alasajoa puuhaavinen mielestä jokaisessa synnytyksessä tulisi olla mukana koko korkean riskin hallintakapasiteetti. Tätähän ei tietenkään voida tarjota pienissä yksiköissä. Mutta jos jokaiseen synnytykseen valjastetaan koko synnytysteknologinen hoitokoneisto, lisääntyvät paitsi kustannukset, myös riskitekijät, kuten rutiinitoimenpiteet, kiire, ahtaus ja sairaalainfektiot.

On tosiasia, että maassa vallitsee alueellinen epätasa-arvo huipputeknologian saatavuuden suhteen. Tämän tulisi lisätä neuvoloiden potentiaalia seuloa ja ohjata eteenpäin riskisynnyttäjiä. Epätasa-arvoa ei todellakaan poista se, että harvemmin asutuilta seuduilta suljetaan omat, kodikkaat synnytysyksiköt, joiden palveluja voi käyttää turvallisesti ja joustavasti suurin osa alueen synnyttäjistä.

Sairaalan koko ei tutkimusten mukaan vaikuta äiti- tai lapsikuolleisuuteen. STAKESin tutkijalääkäri Kirsi Viisaisen väitöskirjassa "Synnytyshoidon valintoja – missä voi synnyttää" (Helsingin yliopisto 2001) todettiin useiden tutkimusten kautta, että porrastetussa järjestelmässä pienet synnytysyksiköt ovat yhtä turvallisia kuin suuretkin.

Viisainen tarkasteli myös sairaalan ulkopuolisia ei-suunniteltuja synnytyksiä vuosina 1963-1995. Suunnittelemattomien kotisynnytysten ja matkasynnytysten määrä on lisääntynyt samalla kun pieniä synnytysyksiköitä on lakkautettu ja synnytyksiä on keskitetty suuriin sairaaloihin. Perheille pitkät synnytysmatkat tuovat ylimääräistä huolta ja vaivaa ja matkasynnytykset lisäävät turvallisuusriskiä.

Neuvoloissa käy säännöllisesti ehdoton valtaosa raskaana olevista naisista. Neuvolassa seulotaan jo suurin osa mahdollisista kohonneen riskin synnyttäjistä. Naisilla tulisi myös olla vapaus valita synnytyspaikkansa saamansa asiallisen informaation pohjalta. Näin resursseja vapautuisi ja ylikuormitetut yliopistosairaalat voisivat tarjota huipputeknologisia palvelujaan niille, jotka sitä todella tarvitsevat. Pienemmät yksiköt voisivat jatkaa toimintaansa ja niiden henkilökunnan ammattitaito pysyisi yllä. Äitien ja vauvojen ei tarvitsisi aloittaa yhteistä elämäänsä käytävillä maaten, kuten suurissa sairaaloissa ruuhkahuippujen aikaan nykyisin on tavallista.

 

Hanna Hirvonen

kuuden lapsen äiti

Kangasala

 

 

 


Vieras

#6 VAS:n puolesta

29.07.2010 14:57

Jos vammalan synnytysosasto suljetaan, minä synnytän sitten kotona. Taysiin en tahdo "liukuhihnalle" , sielä hoitajilla ei ole aikaa tarpeeksi äideille!

Eveliina Heinimaa
Vieras

#7

29.07.2010 21:59

Ei saa lopettaa!!

Pia Esselström
Vieras

#8

30.07.2010 09:31

Itse Vammalassa juuri synnyttäneenä voin sanoa, että synnyttäjänä koin oloni todella turvalliseksi. Pienessä sairaalassa synnyttäminen on aivan yhtä turvallista kuin suuressa laitoksessa, varsinkin kun Vammalaan synnyttämään tulevilla naisilla on takanaan normaali raskaus ilman riskitekijöitä. Myös päivystysaikaan homma tuntui toimivan todella tehokkaasti.

 

Lisäksi ilmapiiri oli erittäin positiivinen ja äitia ja vauvaa tukeva, sekä kannustava yhteisillä alkumetreillä. Juuri tämä henkinen tuki on mittaamattoman arvokasta, jotain sellaista, mitä suuri laitos ja sen kiireinen ilmapiiri ei aina pysty äidille ja vauvalle turvaamaan.

 

Kiitos vielä tätä kautta Vammalan synnytysosaston osaavalle ja ammattitaitoiselle henkilökunnalle tekemästänne työstä jota teette todella suurella sydämellä!!!

Petra kuusela
Vieras

#9 pia puhuu asiaa

01.08.2010 18:59

ja se on tosi!

Tiia Heino
Vieras

#10 mitä hölmöilyä?

02.08.2010 12:06

Taysiin ei edes mahdu synnyttämään, ei mitään järkee ettei Vammalaan enää voisi mennä! Ei voi muuta kuin vihaisena murista kummallisia päätöksiä!

Lapissakin asutaan.
Vieras

#11 Re: Pienet sairaalat yhtä turvallisia kuin suuretkin

05.08.2010 10:55

#5: Hanna Hirvonen - Pienet sairaalat yhtä turvallisia kuin suuretkin

 Mitä te tiedätte pitkistä matkoista ja matkasynnytyksistä? Miettikääpä Ivalon ja Utsjoen synnyttäjän matkaa Rovaniemelle synnyttämään.

Asukas pääkaupunkiseudulta
Vieras

#12 Re: Re: Pienet sairaalat yhtä turvallisia kuin suuretkin

06.08.2010 09:21

#11: Lapissakin asutaan. - Re: Pienet sairaalat yhtä turvallisia kuin suuretkin

 Tiedostamme hyvinkin Pohjois-Suomen ongelmat niin terveydenhuollossa kuin kaikessa muussakin. Kirjoituksessa kuitenkin viitattiin Stakesin tutkijalääkärin Kirsi Visaisen tutkimukseen ja ongelmia voi syntyä jo 50-60 km matkallakin. On hyvä että oman paikkakunnan asioita pyritään puolustamaan ja säilyttämään silloin kun ne on todettu hyviksi ja toimiviksi. Koko maan asioita voimme ajaa siten että mietimme tarkkaan ketä valitsemme eduskuntaan ajamaan tasapuolisesti koko maan asioita. Valitettavasti siellä istuu enemmistönä Etelä-Suomen kansanedustajat joille Lappi on vain mukava lomapaikka. Tältä se näyttää ja vain me itse voimme yrittää vaikuttaa siihenkin.

homo
Vieras

#13

07.08.2010 11:10

ihan sama jos lakkautetaan mua ei kiinnosta

jospa vielä yksi?
Vieras

#14 Vammalan puolesta

16.09.2010 10:46

Itse olen synnyttänyt isossa keskussairaalassa ja sitten Vammalassa, eroa kuin yöllä ja päivällä. Vaikka Vammalassa oli remmontti menossa ja kaikki vähän hyrskyn myrskyn oli palvelu silti erinomaista! En ollut potilas vaan vakavasti otettava ihminen joka tiesi mitä tuntee... Vauva oli suuri (yli 4,5 kg) mutta synnytys sujui niin lempeästi ja hienosti etten tiennyt sen olevan edes mahdollista! Lääkkeitä ei oltu tuputtamassa eikä "me tiedämme paremmin"-asennetta, vaan minua kuunneltiin ja toiveeni kävivät toteen :D Kiitos vielä ihanalle Eija-kätilölle!

Anne H
Vieras

#15 Vammala

21.10.2010 17:56


Kauhistuin uutisesta, kun kuulin, että Vammala on lopetusuhan alla:O
Asumme Turussa ja lähin sairaala olisi ollut siis Tyks minä inhoan, että tuputetaan lääkkeitä ja tehdään kaikki ilman kysymättä. Ja minulla ei ole nuorena hyviä muistoja sieltä.
Joten kurkku pitkänä huusin neukussa, että tänne en synnytä. No onneksi viime kerralla oli sijainen ja suostui vaihtamaan synnärin.
No yks kaks rv 39+1 oli holahtanut lapsi vesi, odotin hetken että supistukset tulee, lähdin pian, heitin kassit autoon ja lähdin ajamaan Vammalaa kohti. Automatka jotenki rauhoitti minua musiikin tahtiin, ajoin sinne 2h.
Tullessani minut otettiin vieras varaisesti vastaan ja lämpimästi.
Olin avautunut jo lähes kokonaan KIITOS AUTOMATKAN:D Minulla on kamala piikkikammo ja kipukammo. Minua ymmärrettiin sairaalassa hyvin. Vaikka minua sattui ja sanosin, että en halua piikkejä, minua uskottiin:) Ponnistusvaihe kesti 51min ja rakas terve poikani syntyi:)
Tällä hetkellä on tilanne se, että odotan pojalle sisarusta ja saman kokemuksen haluan!