Kemiallinen sitominen hoivapalveluissa on saatava valvontaan!


Vieras

#26

05.05.2015 17:19

Mitä iloa vanhuksella on maata sängyssä vihanneksena? :'(

Vieras

#27

09.05.2015 13:47

Asia on erittäin tärkeä!
Lätkä_60

#28

11.05.2015 14:17

Olen seurannut asiaa vuodesta 2004. En suoraan hoitolaitoksessa, mutta minun sukulaislapsiani on hoitoalalla, ja heidän kaverinsa vahvistavat saman asian aina vaan.

Esim. siskoni tyttö on ollut jo vuosia vanhainkodissa töissä, julkisella ja yksityispuolella.

Nyt tyttö opiskelee työn ohella sairaanhoitajaksi.

Hänen viesti on jopa yllättävästi, että julkinen säätelee hoitokäytäntöjä yksityisille, mutta ei itse noudata niitä. Olin juuri yhden tytön perhejuhlissa, ja useampi nuori oli sitä mieltä, että heidän etiikka ei salli työskentelyä Haminan vanhuspalvelussa. Heidän kertoman mukaan vanhukset nuijitaan vuoteeseen kahdessa viikossa, diatsepiinien ja ogynormien/oxycontien avulla. Tottakai ko. lääkkeitä voidaan käyttää hyvin indikoitunakin, mutta tämä on jotain muuta.

Sama viesti kantautuu esim. Leppävirralta, jossa tuttu aikuinen lähihoitaja käy hoitamassa vanhuksia kotona. Parhaana iltana/yönä 27 paikkaa kierrettävänä. Kuulostaa hurjalta. Olen keskustellut lukemattomien hoitoalan ihmisten kanssa ja viesti on aina sama.

Kun Kotkassa suljettiin kaupunginsairaala, kroonikot joutuivat lopullisesti heitteille. Olin akillesoperaation komplikaation takia Koksin 5b osastolla viikkoja, ja siellä oleskeluhuoneessa näin pyörätuoliin sidottuja ikäihmisiä, jotka toistuvasti pyysivät päästä vapaaksi, kun heidät oli sidottu pyörätuoliin käyttäen edessä olevaa kääntyvää tasoa hyväksi.

Samoja ihmisiä oli samassa huoneessa ja meteli oli hirvittävä, kun sekava kroonikko huusi ja kukaan ei joutanut edes käväisemään. Meno oli aivan kuin Pohjois-Koreassa ta Romaniassa, aivan järkyttävää.

Kamala kohtalo, kenellekään en toivo samaa, potilaana vieressä oli kammottavaa seurata touhua. Kiireiset hoitajat ylikuormitettuna ja osa väärällä alalla tiuskivat aivan estottomasti näille ihmispoloille.


Vieras

#29

11.05.2015 19:38

Tärkeä asia.

Vieras

#30

12.05.2015 16:12

Muistisairaat vanhukset lääkitään zombeiksi!

Vieras

#31

16.05.2015 13:27

hoidettavat ovat ihmisiä....niille ei saa tehdä tollasta lääkepahaa.....

Vieras

#32

21.05.2015 12:08

Itsekkin olen nähnyt läheltä kuinka eräät "hoito" alan henkilökuntaa edustavat, ymmärrykseltään selvästi kehittymättömät, henkilöt ovat kiristäen, uhkaillen tai luottavaisuutta hyväksi käyttäen pakottaneet päihdekierteestään ulos yrittäviä nuoria aikuisia ottamaan lääkkeitä, joiden he ovat tunteneet vain pahentavan tilannettaan, tai korvanneet ongelman toisella, kuitenkaan pystymättä asiaan vaikuttamaan muuten kuin palaamaan takaisin käyttöön, silloin kun ei heidän voimavaransa ole muuhun riittäneet, tai hyväksymään "kaikkitietävän"(näitäkin on ikävä kyllä) lääkärin määräykset.
Tarvitaan kattavampaa koulutusta hoitovaihtoehdoista lääkkeiden rinnalle, joskus myös tilalle. Ihan lähtien vaikka jo pelkän ruokavalion tärkeästä osuudesta ihmisen kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin. KORRUPTIOTA ON MYÖS SUOMESSA!
Miksi emme puutu tähän!! Joukossa olla valtaa ja voimaa!!

Vieras

#33

09.06.2015 19:22

Olen joutunut työssäni näkemään kyseistä toimintaa.


Vieras

#34

14.06.2015 13:17

Ehdottoman tärkeä asia! Lääkitys läpinäkyvään kontrolliin, palvelevia käsiä toimiin ja virkoihin. Niitä on runsaasti tarjolla eli fiksuja ihmisiä työtä vailla. Ja edes aavistuksen verran kolkuttavat omattunnot päättäjille&poliitikoille.

Vieras

#35

21.06.2015 07:41

Tämä pitkäaikainen ongelma on velvollisuutemme ja etuoikeutemme, hoitaa kuntoon,sivistysvaltiossamme.

Vieras

#36

03.07.2015 13:43

olen nähnyt miten koko kerros potilaita saatetaan vihannemaiseen tilaan,kuulemma olivat äänekkäitä

Vieras

#37 Re:

15.01.2016 11:17

#30: -  

 

Epäinhimillistä
Vieras

#38 Käytäntö sairaaloissa. Hävettää heidän puolestaan!

29.04.2016 18:54

Koska isäni on Koskelan sairaalassa muistisairaiden osastolla. Hänet pidetään lähes kellonympäri tiedottamassa tilassa. Kuola valuu pitkin poskia ja pää roikkuu sivulla hervottomana. Luulisi tuollaisen aiheuttavan pitkällä aikavälillä valtavia kiputiloja niskaan ja selkärankaan. Kysyessäni hoitajalta syytä tähän, hän totesi että he eivät altista itseään agressiiviselle käyttäytymiselle. Niin, jos ihminen pumpataan jatkuvasti täyteen lääkkeitä, niin luulisi jo senkin aiheuttavan syyn agressiivisuudelle pelkästään vieroitusoireiden johdosta.
Ovatko siis hoitajat tekemässä mitä työssään? Luomassa näille sairaille työnsä edellyttämällä tavalla inhimilliset olot vaiko takaamassa itselleen leppoisat olot?

Ja siitä agressiivisuudesta. Jos ei tuollaisen lähes toimintakyvyttömän ihmisen mielenailahtelua kykene hallitsemaan, niin on selkeästi täysin väärällä alalla.