Vastustamme keliaakikoiden ruokavaliokorvauksen poistamista

Maalaisjärkeä

#451 Re: Re: Re:

30.05.2015 07:37

#5: - Re: Re:  

 Mikä on terveysministerin koulutus, kun ei ymmärretä tämän sairauden hoidon päälle mitään. Kaupat rahastaa ihán riittävästi näillä erikoisruokavalio tuotteilla. On tehtävä ruoka alusta loppuun asti itse, niin tietää mitä se sisältää. Nämä muunnellut tärkkelykset ei ainakaan minua vakuuta, etteikö niissä olisi gluteenia.  Mikäli syöt jotain sopimatonta on suolisto sekaisin monta viikkoa. Se todella vaatiia meiltä kaikilta paljon, että me itse pidämme huolta miten me voimme ja ainostaan syömällä oikein. Mitä muuta sairautta voidaan hoitaa ilman lääkkeitä ja sairaalassa makaamisi? Kannattaa todella maksaa nämä korvaukset että pysymme työkuntoisena, emmekä sarastu enempää.


Vieras

#452

30.05.2015 07:37

Hups! Eipä taida olla hallituksessa yhtään keliaakikkoa, kun Haglundkin jäi oppositioon.
Jaa mutta jos onkin, niin heillä kyllä on varaa.
Eipäs ajateltu taaskaan lainkaan köyhää väestöä.
Vaan periaatteella että KÖYHÄT KYYKKYYN!

Vieras

#453

30.05.2015 07:42

Pöyristyttävää että ainoa Kelan tuki poistettaisiin joka ei sidottu indeksiin ja elintärkeä tuki koska lääkehoitoa ei ole. Erityisesti pienellä eläkkeelä olevat ja opiskelijat tarvitsevat kovauksen ja kaikki hoitomyönteisyyden vuoksi. Estetään lisäsairauksia. Tuleeko säästöä jos pienituloiset siirtyvät hakemaan tukea esm. toimeentulon kautta.

Vieras

#454

30.05.2015 07:44

Autoimmuunitauti, johon ainoa lääke on ruokavalio, kallis sellainen!

Vieras

#455

30.05.2015 07:50

Keliakialla on vaikutusta myös sosiaalisissa tilanteissa. Ei läheskään kaikissa tilaisuuksia ole merkittynä gluteenittomat vaihtoehdot ja niitä on usein erikseen kysyttävä. Keliakia on siten myös sosiaalisiin tilanteisiin vaikuttava sairaus. Lisäkustannnuksia aiheuttavat kotona leipien ja tuotteiden säilyttäminen erillään muun perheen ruuasta kontaminaatiovaaran vuoksi. Keliakiakorvausta aikanaan vahvasti ajaneena ja lausunnonkin asiasta kirjoittaneena on pakko ihmetellä asiaa. Onkohan Kelasta kerrottu, että tällä voidaan säästää.


Vieras

#456

30.05.2015 07:57

Keliakia tuotteet on kalliimpia ,kuin terveiden ihmisten ruuat.Olen tosi kipeä jos saan gluteenia ruuassa.

Vieras

#457

30.05.2015 07:59

Tuen keliakiaa sairastavaa ystävääni ja tytärtäni

Vieras

#458

30.05.2015 08:01

Mennäänköhän taas kerran p...e edellä puuhun. Pieni tuki ollaan viemässä pois joka auttaa hieman keliakiasta aiheutuvien kulujen kattamiseen. Ennemmin reilummat korotukset viina- ja tupakkaveroihin, tulee isommat kerrannaissäästöt sitä kautta jos niiden kulutus saadaan vähenemään.

Vieras

#459

30.05.2015 08:05

Meillä kolmessa polvessa, kaikille tullut yllätyksenä ja pyytämättä. Taudin kanssa voi hyvin elää, mutta kalliiksi se tulee. Leipä, makaroni, jauhot maksavat moninkertaisesti tavallisiin tuotteisiin verrattuna, joten nykyiselläänkään tuki ei riitä läheskään kattamaan menoja. Vain keliaakikko tietää missä kaikessa gluteenia voikaan olla.

Vieras

#460

30.05.2015 08:15

Miksi yhdeltä sairausryhmältä otettaisiin kaikki "lääke"korvaukset pois? Keliakiaa sairastavat voivat saada monia liitännäissairauksia kuten kilpirauhasen vajaatoiminta, diabetes ym., jos sairautta ei pysty hoitamaan tinkimättömällä pikkutarkalla ruokavaliolla.
Keliaakikko ei voi mennä edes köyhille tarkoitettuihin ruokajonoihin, sillä ruokakassien sisällöissä ei ole juurikaan gluteenittomia ruokatavaroita.
Keliaakikko tarvitsee kipeästi tuon vajaan 24 euron kuukausituen voidakseen hoitaa sairauttaan.
Ennenkuulumatonta ja uskomatonta yhden potilasryhmän syrjintää nykyhallitukselta.

Vieras

#461

30.05.2015 08:17

Gluteeniton ruokakori tuntuu selvästi kukkarossa, joten on järjetöntä että keliakiaa sairastavilta ihmisiltä aiotaan viedä heidän sairaudenhoitoon liittyvä minimaalinen korvaus. Sairautta kun hoidetaan ruokavaliolla.

Vieras

#462

30.05.2015 08:26

Koska olen yksi jolta viedään etuus pois. Ja asia on minulle periaatteellinen. En vaan voi mennä apteekkiin ja ostaa lääkettä. Minun ja kaltaisteni pitää katsoa ja valita mitä voimme syödä. Se pieni korvaus oli avuksi ostaessamme kalliita jauhoja tai esim. leipää.

Vieras

#463

30.05.2015 09:24

Minulla on keliakia ja ainoa hoito on ruokavalio. Ärsyttää suunnattomasti, kun lehdet jälleen otsikoivat, että allergiaa sairastavilta vietiin korvaus. Tiedostusvälineille toivoisin lisää informaatiota keliakiasta, vaikka sitä on taatusti annettu. Mistä johtuu tämä sitkeä allergiausko?

Vieras

#464

30.05.2015 09:30

Ruokavalioni koostuu puhtaasti gluteeni vapaasta ravinnosta,olen keliaatikko. Vain yksi esimerkki rukavaliomme kalleudesta = tavallinen vehnäjauho 2kg saa alennusella alle euron, kun meidän jauhot eivät ole koskaan tarjoksessa maksavat noin 4 euroa kilonpussi. Meidän elintarvikkeet eivät ole koskaan erikoistarjousessa , ellei lueta mukaan niitä mitä myydään viimmesenä myytipäivänä.

Vieras

#465

30.05.2015 09:32

Olen keliaakikko ja tuotteet ovat kalliita.

Vieras

#466

30.05.2015 09:50

Keliakia on sairaus muiden joukossa. Yhtä sairausryhmää ei voida kohdella eriarvoisesti. Keliakian aikainen toteaminen ja hyvä hoito vähentää perusterveydenhuollon kuormitusta, eli vähentää lääkärissä käyntejä erilaisten keliakian aiheuttamien oireiden takia.

Vieras

#467

30.05.2015 10:33

Keliakia on ajankohtainen pitkäaikaissairaus lähisuvussani mukaan lukien omat lapseni...

Vieras

#468

30.05.2015 10:34

Allekirjoituksia on tullut tähän mennessä hieman yli 7500, joka on ihan mukava määrä. Allekirjoitusten määrä on kuitenkin pieni siihen verrattuna, että keliaakikoita on yli 36000, joten lisää nimiä tarvitaan.


Vieras

#469

30.05.2015 10:48

Keliaakikolle ruoka on lääke.

Vieras

#470

30.05.2015 10:52

Keliaatikot tarvii tämän avustuksen. Valtion budjetissa summa on hyvin pieni.

Vieras

#471

30.05.2015 12:04

kehityvammainen poikani on keliaatikko ja hän saa sitä 23 euron korvausta,joka on todella pieni siihen nähden mitä ruokavalion ylläpito maksaa,mutta onhan ihan järkyttävää,että tämäkin rikka sopasta otetaan pois .Ei mitään laitaa asialla. Jos olisin itse tuo henkilö ja minulta otettaisiin tuo rippunen pois.alkaisin kärsimään kipuja ja olisin sairalassa hyvin piaan.Tästä leikkauksesta ei todella synny säästöjä vaan lisää huomattavasti kipua,kärsimystä,mieliharmia kuin valtion kuluja lisääntyy huomattavasti. >Tämähän vaikuttaa jo rasismilta keliakaa sairastavia kohtaan,onkohan edes perustuslaki oikeudenmukaista edes leikata tätä "lääkehoitoa"

Vieras

#472

30.05.2015 12:41

Gluteenitonruokavalio on ainut hoito kyseiseen vaivaan, ja korvausta tulisi päinvastoin korottaa 50€ kk, sittenkään emme olisi ns.normaali ruokavalion kassa yhdenvertaisessa asemassa. tämä on tärkeä raha meille. ruokavaliosta lipsuminen aiheuttaisi suuria kustannuksia kaikille meille ja ennenkaikkea sen nauttijalle todellisen terveysriskin.

Vieras

#473

30.05.2015 12:44

Solidaarisuudesta kaikkien keliakiaa kärsivien ystävieni puolesta

Vieras

#474

30.05.2015 13:53

Sairastan keliakiaa ja olen 60-vuotias työtön todennäköisesti niin kauan kunnes jään eläkkeelle. Korvaus on tärkeä osa gluteenittomien tuotteiden hankintaa varten.

Vieras

#475

30.05.2015 14:17

Keliakian ainoa hoitotapa on gluteeniton ruokavalio ja se on kallista. Ruokavaliokorvausta tarvitaan.