Korotusta opintotukeen!

Ota yhteyttä adressin tekijään

Tämä viestiketju on automaattisesti luotu adressista Korotusta opintotukeen!.

Mia Kemppi
Jyväskylä

03.01.2007 10:15

joo, kyllähän sitä jollain lellipennuilla on varaa ryypätä! opintotuki tulee ja vielä vanhemmiltakin saa satoja euroja "taskurahaa".

entäs sitten ne muut, jotka ei saa taloudellista tukea vanhemmiltaan penniäkään?
en jaksa kuunnella tollasta sössötystä siitä, miten laiskoja ja ahneita opiskelijat on. jotkut aivan varmasti ovat, mutta tuskin sentään suurin osa.

katsotaanpa opiskelijan tuntipalkkaa: tutkinnon suorittamiseksi määräajassa on suoritettava yli 6 opintopistettä kuukautta kohti (60 op/vuosi). 1 op on 26,7h työtä. kuukaudessa työn määrä on siis 178h. Käteen jää kelan tuesta hyvässä lykyssä 200e, usein vähemmän jos vuokra on korkeampi. tuntipalkka on siis 1,12 euroa. Sillä rahalla on luettava tunti jotain käsittämätöntä englanninkielistä opusta ja vielä yritettävä muistaa asia seuraavana päivänä, jotta pääsisi edes tentistä läpi. siinä ei hirveesti ryyppäillä.

Kirjoittaja on poistanut viestinsä (Näytä tarkemmat tiedot)

04.01.2007 14:02

Kimmo Koljonen
Lahti

13.03.2007 02:38

Laskin noin vuosi sitten, että 3. asteen opintotuesta, ilman vuokraa, jää rahaa ruokaan 17pv/kk, otettuna huomioon kelan ateriatuki. Tämä tarkoittaa yhtä ateriaa päivässä koulun ruokalassa.
Esim. työpäiviä kuukaudessa on 20. Paastotaan sitten 8-11 päivää. Rahaa ryyppäämiseen riittääreilusti!
Sanna Pajunen
Huittinen

11.04.2007 17:16

Minulle jää tuesta käteen noin 130€ kuukaudessa, kun vuokrani on 250€. Lisäksi vielä maksan itse kaikki laskuni/koulukirjani. Joka kuukausi saan ostettua ruokaa siis noin 20-50 eurolla. Baareissa istumista en harrasta. Että kyllä sitä on elettävä todella tiukilla, varsinkin kun on lomaa koulusta. Opintotuen nostaminen auttaisi varmasti todella monia, joilla on sama ongelma. Ja jos kela haluaa niin kauppakuitit yms. voi säilyttää ja selvittää siten että minne suurin osa tuista menee, ettei rahaa sitten myönnetä sellaisille, jotka eivät sitä oikeasti tarvitse. Se on pieni vaiva siitä, että pystyy elättämään itsensä..
Mika Niemelä
Jyväskylä

#6 18-19 itsenäisesti asuva????

23.04.2007 08:13

Millä perusteella tuon vanhempien tulon voi ottaa huomioon jos muuttaa omilleen ja vieläpä täys ikäisenä????????

Sanna Pajunen
Huittinen

23.04.2007 18:20

Itse olen miettinyt tuota samaa asiaa. Luulisin että se on päätetty siitä syystä, että suurin osa nuorista muuttaa omilleen vasta täysi-ikäisenä. Ja siinä sitten 2 vuotta katsotaan vanhempien tuloja ja annetaan rahaa sen mukaan ja ajatellaan "no ton vanhemmilla on rahaa, kyllä se avustaa jos ei tuet riitä"..
Minna Eerola
Vieras

25.11.2012 23:58

itse opiskelen ammattikoulussa toista ammattia koska ekan opiskeltua en saanut töitä. mieheni opiskelee ja lisäksi meillä on saksanpaimenkoira jota pitää tietysti myös ruokkia ja ostaa lelui ym. rahat ei riitä mihinkään. aina loppuu kesken ja pitää miettiä mistä taikoo ruokaa kaikille kolmelle loppukuuksi.