Lasten ja nuorten psykiatrisiin palveluihin saatava resursseja

juha hyvärinen
tuusula

#1 Korjataan säästökuurin satoa

15.11.2007 10:48

Koulujen resursseja pienennettiin oleellisesti -90 luvun laman seurauksena. Kurattoreita ja koulupsykologeja vähennettiin. Koulujen kerhotoiminta lähes lopetettiin. Tukiopetuspalveluja vähennettiin jne. Lamasta selvittiin melko nopeasti, mutta koulut toimivat edelleen ns. lamabudjetein, vaikka talouselämällä menee paremmin kuin ennen lamavuosia. Toivottavasti tämä Jokelan tragedia saa päättäjien kukkaron nyörit avautumaan, jotta koulu- ja sosiaalityölle annetaan niiden tarvitsemat voimavarat pitää jokainen yhteiskuntamme jäsen terveenä ja motivoituneen rakentamaan yhteiskuntaamme. Tommi Hoikkala esitti televisiossa harkittavaksi siirtymistä lukioissa pois kurssimuotoisuudesta ja palattavaksi normaaliin luokkakäytäntöön. Se vahvistaisi oppilaiden sosiaalista yhteenkuuluvuutta ja helpottaisi kunkin oppilaan ahdistuksen huomaamista ja siihen voitaisiin helpommin puuttua. Harkinnan arvoinen asia!
Melina Voipio
Adressin tekijä

#2 Näin juuri on käynyt

15.11.2007 11:00

Monet lapsiperheet kärsivät yhä muodossa tai toisessa laman seurauksista. Perheiden masennusta ja avuttomuutta ei kyetä hoitamaan. Koulun resurssien merkitys erityisesti nuorilla on aivan ratkaiseva. Luokaton lukio voi hyvin olla yksi turvattomuutta lisäävä tekijä riskinuorilla. Pysyvä, yhtenäinen luokkayhteisö saattaisi olla merkittävä tuki nuorelle, jonka elämänhallinta on syystä tai toisesta puutteellinen.

#3 Tähän asiaan

16.11.2007 04:30

ei ole kukaan kiinnittänyt huomiota kuten ei muutenkaan puolustuskyvyttömien asioihin.Ajatelkaa vanhuksia vaipoissaan, nukkumaan jo iltapäivällä, ei virikkeitä, ei seuraa-vain ylläpitoa.Koko kulttuurimme perustuu ahneuteen ja ihmiset heitetään syrjään jos heistä ei ole hyötyä.Myös nuoret tajuavat tämän ja kärsivät kun näkevät miten ihmistä kohdellaan.
Minusta ihminen on sinänsä arvokas ja ansaitsee kunnioittavaa kohtelua.Kyse on arvoista.Vasta nyt kun Pekka teki epätoivoisen tekonsa alkavat ihmiset vaatia ihmisarvoista kohtelua.Tarvittiin ihmisuhreja.Miten mahtaa käydä Tehyn ja hallituksen konfliktissa?Arvovaltakiista tappaa ihmisiä?
Olen laittanut adressin nimeltä Terveydenhuoltoalalle saatava kompromissi.Löytyy adressit.com.

#4 Olen tehnyt aloitteen

22.11.2007 23:47

'Perustetaan hyvinvointiyhdistys'.Tarkoituksena on luoda hyvinvointiyhteiskuntaa tukeva painostusryhmä joka vaatii ottamaan myös lasten, vanhusten, kyydistä pudonneiden ja tukea tarvitsevien asiat huomioon kun rahanjaosta päätetään.Tarvitaan aktiivista kansalaistoimintaa.Jos olet samaa mieltä ole hyvä ja allekirjoita adressi.Se ei sido mihinkään-on vain kannanotto tässä vaiheessa.Toivon että yhdistys toteutuu.Näen sille todellista tarvetta.

#5 Kun aikuisten asiat

30.11.2007 22:20

tulevat kuntoon, tulevat lasten asiat kuntoon automaattisesti.