Marinoimattoman lihan puolesta

Ota yhteyttä adressin tekijään

Tämä viestiketju on automaattisesti luotu adressista Marinoimattoman lihan puolesta.

Lena Wiksten
Pori

#1 Kiitos

22.01.2008 23:25

Hienoa, että teit asiasta adressin. vielä kun olisit laittanut maininnan tärkkelyksen käytöstä lihassa. Tuotteisiin, jotka päältäpäin näyttävät pelkältä lihalta on usein lisätty tärkkelystä, mikä ei kaikille sovi.
Päivi Gill
Järvenpää

#2 KÖKKÖLIHA POIS KAUPOISTA!

24.01.2008 17:44

Olet oikealla asialla ja toivonkin ett,ä ehkä näin voisi kauppaan saada muutakin kun sitä kökkölihaa.

Sen vielä tässä huomioksi, oletteko huomanneet että broilerin luulliset rintafileet ovat kadonneet hyllyiltä. Nyt fileitä toki saa kaikenmaailman tököttinesteissä, keltaisena ja punertavana versiona. Myyntirasiat ovat hienontuneet ja etiketit muuttuneet, niin ja tietenkin on hintaa tullut 4-6 euroa lisää. Saarioinen myös on nokkelasti kypsentänyt ja kuutioinut fileet valmiiksi tuotteeksi.

Itse kaipaan MAUSTAMATONTA LIHAA KAUPAN HYLLYILLE!

Nykyisin ostan broilerin pakasteena.



hannele okkonen
alavieska

#3 ei maustettua lihaa KIITOS!!

25.01.2008 07:19

Usein jää lihat ostamatta hyllystä kun ei ole marinoimatonta lihaa!!
Joskus olen ostanut marinoitua ja yrittänyt pestä pos mausteita
mutta vaikka kuinka liottaisi lihoja maku jää siitä huolimatta....
Pakaste bloileriakaan ei enään tahdo joka kaupasta löytää...ja sillekin nostettu
kilohintaa niin että halvemmaksi tulee ostaa jo valmiiksi käsitelty
liha!!Mutta sitä vähän saa ilman marinointia :(
Olavi Martikainen
Maaninka

#4 ei marinaadeja, kiitos

25.01.2008 09:41

Viimeinkin joku lähti liikkeelle näitä mössöjä vastaan.
Olen harrastanut jonkin verran lihan ja myöskin kalojen laittamista ruuaksi.
Naurattaa suorastaan ohjeet, joissa esim. hirven liha pitäisi marinoida suunnilleen kanan makuiseksi. Hyvä, tuore ja oikein raakakypsytetty liha ei mielestäni tarvitse oikeastaan muuta, kuin hivenen suolaa ja ehkäpä pippuria.
Sama koskee myös tuoretta kalaa. Mutta saadaanhan hieman jo "eltaantuneet" tuotteet myytyä, kun lyödään tarpeeksi maustetta sekaan.
Kaija Seppänen
Helsinki

#5 Oikeasta asiasta puhutaan nyt

26.01.2008 22:34

Kun broilerit menivät marinadiin, sai vielä marinoimatontakin ja ostin joskus valmiiksi marinoidun, koska se on vaivaton. Kyllästyimme hyvin nopeasti tähän paprikan makuiseen limaliemeen. Olen pessyt lihat jo ainakin pari vuotta, mutta maku ei poistu, vaikka lisää omia mielimausteitaan miten. Vaaditaan vahvoja peittäjiä paprikalle kuten sitruunaa tai valkosipulia.

Kauhein tapahtui nyt vajaa vuosi sitten, kun lihaan alettiin työntämään vettä ja kaikenmaailman e-koodeja, niin että lihaa tuotteessa on enää 70 %. Kun liha myydään raakana, haluan sen olevan sitä itseään ja hyvin riiputettuna.

Haluan myös luiset lihat takaisin. Onko unohtunut sanonta, että liha on parasta luun lähellä. Ei lihakeittoon tule oikeaa makua sillä, että keitetään paistia ja laitetaan liemeen putkiluun pala. Maku tulee myös lavan sisältämästä sidekalvoista ja muista(?), en tiedä, mutta on suuri makuero. Olen nuorena keittänyt luisen lihan kokonaisena palana ja kun se on kypsää, se paloitellaan ja siivotaan luut ja sidekalvot pois ennen kuin lihapalat laitetaan takaisin valmiiseen keittoon kuumenemaan. Liha kypsyy edellisenä iltana itsekseen hellalla, seuraavana päivänä keitto syntyy työn jälkeen juuresten paloittelun ja keittämisen ajassa eli samassa ajassa kuin keitinperunatkin muina päivinä.
Hilkka Hirvi
Anjalankoski

#6 Marinoitu liha ja aromivahvenne E-621

07.02.2008 19:31

On hienoa, että älytön lihojen marinoiminen Suomessa on vihdoinkin otettu esille. Olen lähes kymmenen vuotta käynyt yhden naisen sotaa marinadeja, eineksiä, puolivalmisteita ja ennen muuta aromivahvennin E-621:tä vastaan, sillä olen viimemainitulle erittäin allerginen. Saan jopa parista E-621:llä myrkytetystä makkaransiivusta aivan sietämättämän kutinan. Otimme muutama vuosi sitten yhteyttä lähes kaikkiin suomalaisiin lihatuotteiden valmistajiin kysyen, mitä tuotteita voisin heidän valikoimistaan syödä. Vastaukset olivat pääasiassa "ei mitään!" Eräät lihanjalostajat sentään sanoivat tutkivansa asiaa, mutta taitavat tutkia ongelmaa edelleenkin, koska suomalaiskauppojen lihahyllyiltä ei nykyisin löydä juuri lainkaan tuoretta - mutta hyvin riiputettua! - mureaa ja maukasta lihaa. Kaikki pakataan inhoittaviin marinadiliemiin ilmeisesti säilymisajan pidentämiseksi.
Jari Rossi
Äänekoski

#7 Puhdasta lihaa kaikin puolin

08.02.2008 13:18

On totta että marinoitu tuote (nauta, possu, broileri ja jopa kala) maistuvat samalle, riippumatta mitä syöt. Olisikin aiheellista saada kauppojen hyllyille enemmän naturel-tuotteita. Todennäköisesti marinoidut "mömmöt" on tarkoitettu henkilöille, joille ruoanvalmistus ei ole tärkeinpiä päivän askareita, eikä heillä todennäköisesti ole jälkikasvuakaan. Koko "mömmö vaan pannuun ja jotain kerman tapaista litkua päälle. Helppoa ja vaivatonta.
Sitä paitsi marinadilitkun sekaan voi piilottaa mitä tahansa. Ja se marinadi on taatusti halvempaa kuin itse raaka-aine.
Kuluttajajien pitäisi vaatia myös tuoteselosteisiin merkintä, onko eläimelle syötetty muuntogeenisiä raaka-aineita. EU ei sitä vielä vaadi, mutta pitäisi ehdottomasti vaatia. Tänä päivänä kun ostamme palan possua, emme voi olla varmoja mitä se on syönyt. Kuvottaa pelkkä ajatuskin.
mervi konsin
Rekijoki

#8 KOKONAINEN KANA

09.02.2008 12:33

Olen vuosia ihmetellyt, että miksi kaupoista ei saa ostettua kokonaista kanaa. Ja nyt tarkoitan oikeata, aitoa kanaa, ei mitään tehokasvatettua broileria. Joskus harvoin pakastealtaista kanaa löytyy, mutta se on tosi harvoin. Aidosta kanasta saa todella maukkaita ruokia. Tosin se vaatii hieman aikaa, mutta eihän mikään hyvä synny puolessa tunnissa. Nyt kun tästä marinoimattomasta lihasta on keskustelu alkanut, niin todellakin toivoisin kauppojen lihatiskiin myyntiin kokonaisia kanoja sekä broilereita. Kanoista vielä sen verran, että kyllä niitä Suomesta löytyisi teuraaksi, koska munivat kanat lopetetaan noin vuoden ikäisinä, kun muninta on loppunut. Nyt siis tätäkin asiaa vietävä eteenpäin, jotta saamme ne kanat vihdoinkin kauppoihin ja siten asiakkaille syötäviksi.
Tiina Leiwo
Helsinki

#9 Kanaa simple!

09.02.2008 16:50

Vihdoinkin! Olen ollut ärtynyt jo pitkään, kaipaan todella luullisia kanan rintafileitä ja marinoimattomia tuotteita, myös tarjouksia niille eikä vain marinoiduille kanoille. Kiitokset aloitteentekijälle, asia on tärkeä.
Antero Katainen
Vantaa

#10 marinointi ..lihan meikkaamista??

09.02.2008 19:53

Aasiassa on vuosisatoja saatu pahalle haiskahtava ja limaantunut liha syötäväksi vahvalla maustamisella. On todennäköistä että liha, joka ei enää kelpaa sellaisenaan myytaväksi, marinoidaan ja huono maku ja haju peitetään voimakkaalla maustamisella.
Emma Knuuttila
Seinäjoki

#11

10.02.2008 15:46

Marinoimisella todellakin ne "pahat asiat".
Niin kuin antiikin Roomassa(huokaus).
Emma Knuuttila
Seinäjoki

#12

10.02.2008 15:47

peitetään siis.ne "pahat asiat".
Airi Tukia
Espoo

#13 Kiitos Petri

10.02.2008 16:46

Tämä on todellinen ongelma, joka on kiukuttanut minua jo pitkään. Kaikkein pahimmat marinoidun broilerin pakkosyöttäjät ovat Ruokaniitty Espoossa ja Lappeenrannan suurimmat marketit: Prisma, Euro ja City. Ei auta vaikka kuinka valittaisi. Kuluttaja ei ole näissä kauppissa kunkku...
Antti Sãrkilahti
Nazare,Portuga - originally from Finland

#14 Kiitos Petri

15.02.2008 12:04

ja jãlleen kerran kiitos todella tãrkeãstã asiasta. Hienoa ettã olet tãmmõinen aloitteentekijã. Oikein tuntuu mahtavalta seurata tããltã Portugalista saakka keskuistelua. Toivottavasti tãstã vielã tullekin totta. Kiitos. Antti - lãmmõllã
Karri Eskola
Espoo

#15 Tsemppiä petri!

15.02.2008 15:40

Odotan todella mielenkiinnolla ensi maanantain aamu-TV:tä. Asia on tärkeä ja pienestäkin lumipallosta voi kasvaa oikea lumivyöry, kun kaikki optimaaliset olosuhteet ovat kohdallaan. Olen varma, että yhteinen asiamme saa sitä kauan kaivattua maanlaajuista julkisuutta, jota tarvitaankin.
Marja Kuronen
Helsinki

#16 Kiitos addressin aloittajalle

17.02.2008 15:53

Tämä asia on ärsyttänyt jo vuosia. Kaiken huippu on se, että joku
on keksinyt ruveta lisäämään marinaadin myös kalalle.
Erittäin hyvä huomio myös tuo aromivahventeen käyttö.
Jenkeissä on tehty tutkimus, jossa todetaan sen (MSG) aiheuttavan
lapsille käyttäytymishäiriöitä esim. ylivilkkautta, keskittymiskyvyn
puutetta jne.

Vaaditaan puhdasta ruokaa kauppoihin!

Kirjoittaja on poistanut viestinsä (Näytä tarkemmat tiedot)

17.02.2008 21:35


Hannu J- Ahmavuo
Tampere

#18 HIENOA TÄMÄ ADRESSI TULEE TARPEESEEN

18.02.2008 08:07

Suomessa ei todellakaan saa enään lihaa ilman marinaadia. Taitavat valmistajat peitellä huonomakuista lihaa ja saada sille pitempää myyntiaikaa!!
pasi paloniemi
LAPUA

#19 Liha lihana

18.02.2008 08:15

Kun ostaa valmiiksi marinoituja lihoja, ei maun perusteella voi sanoa syökö kanaa, possua vai mitä. Kaikki teollisesti maustetut lihat maistuu samalle sössölle.

Kaupalle ja teollisuudelle marinoidut lihat vaan sopivat paremmin, koska marinadilla saadaan lisää myyntiaikaa sekä sillä on kätevä peittää "kosmeettiset virheet".

Jukka Savonheimo
Vaasa

#20 Tuottajan vs kaupan marinointi

18.02.2008 08:23

Ihmetteletkö miksi kauppiaskin marinoi lihan vaikka hyllyt pullollaan tuottajan marinoimia lihoja? Minä en ihmettele! Ettei vaan vanhentuvaa lihaa panna marinointiin? Eikä muuten marinoimaton lihakaan maistu enää kuin ennen.
Katja Mattila
Kouvola

#21

18.02.2008 10:05

Kiitos tästä adressista minunkin puolestani!

Kuulin tästä adressista vasta tänä aamuna aamu-tv:stä ja luulen, että tässä maassa on vielä erittäin monia, jotka haluaisivat allekirjoittaa, jos vain tietäisivät adressin olemassaolosta.

Iste asun lihakaupan yläkerrassa, joten minulle naturel-lihan löytäminen ei ole ollut ongelma ja mieluummin myös tuen pientä lihakauppaa, enkä ketjuja. Mutta aina sinne lihakauppaankaan ei ehdi aukiolojen aikana (+ korkeampi hintataso rajoittaa myös), joten ehdottomasti haluan tukea myös markettien valikoimien laajentamista.

Älä siis, Petri, ihmeessä toimita tätä mihinkään vielä alkuviikosta, vaikka 6000 allekirjoitusta olikin alun perin rajana. Nyt julkisuus asian puolesta on vasta alkanut, jäädään ihmeessä seuraamaan, kuinka suuren kansanliikkeen tämä asia nostaa!
helena saukonpää
helsinki

#22 Kaikkiko suomalaista lihaa. . .

18.02.2008 13:25

Tämä marinoitujen lihojen pakkomyynti on todella mystinen ongelma johon ei ilmeisesti halutakaan antaa selvitystä tuotteesta ja kauppoihin vaihtoehtoja.

Jokainen on pakkosyötetty jonkun muun valitsemilla mausteilla ja lisäaineilla mutta jos olen ymmärtänyt asetuksista oikein niin ongelman ydin onkin siinä, mikä todella on suomalaista lihaa.

Käsittääkseni silloin kun tuote on marinoitu, sen raaka-aineen alkuperämaata ei tarvitse ilmoittaa ja marinadissa oleva tuote voidaan myydä kotimaisena.
Samuli Välimäki
Oulu

#23 Kertokaa aromivahventeesta lisää

19.02.2008 07:51

Mistä tässä E621:ssä on kyse? Löytääkö joku sen tutkimuksen, jossa todetaan sen aiheuttavan "Pahoja asioita"?
Jussi Suojanen
Helsinki

#24 Maustan itse, kiitos

19.02.2008 09:33

Teollisuuden tavoite on ollut jatkojalostaa ja tuotteistaa lihat niin, että niistä saadaan parempi kate. Siitähän tässä on kyse. Samaa tylsää standardimakua tuputetaan kansalle. Haluan ostaa lihan maustamattomana ja jatkojalostaa sen itse omassa keittiössäni.
Markku Karppinen
Haukipudas

#25 Puhtaita lähituotteita, EU ja keskusliikkeet!

19.02.2008 10:05

Äskettäin halusin tehdä intialaismausteista tandoorikananrintaa, mutta mistään ei todellakaan saanut marinoimatonta kananlihaa. Yritykseni meni siis pieleen. Onnettomaan lihakauppaan näen kaksi pääsyytä: EU:n määräykset lihan käsittelystä ja kaupan keskusliikkeet. EU:n määräykset ovat käytännössä lopettaneet lihan teurastuksen Pohjois-Suomessa, koska täällä ovat voimassa samat säännökset kuin Välimeren maissa. Eläimiä ja teurastettua lihaa saa kyllä kuskata tuhansia kilometrejä, mutta teurastustilojen seinien pitää olla teräslevyä. Pohjois-Suomen näkökulmasta se on naurettavaa.

Toinen tuotteita huonontava tekijä on päivittäistavaroiden tukkukaupan keskittyminen muutamiin käsiin. Niinpä kaupoista saa hakemalla hakea lähiympäristön puhtaita luonnonmukaisesti viljeltyjä ja kasvatettuja tuotteita. Siellä Helsingissä jotkut ylioppilasmerkonomit päättävät, mitä tuotteita saamme täällä pohjoisessa ostaa. Tuotteet ovat sen vuoksi näitä maailmalta haalittuja halpatuotteita ja Etelä-Suomessa valmistettuja epäterveellisiä ja mitään sanomattomia mössötuotteita, kuten marinoidut lihat.

Ainoa kunnon vastaisku vallitsevalle ruokakulttuurille olisi paikallisten tuottajien ja kuluttajien muodostama osuusliike, joka markkinoisi puhtaita tuotteitaan suoramyyntiperiaatteella.