Seinäjoen Mobilen lopettaminen on iso virhe

Ota yhteyttä adressin tekijään

Tämä viestiketju on automaattisesti luotu adressista Seinäjoen Mobilen lopettaminen on iso virhe.

Arja Rahikka
Nurmo

#1 Hienoa toimintaa adressin kerääminen

31.05.2008 21:11

Eksyin sattumalta tänne ja huomasin ilokseni kirjoitustani lainatun tässä yhteydessä. Eli olen se henkilö, joka alunperin kirjoitti Ilkan mielipidepalstalle kommentteja Mobilen toiminnan turvaamisen puolesta. Itse en valitettavasti pääse mukaan mielenosoitukseen, koska olen silloin töissä, mutta muuten olisin osallistunut varmasti mukaan - vaikka en eläessäni ole mielenosoituksiin osallistunut. Vuosina 2000-2004 olin mukana Mobilen toiminnassa, ensin opiskelujeni kautta harjoittelijana ja myöhemmin palkattomana vapaaehtoisena.

Vapaaehtoistyö katkesi paikkakunnalta pois muuttamiseen. Palattuani asumaan Etelä-Pohjanmaalle Mobilen toimintaan osallistuminen oli mielessäni, mutta sitten kuin lehdestä tyrmäävän uutisen Mobilen toimintojen supistamisesta ja se sai minut kirjoittamaan alkuperäisen artikkelin, joka on ilokseni saavuttanut Mobilen puolesta taistelevat tahot.

Yksittäisten ihmisten henkilökohtainen hätä ja avun tarve ei koskaan lakkaa - siksi avun saaminen olisi turvattava vaikka lainsäädännöllä, jos ei muut toimenpiteet auta. Kuntien tarjoama kriisiryhmien apu on paikallaan, mutta sen saaminen tapahtuu viiveellä. 24 h päivystävä kriisikeskus ja turvakoti on aina avoinna ja sinne voivat hakeutua avun tarpeessa olevat, joiden hätä ei voi odottaa virastoaikaa.

En tiedä, miten paljon adressit ja mielenosoitukset auttaa, mutta oikean asian puolesta kannattaa taistella ja tehdä työtä niin kauan kuin on mahdollista. Mobile on toiminut jo 13 vuotta, joten siellä on ammattitaito ja osaaminen. Kriisiavun kilpailuttaminen ei mielestäni palvele tarkoitustaan. Silloin kun ihmisellä on hätä, avun tarve on akuutti eikä silloin voi jäädä odottamaan maksusitoumuksia tai kilpailuttaa avun tarjoajia.

Toivonkin Seinäjoen kaupungin päättäviltä tahoilta järjen käyttöön ottoa ja vapaaehtoista tahtoa Mobilen pelastamiseen. Suuret suunnitelmat ja kaupungin laajentaminen ja imago vaativat myös sitä, että kriisiavun puolella kaikki on kunnossa ja laajentuva kaupunki voi jatkossakin tarjota 24 h avoinna olevaa kriisiapua asukkailleen. Siihen tarpeeseen vastaa Mobile.
Jukka Niemi
Ylistaro

#2 KRIISIAPU

09.11.2008 11:48

LAINAUS >
"Toivonkin Seinäjoen kaupungin päättäviltä tahoilta järjen käyttöön ottoa ja vapaaehtoista tahtoa Mobilen pelastamiseen. Suuret suunnitelmat ja kaupungin laajentaminen ja imago vaativat myös sitä, että kriisiavun puolella kaikki on kunnossa ja laajentuva kaupunki voi jatkossakin tarjota 24 h avoinna olevaa kriisiapua asukkailleen. Siihen tarpeeseen vastaa Mobile"

Ovatko päättäjät niin LYHYTNÄKÖISIÄ, että eivät koulutettuinakaan ihmisinä ymmärrä tälläisen avun tarvetta.
Ilmeisesti EI, koska teksti on kirjoitettu jo Toukokuussa, eikä mitään vastakaikua ole kuulunut.

Masennus, paniikki, ahdistus, unettomuus tilanteessa olisi ensiapu erityisen tärkeää, ennen kuin tilanne KRIISIYTYY psyykkiseksi oireyhtymäksi, joka sitten tarvitseekin sairaalahoitoa ja PITKÄAIKAISTA lääkitystä, joka syrjäyttää henkilön.

Vakavassa mielenhäiriössä olevalla pitäisi olla sama hoitoon pääsy mahdollisuus kuin sydänpotilaalla. Heti kontrolliin ja tutkitaan, mikä asiakkaan tilanne kaikenkaikkiaan on. Tarvitseeko heti sairaala jaksoa vai selviääkö keskustelulla

Nämä kaikkihan johtuvat ainoastaan ja VAIN, nykyyhteiskunnan KOVUUDESTA ja VAATIMUKSESTA yksilöä/ henkilöäkohtaan. Täytyy olla henkisesti vahva ja sosiaalisesti yli-ihminen pärjätäkseen kaikki vaatimukset täyttävänä.

Paljonko tarvitaan Jokelan ja Kauhajoen kaltaisia tapauksia, ennenkuin VIRKAMIES/ NAIS päättäjät HERÄÄVÄT ! !