EI! synnytysten lopettamiselle Oulaskankaalla.
Ota yhteyttä adressin tekijään
Oulu on jo nyt tukossa
Tämäkin horjuttaa Huovisen mainitsemia perusteluja. Voisi sanoa suoraan jos kyse on rahasta ja esittää laskelmat!
Oulaskankaalla on ihana ja ammattitaitoinen henkilökunta!
Säästöä väärään suuntaan
Puhun kokemuksesta...
Olen kaksi lasta siis tehnyt molemmat sectiolla ja paljon turvallisempi ja selkeämpi oli Oulaskankaalla olo. Olin kartalla kokoajan siinä mitä tapahtui eikä minua jätetty yksin. Oys:ssa olin yksin lähes koko ajan apua sai vain kerjäämällä.
Pienten synnytysyksiköiden säilyttäminen on ennaltaehkäisevää perhetyötä parhaimmillaan. Kun synnyttäjä saa hyvän ja voimaannuttavan kokemuksen, elämä vauvan kanssa pääsee luonnollisesti alkuun. Mitä siitä tulee jos äidit tulee sairaalasta vauvan ja itkun kans kotiin. Hyvin äkkiä tarvitaan kunnan resursseja äidin avuksi. Isot sairaalat eivät ole nyt eivätkä tule koskaan olemaan niin asiakaslähtöisiä kuin pienet yksiköt. Kiireellä pilataan niin monen äidin ja vauvan elämän alku. Pitkien matkojen ongelmaan on esitetty "synnytyskoti"ajatusta. Äidit tulevat pariksi-neljäksi viikkoa odottamaan lapsensa syntymää. Tuo odottaminen jo yksistään hidastaa synnytyksen käynnistymistä. Missä kunnassa on tarjota kodinhoitajia näihin satoihin perheisiin, joiden äidit terveenä odottavat usean sadan kilometrin päässä vauvansa syntymää. Synnytys ei ole sairaus, tämä synnytysosastojen alasajo taas tuntuu sairaalta. Ambulansseja on vähennetty koko alueelta. Tällä alueella useat isät ovat nähneet ehkä useampia synnytyksiä kuin ambulanssihenkilökunta. Kumman kanssa on turvallisempaa synnyttää. Niin suunnittelemattomat kuin suunnitellutkin kotisynnytykset tulevat lisääntymään. Ei muuta ku sähköpostia koko maakunnan päättäjille. Tavallista kansalaista harvoin kuullaan, olemme kuitenkin valinneet päättäjiä jokaiseen kuntaan. Heilläkin on tästä vastuu.
t: 3 kaunista lasta Oulaskankaalla synnyttänyt äiti
| This discussion has been closed. |
Jos lääkäreitä ei muuten saa (mitä en usko), aina on käytössä pakkokeinot. Yksinkertaisesti lääkärivirat sairaanhoitipiirissä muutetaan siten, että niiden sijoituspaikka, vaikka osittain ,on Oulaskangas. Näin toimitaan muissakin ammateissa.
Kysymys on vain ja ainoastaan halusta järjestää asia.
Jari Ristiluoma, Ylivieska