Lisää tekstitystä televisiolähetyksiin

Ota yhteyttä adressin tekijään

Tämä viestiketju on automaattisesti luotu adressista Lisää tekstitystä televisiolähetyksiin.

Iina Öykkönen
Kontiolahti

#1

02.03.2009 11:54

Allekirjoitan ja sen lisäksi olen jokin aikaa jo lähettänyt yksityisesti kyselyjä ja vetoomuksia, jotta tv:nm teksitys parenee.
Anna Klemettilä
Oulu

#2

02.03.2009 15:10



Allekirjoitin ja mietin miksi otsikkona on LISÄÄ tekstitystä televisiolähetyksiin.

Tekstityksen tekeminen ohjelmassa puhutulla kielellä pitäisi olla mainstreamiä aina kun tehdään ohjelma / elokuva / video. KAIKKI ohjelmat pitäisi siis olla automaattisesti tekstitettyinä, sekä televisiossa että internetissä. Pelkästään kuulovammaisten ryhmä, siis ihmiset jotka hyötyisivät tekstityksestä, yli 700 000 kansalaistamme ei ole mikään pieni vähemmistö!! Lisäksi väestö ikääntyy ja huonokuuloisten osuus kasvaa entisestään.

Olen ollut "luvaton"/ tv:tön viime helmikuusta asti.
Topi Rantakivi
Turku

#3 Televisiolupamaksu

03.03.2009 01:14

Jo pelkästään tv-maksun virastolla on kyseenalainen lause:

"Viestintävirasto kerää tv-maksut VALTION TELEVISIO- JA RADIORAHASTOON, mistä rahoitetaan Yleisradio Oy:n toimintaa. Myös kaikki muut Pohjoismaat ja lähes kaikki Länsi-Euroopan maat rahoittavat televisiomaksuilla julkisia radio- ja televisiopalveluja. Suomessa television käyttöilmoitusten määrä on tällä hetkellä noin kaksi miljoonaa." Mitä hittoa Radio siellä tv-luvassa tekee? Tässä syy:

Aikoinaan oli radio ja tv-maksu erikseen, myöhemmin haluttiin liittää radiomaksu samaan tv-maksuun, koska kaksi erillistä aiheutti niin paljon vaivaa, että piti aina radiolupa ottaa mukaan erikseen, jos joku tarkastaja halusi erikseen katsoa, että tulikos sitä radiolupaa maksettua. Vaikka virasto ehkä myöhemmin väittää toista, se ei pidä paikkaansa. Totuus on siinä missä minä jo sanoin.

Joten käytännössä maksamme turhaan tästä ylimääräisestä kenties 40% luvasta radioon, lisäksi Digita vastasi minulle aikoinaan, että digiaikaan siirryttyämme tekstitys ei todennäköisesti lisäänny ollenkaan vaan pysyy ehkä ennalleen eli n. 21% kaikista kotimaisista ohjelmistoista.

Laskin, että oikeudenmukaisesti olisin velvollinen maksamaan YLE:lle vuosittain n. 29 euroa tv-maksusta vain niissä tapauksissa, jossa tekstitys on olemassa ja radio on poistettu kokonaan osaltani. Joten paljon on meitä huijattu maksamaan liikaa ylimääräistä rahaa turhasta, jos meidän oikeuksia ja maksujamme ei kunnioiteta ollenkaan.

En millään nyt löydä sellaista ihmisoikeuspykälää, jonka olen löytänyt aiemmin, että yhdenkään ihmisen ei pidä hyväksyä tai maksaa, jos se on epätasa-arvoinen ja jokaisilla on oikeus kieltäytyä siitä vaikka valtio tai virasto uhkailisi oikeuskäynnillä.
Michail Jaction
Jurmaa

#4

03.03.2009 09:58

Oletko kuullut veroista? Itse en käytä julkista sairaanhoitoa koska se on epäluotettava, hidas ja sijaitsee kaukana asuinpaikastani. Yksityinen lääkärin vastaanotto on noin 40 km lähempänä kuin lähin tk. Joudun siis maksamaan julkisesta terveydenhuollosta vaikka en käytä sitä. En silti vaadi itselleni veroalea, sillä joku muu tarvitsee halpaa terveydenhuoltoa. Sama koskee tv-lupaa: en kuuntele läheskään kaikkia radiokanavia enkä katso kaikkia kanavia, mutta en vaadi maksuun alennusta koska mielestäni on hyvä että edes jonkinlainen valtakunnallinen tiedonvälitysverkko pidetään yllä.
Topi Rantakivi
Turku

#5 Michail

03.03.2009 18:53

Viestisi sisältö perustuu pelkästään omiin valintoihisi, televisiolupamaksu taas ei ole oma valinta vaan pakollinen. Totta kai minä voisin ottaa omia valintoja kuten etten ottaisi YLE-kanavia vaan kaupallisia ja välttäisin näin maksamasta mitään pakollista maksua. Samoin valitsisin jonkun TV-kanavatarjoajan, vaikka Canal-paketin, se on oma valintani. Verosta siinä ei todellakaan televisiosta ole kysymys. Tarkkaan ottaen, vaikka saisin YLEN kanavat poistettua mutta virasto silti tulkitsee, että televisio kotonani on silti maksettava, vaikka se ei näytä mitään.

Verojutuista ei minulla ole niitä vastaan mutta tasa-arvoa on silti kunnioitettava ja tässä lupamaksussa ei ole mitään tasa-arvoa. Kannatan palkkajutuissa tasa-arvoa naisillekin samaa palkkaa kuin mitä miehille maksetaan.
Tasa-arvoa tässä haetaan eikä mitään alennuksia kuten sinä niin kuvitteletkin.
Michail Jaction
Jurmaa

#6

03.03.2009 20:38

Silti jonkun on ylläpidettävä se verkko jonka kautta niitä ilmaisia kaupallisia kanavia levitetään. Ylläpito puolestaan ei ole ilmaista.
Oskari Lautakatto
Adressin tekijä

#7 Hyvä Michail

03.03.2009 21:23

Oletko miettinyt Michail miettinyt asian nyt ihan loppuun asti?
Tässä ei todellakaan ole kyse veroista tms. joka menee yleishyödylliseen tarkoitukseen. Sanoit että että et käytä julkista terveydenhuoltoa (ts. palveluja) koska et halua. Tässä adressissa asia on siis täysin päinvastoin, että me nimenomaan haluamme käyttää television tarjoamia palveluita mutta emme pysty. Johtuen siis tekstityksen puutteesta. Niin verot kuin televisio lupa on pakollinen jos sen vastaanottimen omistaa, maksuista emme purnaa vaan palvelujen määrästä tai pikemminkin niiden vähyydestä. Viittaat tuohon verkon ylläpitoon ja sen maksullisuuteen, tämä adressi ei käsittele ollenkaan televisiolupamaksujen määrää tai sen vähentämistä vaan tekstityksen lisäämistä.
Aki Mattila
Kokemäki

#8 Mjaha

04.03.2009 02:44

No siis järjestelmähän voisi olla sama kuin ylellä näitten tekstitysten puitteen että FST saa näkymään suomen tekstit txt-tv:n puolta tosin ylen muuten oleva tekstityksen asettelu kuvaan on vähän syvältä.
Esim ymmärtääkseni MTV MEDIA (mtv3, sub, mtv3+, jne) kuvassa teksti on osa kuvaa jolloin se ei voi jäädä kovin herkästi pois.
Mutta YLE lähettää tekstityksen erillisenä tekstinä jolloin ensimmäiset digiboksit eivät välttämättä saaneet yleltä tekstityksiä vastaan.

TV-lupaan viitaten että se on ikuinen valittelun aihe puolin toisin, että ei siitä sen enempää.
Michail Jaction
Jurmaa

#9

04.03.2009 09:46

Itsekin tahtoisin lisää tekstitystä. Tarkoitukseni oli vain komentoida Rantakiven kommentin lupamaksuun liittyvää osiota, jossa hän kritisoi sitä, että tv-lupa on kaikille samansuuruinen käyttömahdollisuuksista riippumatta.
Iina Öykkönen
Kontiolahti

#10

04.03.2009 18:51

Kivasti on nimiä saatu. Ajattelin tässä että olisiko mahdollista esim levittää tietoutta mm. paikallislehtien avulla ja saada näin enemmän näkyvyyttä asiaan?
Jospa muutkin haluavat edistää tasa-arvoa tässä asiassa.
Anna Kiiski
Tampere

#11 On lisättävä tekstityksiä tv-ohjelmiin

09.03.2009 10:08

On lisättävä tekstityksiä tv-ohjelmiin. Te kuulevat voitte kuulla mitä tahansa ohjelmaa mutta me kuurot emme voi seurata ilman tekstiä televisiota. Me maksamme turhaan kallista televisiolupaa kun emme tiedä mitä televisiossa puhutaan. JOKAISEN PITÄÄ SAADA SAMA KOHTELU SIITÄ HUOLIMATTA KUULEEKO TAI EI.
8 vuotta sitten lähetin liikenneministerille. Vaadin ,että on saatava lisää tekstityksiä tv-ohjelmiin. Liikenneministeri lupasi neuvotella yleisradion , miten tekstitysten määriä voitaisiin nostaa. Hän toivoo, että sitä kautta voivat löytää ratkaisua meille tärkeän asian. Asia on todella tärkeä ja koskee kaikkia niitä joilla on ongelmia kuulon kanssa.
Mutta kahdeksan vuotta on jo mennyt. Ei ole vielä paljon tekstiä tv-ohjelmiin.
Maija-liisa Saarikoski
vaasa

#12

12.03.2009 21:29

lisää tekstitykset enemmän tekstitään urheiluruutuun.
tekstitään myös muiden ohjelmat.



Eija Isaksson
Helsinki

#13 Lisää allekirjoituksia, nyt kaikki allekirjoittamaan!

28.05.2009 10:51

Hei!

Olen itse huonokuuloinen, ja olen hyvin iloinen, että laitoit Oskari tämän adressin nettiin. Suomenkielisten televisio-ohjelmien tekstityksestä hyötyvät kuurot, huonokuuloiset, kuuroutuneet, kieltä opettelevat normaalikuuloiset, lapset, ikääntyneet, jotka eivät vielä huomaa olevansa ikähuonokuuloisia, ... listaa voisi jatkaa vaikka kuinka pitkälle. Joten lisää allekirjoituksia tähän! Televisiotekstitys hyödyttää suurempaa ihmisryhmää kuin olisitte ikinä voineet kuvitellakaan!

- Eija