Suomen Koirankasvattajat ry:n vetoomus ja adressi Suomen Kennelliitto ry:n jalostusstrategiaesitystä

auri leppä
helsinki

#51 Ja taas menee pieleen

08.03.2010 12:08

Taas ollaan karkaamassa sivuraiteelle,kuka mitenkin on toiminut väärin.
Nyt puhutaan tästä jalostusstrategiasta,josta ihan selvästi on aiottu tehdä sitova.

Tulee poistamaan kaikki kartalta ainakin kaikki meidän rodut.
Kiitos uhrautuvien kasvattajien, niin uusia koiria kuin pakkasspermaa hankkimalla ,ainakin bullmastiffii on mennyt parempaan,ja nimenomaan luonteiden kanssa.

Miksi aina tehdään säänöt niiden muutaman huonoimman mukaan.

Kennelliiton olisi pitänyt toimia jo monen asian kanssa tiukemmin,uroksenomistajien nimiä väärennetään kiihtyvällä tahdilla,ja kennelliiton ainut neuvo on tee rikosilmoitus,myydään koukkuhäntäisiä pentuja täyteen hintaan,huonokuntoisia pentuja,sijoitusnarttujen palautus huonokuntoisena,nämä ovat kuitenkin poikkeksia,jotka nyt tulevat lisääntymään laman myötä,ja näiden hoidossa toivoisin kennelliitolta jämäkkää puuttumista.
Eli kasvatustyötä vaikeutetaan roskasakin vuoksi.





Ei puututa näyttelyissä agressiivisesti käyttäytyviin koiriin,näissä pitäisi käyttää kovempaa kättä,ja ottaa rotu huomioon.Näyttelykielto heti,jos ilman näkyvää syytä jättää jäljet toiseen koiraan.

Pikkukoiran voi nostaa kainaloon,ison koiran kanssa on ihan toista.
Juha Kares
Adressin tekijä

#52 Vapaaehtoisen kasvatuksen puolesta ja HERÄÄMINEN

08.03.2010 13:04


Hyvä muistutus Auri. Nyt tosiaan on kyse siitä, että puolustetaan ja mahdollistetaan vapaaehtoisuuteen perustuva koirankasvatus Suomessa. Kieltojen, rajoitusten, kustannusten lisäämisen, kontrollin sekä sanelun tiellä emme enää voi mennä pidemmälle.

Koko nyt tapahtunut räikeä episodi, johon herättiin viime hetkellä (miten ajoissa olisikaan voinut herätä, kun työ tehty salamyhkäisesti) oikeastaan on kauakantoisempi. Kokeneet suoraselkäiset harrastajat kautta koko rintaman ovat heränneet (niin myös minä) tajuamaan mihin olemme menossa ja missä tilanteessa oikeastaan olemme...

On pelottavaa, että strategioita, sääntöjä, ohjeita sekä päätöksiä laativat korkeimmat tahot, aina hallitusta myöden, ovat vieraantuneet näin pahasti kentän äänestä. Suomalaiset kasvattajat kelpuutetaan suoraan ja välillisesti maksamaan ja rahoittamaan koko laaja Kennelliiton toiminta, mutta tämän laajan kentän huomioiminen on unohtunut totaalisesti.

Näin ei voi jatkua.
Anna-Mari Lammi
Punkaharju

#53 melkoinen takaisku

08.03.2010 13:38

Tässä yksi todella hyvä esimerkki,mitä voi tapahtua, jos strategia menisi läpi yhdeltä osin tuollaisenaan.
Pk colliet ovat yksi Suomen suurimpia rotuja, rekisteröinnit olleet 10 vuoden ajan 600-800 pentua/vuosi.

Collieilla on perinnöllinen silmäsairaus cea.
Lainaus SCY:n sivuilta:
"Collie Eye Anomaly (anomaly = poikkeava rakenne) on collieiden perinnöllisistä vioista ja silmäsairauksista tunnetuin ja puhutuin. Sairaus on aniharvoin koiran kannalta vakava, eikä muutu pahemmaksi koiran vanhetessa.

CEA on resessiivisesti periytyvä sairaus. CEA:n lievin muoto (crd) on pitkäkarvaisilla collieilla varsin yleinen. Coloboman ja ablation esiintyminen on vähäisempää."

Jalostusstrategiasta lainattua:
"Kun sairaus periytyy autosomaalisesti resessiivisesti, jalostukseen voidaan käyttää yhdistelmiä, joissa toinen osapuoli on geneettisesti terve, eli joista ei synny geneettisesti sairaita yksilöitä.

Kantaja*kantaja yhdistelmät eivät ole sallittuja, mutta jos tällaisia yhdistelmiä täytyy tehdä rodun geneettisen monimuotoisuuden ylläpitämiseksi, tulee kasvattajan hakea yhdistelmälle Kennelliitolta lupa, syntyneet pennut testataan ja vain terveet yksilöt rekisteröidään FI- tai ER-rekisteriin. Kantaja*kantaja -yhdistelmiä voidaan hyväksyä vain sairauksissa, joiden
vaikutus koiran hyvinvointiin on vähäinen. Sairas*sairas -yhdistelmästä syntyviä jälkeläisiä ei rekisteröidä!!!"

Viime vuonna on rekisteröity 719 pentua, joista 637 on tarkastettu.
Niistä 271 on todettu cea-vapaaksi silmäpeilauksessa ja 366 sairasta.
Joten strategian mukaan jää EHKÄ 271 koiraa jalostuskäyttöön(geenitesti ratkaisee ja todennäköisesti noista 70-80% on sairaita, loput kantajia)Mutta sitten tulee vastaan myös lonkkatutkimukset sekä kaikki muu,joten lopullinen tulos on pahimmassa tapauksessa yhden käden sormissa.

Suomessa on löydetty 3 geneettisesti tervettä ja 4 kantajaa!!!
(Testejä on tehty vähän, mutta moni ei tod näk halua rahojaan laittaa hukkaan jos silmäpeilauksessa cea näkyy(sekä testaus on vielä niin lapsenkengissä.Tutkimus tulee aiheelliseksi,jos on terve peilauksessa tai jättää terveitä jälkeläisiä.)

Nuo 3 geneettisesti tervettä ovat sukulaisia keskenään,2 kantajista ovat terveiden sukulaisia ja kaksi muuta ovat keskenään sukua, mutta eri sukua verrattuna toisiin..,joten hyvin vähiin jää collieiden jalostusmateriaali, kun vielä tulee vastaan suositus sukukatokertoimista ym ym.

Rodussa on niin paljon muutakin, kuin silmät, mutta jos me aletaan "kasvattaa silmiä", niin en halua edes ajatella miten käy...
Onneksi on noita kakaroita kasvamassa kotona, niin voi niiden kanssa harrastaa vielä niiden eliniän, jos ensi vuoden alusta kasvatus päättyy:(((

Ja tämä oli vain yksi karkea epäkohta strategiasta...

Hyvin huolestunut
Sukokan jäsen
Anna-Mari Lammi
Cesamen colliet
http://koti.mbnet.fi/cesamen/
Punkaharju
collieita vuodesta -79
ensimmäinen pentue 1996
17 pentuetta(viimeiset 2 eivät näy koiranetissä vielä)
Useita tuontikoiria tuonut ja niissäkin takkiin ottanut melkoisia summia...joten hyvin sekin puoli tiedossa...








Kati Laaksonen
Kangasala

#54

08.03.2010 15:19

""Tämäkin adressi ja eräät sen keskustelijat ovat erittäin oiva esimerkki tekopyhistä kasvattajista jotka sanovat yhtä ja tekevät toista.""

Kasvattajien maailmaan mahtuu yhtä jos toista, ja koska tämän adressin on allekirjoittanut jo melkein kolme tuhatta ihmistä, en yhtään ihmettele, että listalta löytyy kasvattajia, joiden kanssa emme ole asioista aivan samaa mieltä.
Itsekin tunnustan, että joidenkin ihmisten kanssa ei olen nähnyt punaista ja useasti, mutta sen ei pitäisi estää ajattelemasta itse adressin tarkoitusta.

Joten jos jätetään henkilökemiat sikseen, ja ajatellaan vähän laajemmin sitä, mihin adressilla pyritään.

Jos ihan perusteisiin mennään, niin jokainen voi itse ottaa selvää, millaista on ollut tämän strategian laatineiden ihmisten jalostustyö ja kokemus. Jos siis tekopyhyydestä puhutaan.

Itse olen uusi harrastaja, yhtäkään pentuetta ei ole vielä nimelleni syntynyt, ja tuskin useampiin vuosiin tulee syntymäänkään. Silti Juhan kehotuksista huolimatta uskallan avata suuni:

Minua huolestuttaa tulevaisuus. Jos tämä kieltojen viidakko paisuu paisumistaan, ei meillä tulevilla "uuden sukupolven kasvattajilla" ole mitään mahdollisuutta koskaan aloittaakaan. Ei ole kyse siitä, että haluaisimme kasvattaa sairaita koiria, ei tietenkään. Koirat vaan sattuvat olemaan eläviä eläimiä, ja valitettavasti nämä "tilastolliset totuudet" eivät niihin kovinkaan usein päde. En tarvitse kymmenen sukupolven kokemusta todetakseni, että tämä strategiaehdostus haisee. Siihen riittää jo maalaisjärki, asia, joka tuntuu olevan monelta melkoisen hukassa.

Tuntuu siltä, että halutaan luoda ympäristö, jossa kasvattaja ei enää tee valintoja. Valinnat tekee hänen puolestaan kennelliitto, välittämättä siitä, mistä rodusta on kyse.

Jokainen voi itse netistä lukea kirjeen, joka on lähetetty rotujärjestöille tämän ehdotelman mukana. Siinä hyvin selkeästi todetaan, että tämän ehdotelman läpiviemisen jälkeen aletaan tehdä pakkoja, joko sitten pevisan tai muiden keinojen voimin.

Juha Kares
Adressin tekijä

#55 KIITOS JA KESKUSTELUUN TOIVOMUS

08.03.2010 17:16



Kiitos kaikille olemme ylittäneen 3.000 allekirjoittaneen rajan. Adressissa ei vain ole 3.000 nimeä, vaan valtava määrä tämän maan korkeinta ja arvostetuinta osaamista kasvatuksen ja koiraharrastamisen kentältä yleensä. Kennel-nimien määrä ja laatu allekirjoituksissa kertoo myös omaa kieltään.

Toivomuksena keskusteluun. Nyt kun asia on tullut selville toivon, ettei enää keskustella yksittäisistä roduista ja yksittäisistä esimerkeistä (roduista tai henkilöistä), kuten aiemmein itsekkin olen tehnyt setterien ja lhasa apsojen osalta. Muuten keskustelu ajautuu aivan epäoleellisille urille. Asia on tullut jo selville ja ymmärrämme SKL strategian seuraukset, sen kertoo jo 3.000 nimeäkin.

SIIS MALTTIA KESKUSTELUUN JA PITÄYDYTÄÄN VAIN LYHYISSÄ YLEISISSÄ KOMMENTEISSA. Tämän ei ole tarkoitus toimia keskustelupalstana.

Pitäydytään vain aivan yleisellä tasolla puolesta ja vastaan. Jo 3.000 nimeä adressissa riittää todistamaan, että SKL jalostusstrategia esitetyssä muodossa ei ollut realistinen.

Tapahtumaketju on avannut muutenkin silmiä laajasti kentällä ja toivottavasti tämä heijastuu tulevaisuudessa positiivisesti päätöksentekoon suoraselkäisempänä ja ryhdikkäämpänä toimintana.

KIITOS KAIKILLE TÄHÄN MENNESSÄ KOKO SUKOKA:n HALLITUKSEN PUOLESTA.

Juha Kares
Anna-Mari Lammi
Punkaharju

#56

08.03.2010 18:00

Pahoittelen omasta puolestani pitkähköä esimerkkiä...
Esimerkki oli tarkoitettu valaisemaan miten, nimenomaan, ajattelemattomasti asioita on paperille laitettu(kyseessä kuitenkin suuri,suosittu ja perusterve rotu.

Nimensä laittaneet ymmärtävät kuinka suuresta asiasta on kyse ja se olisi muidenkin hyvä ymmärtää,vaikkeivat nimeään laittaisivatkaan...
Riitta Hohtela
Hämeenlinna

#58 Kennelliiton viestintä on herännyt

09.03.2010 17:15

Kari Lehtonen
Porvoo

#59 Kennelliiton viestinnästä

09.03.2010 20:00

Kun lukee tämän SKL puheenjohtajan allekirjoittaman viestin ymmärtää kai tyhminkin , että strategia ja sen seurannaiset ovat jo päätetty hallituksessa ja varmaankin jalostus " tieteellisessä" toimikunnassa. Nyt on vain ajan annettava tehdä tehtävänsä ja ihmisten väsyä tähän vastustamiseen. Sen jälkeen esitys tälläisenään annetaan valtuuston hyväksyttäväksi ja SITTEN kuten puheenjohtaja tekstissään mainitsi , siirrytään rotukohtaisiin toimenpiteisiin ja rajoituksiin sekä yksittästen koirien " jalostamiseen " kennelliiton ohjeiden ja määräysten mukaa. Mikähän ihme natsimentaliteetti on saanut vallan SKL ssa , onkohan tulossa esitys jolla haetaan rotuhygieenikkoja kennelliiton palvelukseen. Olisikohan valtuuston aika vaihtaa porukkaa kennelliiton hallituksessa ? kysyn vain.
Kauhulla odottaen tulevaisuutta .
Kari Lehtonen
Inkeri Kangasvuo
Inari

#60 Juhalle sori, on pitkä ja vähän OT

09.03.2010 22:52

Anteeksi, että nyt lainaan näin pitkää kommenttiasi, Juha, ja vielä, että kommentistani tuli näin pitkä, mutta ei voi muulla tavoin vastata tällaiseen kysymykseen.

"Katsoin koiranetistä ja en löytänyt 5 sukupolvea sinun omia kasvattejasi mistään, mutta laita minulle linkki sukutauluun missä näin olisi sitten toki uskon."

Kyllä etsivä löytää, jos osaa KoiraNetiä käyttää ;)

"Olemme harrastaneet myös samaa rotua pohjanpystykorvia ja eikö niin siinä me molemmat emme ole päässeet ensimmäistä sukupolvea pidemmälle. Katsoin myös mielenkiinnolla sisisiitosprosentit pentueistasi ko. rodussa ja olisikin mielenkiintoista tietää miten käsittääkseni neljästä pentueestasi kolmessa sukusiitosprosentti ylitti 12 %. Miten voi sanoa yhtä ja sitoutua asiaan, mutta kuitenkin käytännössä tehdä muuta. Minun silmissäni tälla tavalla toimivien ihmisten on vaikea/mahdoton saada arvostusta sanomisilleen"

Arvasinpa ihan, että joku takertuu tähän ;), näinpä on tapahtunut ennenkin. Synnintekijä on aina syntinen, vaikka tekisi parannuksen. ;)

Mahtaakohan kukaan muuten muistaa, koska alettiin enemmän puhua sukusiitosasteista, muutoin, kuin miten niitä lasketaan? Juha on varmaan lukenut Vuolasvirran kirjaa? Se oli pitkään myös allekirjoittaneenkin ohjekirja, kuten varmaan monen muunkin tämän ikäpolven harrastajan. Siinä, kuten useimmissa muissakin opuksissa mm. Johan Bruning s.68 sopiva sukusiitos (kuvassa 3 polvea) 12,5%, Vuolasvirta s.72 "sukusiitoskerroin on siis 0,09375 eli 9,375% (laskettu 4-polvea), mikä on melko pieni arvo".

Kuinka kauan on ollut tavalliselle pulliaisella mahdollista saada nettiyhteys? Taisi olla joskus 1990-luvun puolenvälin/loppupuolen aikoihin, kun alkoi se varsinainen nettibuumi. Muistatteko milloin tuli mahdolliseksi saada itselleen jonkunnäköinen yksinkertainen (halpa) ohjelma, joka näitä ss-asteita laskee? Entäpä, koska SKLn Koiranet on ensi kertaa saatu pystyyn? 2005 keväällä. Niinpä, ei siitä niin mahdottoman kauaa ole.

Vajaan vuosikymmenen (marraskuun lopulta 2000) on allekirjoittaneella ollut nettiyhteys. Siihen asti kaikki tieto tuli kirjoista ja kirjeenvaihdosta. Lokakuun lopulla 2003 sain vihdoin sukusiitoksen laskentaohjelman, jolloin saattoi luopua "käsin laskennasta", jolloin useimmiten täytyi tyytyä 4-polven sukutauluihin (mikäli sellaisia edes oli tiedossa). 4-polven mukaan siten mainitut 3 pentuetta saavat Vuolasvirran "hyväksynnän" ssa noin 8%. Samoihin aikoihin sain käsiini pohjisten rekisteröinnit, jolloin alkoi "herääminen". Tietysti yleisellä tasolla olin kirjoitellut genetiikasta kiinnittämätt sen enempää huomiota moiseen seikkaan, kuin sukusiitosasteen suuruuden ja sen vahingollisuuden korrelaatiooon. Mutta ajan kanssa vakaumus on vakiintunut, historia kuitenkin seuraa perässä - ei sitä voi miksikään muuttaa.

Mutta, Juha, olet tainnut itse rikkoa sääntöjäsi vasta-alkajille, vai eikö ne enää päde, kun on pitkään harrastanut? Eikö meidän pitkään harrastaneiden kuitenkin pitäisi pitää korvat auki uusille tuulille? Aina voi nöyrtyä myöntämään tehneensä väärin - eikö?

3. Keskity omiin tekemisiin ja anna muiden toimia rauhassa

7. Älä kirjoittele chatissa tai höpötä puhelimessa - työskentele koirasi kanssa
Johan Juslin
Vantaa

#61 SKL - FKK:n WWW-sivut - Helena Suni

10.03.2010 05:04

Hei Helena Suni!

Olet kirjoittanut SKL-FKK:n sivuilla:

"Hallitus keskusteli luonnoksesta ensimmäisessä tämän vuoden kokouksessaan helmikuussa ja päätti pyytää strategiasta mielipiteitä niin rotujärjestöiltä kuin sidosryhmiltäkin. Tarkoituksena on saada mahdollisimman paljon mielipiteitä asiasta. Rotujärjestöiltä pyydettiin mielipiteitä lyhyellä aikataululla 15.3. mennessä (myös myöhemmin saapuneet kommentit lausunnosta huomioidaan), jotta strategiasta voidaan keskustella valtuustoseminaarissa toukokuun lopussa. Sidosryhmiltä on pyydetty kommentteja huhtikuun loppuun. Valtuustoseminaarin jälkeen asian käsittelyä jatketaan ja jalostusstrategian aikataulusta päättää valtuusto."

Anteeksi Helena, mutta voitko tarkentaa - rehellisesti - mitä tarkoitat seuraavalla: "Sidosryhmiltä on pyydetty kommentteja huhtikuun loppuun".

Haluamme todellakin tietää, ketkä kuuluvat tähän ns. sidosryhmiin?
- Miksi heille on annettu aikaa huhtikuun loppun? Mutta meille aktiivi-koiranharrastajalle 15.3 mennessä!



Johan Juslin
Valtuuston jäsen
Suomen Norwichin- ja Norfolkinterrierit ry:n hallituksen puheenjohtaja
Juha Kares
Adressin tekijä

#62 Keskity omiin tekemisiin

10.03.2010 06:51


Tämän minä tekisin, mutta pian siihen ei anneta mahdollisuutta jos nyt ei toimi chattissa, puhelimessa ja eri tavalla toimimalla, hoitaa jalostuksen pian muu taho. On vain outoa, että löytyy pieni joukko ihmisiä kuten jalostustieteellinen toimikunta, joka on valmis puuttumaan näin voimakkaasti muiden tekemisiin.

Minä toki olen tiennyt 1980-,1990 ja 2000-luvullakin suunnilleen mitä olen tehnyt. Minulla on ollut sukutaulut kasvattamistani roduista rodun hamaan alkuun saakka ja sukusiitosprosestitkin on ollut laskettavissa niistä. Internet ei ole tuonut oleellista muutosta kasvatukseeni.


PYSYTÄÄN NYT KUITENKIN SUURILLA LINJOILLA JA KESKITYTÄÄN OLEELLISEEN. Puolesta ja vastaan itse asiaan lyhyillä kommenteilla.

laila nurmiranta
tampere

#63 Korien sisäsiitos

10.03.2010 07:33

Oliko tämä chix ....
se joka teki pentuja sisaruksilla/emolla ja poikasella ....ja lopetti ne testin jälkeen
joku tällainen sisäsiittoisuus kokeilu mitä tauteja perimästä löytyy vai olenko
oikeassa kennelissä jos olen väärässä kennelissä sorry?
Niemi Sari
Ulvila

#64

10.03.2010 09:25

Eikö tässä adressissa ole kysymys kennelliiton jalostus stragedia luonnoksesta, eikä kenenkään kasvattajan tekemistä jalostusvalinnoista? Ikävää luettavaa -

Itse en Juhaa tunne henkilökohtaisesti, mutta arvostus tätä kasvattajaa ja hänen tietotaitoaan kohtaan on valtava. Olen ollut koiramaailmassa mukana koko elämäni (äitini on myös kasvattaja) vaikka itse en ole kasvattanut kuin 23 pentuetta harrastamaani rotua ja kolmas polvi on vasta syntymässä, en ikinä rohkenisi arvostella tällä tasolla ihmistä, hänen kasvatustyötään etenkään näiden valtavien ponnistelujen jälkeen, mitä Juha kerta toisensa jälkeen tekee.

Ei käy kateeksi asemaasi, mutta olen tyytyväinen, että jaksat kaikesta huolimatta Juha muiden velvollisuuksiesi ohella hoitaa myös kaikkien muidenkin kasvattajien etuja. Sillä näin se on. Henkilökemia on koiramaailmassa aina ollut - no ristiriitainen - paljon pahaa puhetta, vähemmän sitä hyvää ja itse asiaan keskittymistä.

Yli 3000 adressin allekirjoittanutta näin lyhyessä ajassa ei voi olla väärässä.
Juha Kares
Adressin tekijä

#65 Pysytään asiassa

10.03.2010 09:30


Tiedoksi edelliseen. Tiedot kasvatuksesta ovat täysin julkisia ja löytyvät koiranetistä. Kasvatukseni aikana irlanninsettereissä olen tehnyt yhden sisäsiitos pentueen, eikä ole emä-poika yhdistelmiä. Tämän pentueen 3:sta pennusta 2 on edelleen hengissä ja täyttävät 10-vuotta toukokuussa.

NYT KUITENKIN TIEDOKSI. TÄÄLLÄ EI OLE TARKOITUS KESKUSTELLA YKSITTÄISISTÄ HENKILÖISTÄ JA KASVATTAJISTA NIMILLÄ.

Mikäli kommentteja laitetaan on syytä pitäytyä asioissa yleisellä tasolla.
Juha Kares
Adressin tekijä

#66 Kiitos Sari

10.03.2010 09:42


Minua lohduttaa viestisi. On ikävä saada uhkailuja, joissa uhkaillaan sekä itseäni että koiriani. Sitä toivoo harrastavansa mahtavaa harrastusta positiivisessa hengessä ja avoimuuden periaatteella.

Olen uskonut aina, että asiallinen harrastaminen ja hyvä palkitaan.

Toden totta on surullista, että ihmisten täytyy luisua pois asiallisesta harrastamisesta. En voi ymmärtää miten koiria oikeasti rakastavat ihmiset sortuvat uhkailuun. Ainakaan koirani ja kasvattini eivät ole syypäitä kasvattajien puolustamiseen.

NYT TOIVON PITÄYTYMISTÄ ASIASSA.
auri leppä
helsinki

#67 Vi.....aa

10.03.2010 11:06

Koirankasvattajissa näitä paskoja kyllä riittää.
Tässä on kyse jalostusstretegiasta,ei yksittäisestä kasvattajasta,vaikka saattuukin olemaan pj sukokassa.(enkä minäkään Karesta sen kummemmin tunne)Tämä on ainut tapa saada edes jollain tavalla ääni kuuluvaksi,sillä joukossa on voimaa.Me yksittäiset rotuyhdistykset olisimme kaatuneet siihen tappeluun,johon aina törmätään,kaikki tekee oikein,ainakin omasta mielestään,ja adressia ei voi allekirjoittaa,kun se tietysti huonompi kasvattaja allekirjoitti.


Luin Sunin kirjoituksen,ha samaa ihmettelin,sidosryhmä,mikä voi olla tärkeämpi sidosryhmä kennelliitolle ,kuin rotuyhdistykset/kasvattajat.


PYSYKÄÄ ASIASSA JA JOS HAUKUTTE TEHKÄÄ SE HENKILÖKOHTAISESTI
Jaana Rankio
Mellilä

#68 Hermoheikkous pukkaa päälle joskus

10.03.2010 14:31

Pitäytykäämme yhteisessä asiassa eikä haukuta yksittäisi kasvattajia jokainen tietää itse mitä on tehnyt tai tulee tekemään juuri ja juuri 5 polvea ehkä kasvattanut jonkun verran uroksia tuonnut ja pettymyksillä myös opittu että ei ihan kaikki hyviä osasta luovuttu.Meidän rodun keskustelupalstalla kova keskustelu asiasta vastaan ja puolesta joka kuitenkin pysyy asiallisena.Valitettavasti jos tämä strategia menee läpi loppu meidän kasvatustyö ja urosten tuonti koska itse emme saa enää päättää asioista vaan muut tekevät sen.
Tiina Hirvonen
Turenki

#69 uusi adressi tehty kennelliiton hyväksi

10.03.2010 15:09

osoitteessa, http://www.adressit.com/allekirjoitukset/pro_skl/

Tuonne en mene allekirjoittamaan mitään.

Edelleen sitä mieltä, että jos kennelliiton strategia menee läpi, niin minä lopetan kasvatuksen ja harrastan näillä, jotka minulla jo on.
Niemi Sari
Ulvila

#70 Ruotsista mallia?

10.03.2010 15:38

Jos tragedia menee läpi tuollaisenaan, niin onhan aina isoveikka, josta voi ottaa mallia? Ei elämäntapaa, intohimoa ja harrastamista tarvitse lopettaa vaan alkaa etsiä uusia vaihtoehtoja.

Nykyisin myös alkaa tuntumaan siltä, että SKL on ennemminkin yritys, joka lypsää asiakkaitaan (kun asiaa oikein pohtii niin näin se on) mutta lehmääkään ei voi loputtomiin lypsää etenkään jos ruokintaa systemaattisesti koko ajan vähennetään.

Kennelliitto on VAIN rekisteröity yhdistys eikös vain? Olenko käsittänyt oikein, että Ruotsissa on kaksi puljua, jotka molemmat rekisteröivät rotukoiria?

Kysyy byroon ja monopoliin kyllästynyt
Kari Lehtonen
Porvoo

#71 Kennelliiton monopoli

10.03.2010 22:19

Kun nyt tuli esille kenellä on oikeus rekisteröidä koiria niin mielestäni joku juridisesti asiaa tunteva voisi värkätä EU tuomioistuimelle valituksen kaupallisen monopolin ylläpitämisestä joka törkeästi polkee kilpailua ja estää sen FCI:n myötävaikutuksella.Olisiko aika selvittää pelisäännöt jotka tällä hetkellä törkeästi rikkovat kilpailulainsäädäntöä ( ainakin mielestäni ) estämällä minkään muun organisaation mahdollisuuden osallistua kyseiseen businekseen koska sitähän se aivan puhtaasti on. Ei tunnu kennelliitoslla olevan mitään idealismia jäljellä vaan raakaa voiton maksimoimista kieltämällä kilpailu.
Jalostusstrategialla pyritään selvästi lujittamaan organisaation valtaa yli sen jäsenistön demokraattisten oikeuksien ja samalla luomalla organisaatiolle oikeus taloudellisesti kiristää jäsenistöltä maksimaalinen tuotto minimaalisella palvelulla , kaikki vaan siksi että kilpailu ei ole sallittu rekisteröinneissä , näyttelyissä , kokeissa eikä millään muullakaan kenneltoiminnan alalla. On myöskin perustettu ja ostettu yrityksiä jotka osakeyhtiöinä ovat kennelliiton valtuuston kontrollin ulottumattomissa koska niitä eivät koske yhdistyslait vaan osakeyhtiölaki.
Inga Kahlman
Kirkkonummi

#72 Svenska Kennelklubben

10.03.2010 22:40

Niemi Sari,
olet kyllä käsittänyt väärin.
Ruotsissa rekisteröi rotukoiria vain Svenska Kennelklubben.
Siis monopoli myös siellä.
Ulla-Maija Lehtinen
Turku

#73 Kiitos Juha Kares

11.03.2010 01:29

Sun kirjoituksesi oli tyhjentävä. Siihen ei ole juurikaan enää lisättävää.
Olen hieman syrjässä ollut kasvatuksesta ja kuunnellut ja lukenut ja ihmetellyt nykyistä menoa. Mitä tarkoitit sillä jutulla pun.Irlanninsettereissä ettei kasvattajia kuultu. Voit kertoa mulle lisää jos haluja löytyy mailiini umalehtinen@gmail.com
Outi Renko
Oulu

#74

11.03.2010 07:43

Minä olen miettinyt ihan samaa kuin Kari Lehtonen. Minusta tämä alkaa haiskahtaa rahankeruulta ja on sangen omituista, että yhdellä yhdistyksellä on oikeus sanella harastuksen ehdot. Onko mitään muuta harrastusta, jossa moinen on mahdollista?
Alkaa nimittäin koetella jo oikeustajua. Mitä taas tulee Kennelliiton yritysmäisyyteen - yrityshän se nykyään alkaa monilta osin ollakin.
Minna Tapojärvi
Masku

#75 Koira ei kaipaa mitään rotua - vain ihminen niitä tarvitsee

11.03.2010 08:49

Keskustelu on aina hyväksi ja luotan siihen, että yhteinen tavoite - koiran hyvinvointi ja sen kehittämiseen parhaat strategiat - joskus saadaan keskusteltua niin kattavasti auki, että oikeus voittaa. Vaikka se nyt tuntuukin haasteelliselta. Loistavaa, että rakkaus koiriin kukoistaa tämmöiselläkin forumilla!

Olen ollut hyvin yllättynyt tämän vastustusadressin saamasta suosiosta kasvattajien keskuudessa, sikäli kun oikeasti myös uskon ihmisten tarkoittavan aidosti hyvää myös koiralle. Keskustelun sävy on kuitenkin valitettavan paljon samankaltainen kuin julkisuudessa enemmän esillä ollut vastakkainasettelu turkistarhauksen puolesta ja vastaan. Siinäkin on ihmisen usein hyvin lyhyentähtäimen intressit vastaan eläimen kokonaisvaltainen etu.

Olisi aivan loistavaa, että Suomi voisi olla esimerkkinä koiran pitkäntähtäimen terveyteen panostavasta jalostustyöstä. Tässä kohtaa täytyy myös yltää niin strategiselle tasolle ajatuksissaan, että pääsee yksittäisen rodun ja yksittäisen kasvattajan toiminnan yläpuolelle koko koiranpitämisen ja koiraeläimen hyvinvoinnissa aivan uudenlaisen järkevyyden ja mielekkyyden tasolle.

Otsikossani jo totesin, että eihän koira tarvitse rotuja yhtään mihinkään, eikä koiraa haittaa se, että se olisi rotunsa viimeinen. Itse asiassa se usein on meitä viisampi ja valitsisi mahdollisimman vähän itselleen sukua olevan toisenrotuisen koiran lisääntymiskumppanikseen, jos se olisi mahdollista. Sen kriteerit ovat aivan jotain muuta kuin vaikkapa tietyssä asennossa olevat korvat. Sen vaistot ohjaisivat sitä lisääntymisessä elinvoimaisuuden suuntaan, jos me sen sallisimme.

Rodut ovat suureksi osaksi ihmisen muotivillitystä ja kasvatusharrastus meidän subjektiivisiin tarpeisiimme liittyvää toimintaa. Sikäli mitään rotua ei todellakaan tarvitse väkisin ylläpitää ja lisätä sairaita eläimiä ja kärsimystä, vaan sitten kun rodun elinkaari on tullut loppuunsa, täytyy ihmisen pystyä myös luopumaan villityksestään ja nähdä realistisesti tilanne eläimen hyvinvointia kunnioittaen. Tulee hyväksyä, että sen rodun valta/muotikausi kesti niin ja niin kauan. Yksilön elinkaaren kohdalla me helpommin pystymme tähän, tiedämme useinmiten koska rakas koiravanhus tulee saattaa arvokkaaseen viimeiseen lepoon. Monien koirarotujen kohdalla meidän pitäisi uskaltaa myös luopua mielikuvistamme ja nähdä todellisuus, ne olisi hyvä saattaa viimeiseen lepoonsa. Esimerkiksi, jos strategiassa ehdotettuja jalostussuosituksia ei pysty rodussa noudattamaan, rotu on jo todennäköisemmin liian sairas ja elinkelvoton. Optimistina ajattelen, että saahan rodun jälleen joskus viisaimmilla strategioilla taas uudelleensyntymään. Silloin sille varmasti nykyisellä tietotaidolla saadaan myös luotua aiempaa pidempi ja elinvoimaisempi elinkaari. Rotujen uudelleen luomisestakin on jo useita esimerkkejä ja kaikkihan ne on joskus luotu, eli sikäli siitä on jo onnistumista ja tietotaitoakin olemassa, vaikka ei ihan ehkä naismuistissa.

Tässä vaikuttaa nyt olevan vastakkain paitsi ihmisen (lue kasvattajan) etu vastaan eläimen (lue koiran) etu myös aikaperspektiivi ja näkemyksen laajuuteen riittyvät ajatteluerot. Vastustajat vaikuttavat enemmän lyhyentähtäimen ja yksittäisen rodun puolesta puhujilta ja uuden jalostusstrategian kannattajat pitkäntähtäimen ja rotuun katsomatta koko koiraeläimen hyvinvoinnin kannattajilta.

Itse olen hyvin onnellinen siitä, että voin sanoa todella sydämestäni iloinneeni tästä jalostusstrategiaesityksestä, joka on toki vallankumouksellinen, mutta aivan välttämätön koirien nykytilanteen realistisen tarkastelun näkökulmasta. Minusta tämä jalostusstrategiaehdotus on loistava askel kohti koiran terveyden jalostamista, mihin luulin, että kennelpiireissä ei omana aktiivikoiraharrastajan aikanani ehdittäisi mitenkään päästä. Toivottavasti olen tässä aiemmassa pessimistisessä ennusteessani aivan väärässä ja alamme yhdessä elää tulevaisuutta elinvoimaisempien koirien kanssa jo nyt!

Näin olen siis vahvasti ja toivorikkaana hienon jalostusstrategian ja terveempien koirien puolesta. Jotta askel kohti parempaa oikeasti myös toteutuisi, en näe siinä muuta vaihtoehtoa kuin nykyinen sanelupolitiikka. Mielestäni tämä adressi ja vastustus jo sinällään on todiste siitä.

t. jo vuosia tätä vallankumousta odottanut Minna