Pelastetaan 16-vuotiaiden oikeus kansanopistovuoteen!
Ota yhteyttä adressin tekijään
kansanopistot tekevät arvokasta työtä auttaessaan nuoria löytämään omat vahvuutensa
syrjimistä ja syrjäytymistä kokeneiden puolesta
Tuki oikealla hetkellä on korvaamatonta.
Omaan opistovuoteeni liittyi iloa ja surua, tunteiden koko kirjoa. Opettelin elämisen taitoja turvallisessa ympäristössä ja samalla opin ymmärtämään, että aiemmin kokemani koulukiusaaminen ei tehnytkään minusta huonompaa ihmistä. Sirpaleista koottiin hiljalleen ehjempi, aidompi ja sydämellään tunteva. Te päättäjät, ajatelkaa tekin sydämellä. Kaikki eivät halua eivätkä tarvitse samanlaista koulutusta. Älkää sulkeko opistovuoden mahdollisuutta 16-vuotiailta.
Opistovuosi on tärkeä
Luonnos
Nettiadressin nimillä ei ole mitään merkitystä lakialoitteen tässä vaiheessa.
Lainvalmistelu menee omalla painollaan ja harvoin vielä tässä vaiheessa lakialoite on lopullinen.
Oma veikkaus on että aloite lopulta hukkuu jonnekin arkistojen kätköihin.
Kannattaa tutustua eduskunnan lainsäätöprosessiin.
Opiston ehdoton tärkeys
Opisto täytyy nuorille säilyttää. Näillä keinoilla on suora vaikutus nuorten syrjäytymisen ehkäisyyn. Eikö päättäjät meinaa nähdä tätä asiayhteyttä. Itse olen aikanaan käynyt opiston ja minulla on pelkkä positiivinen muisto ajasta. Sieltä saa jopa elinikäisiä hyviä ystäviä!
Opisto on turha
Re: Opisto on turha
Voi Reisjärven opistossa suorittaa ainakin erätaidon perustutkinnon. Ja löytyi opiston sivulta tällaistakin tietoa:
Reisjärven kristillinen opisto tarjoaa lukuvuonna 2013-2014 seuraavia avoimen yliopiston opintoja:
- Kasvatustieteen perusopinnot (25 op)
- Erityispedagogiikan perusopinnot (25 op) Jyväskylän avoimen yliopiston ja Kokkolan Chydenius-instituutin kautta.
- Terveystieteiden perusopinnot (25 op)
- Finnish Studies -opinnot (15 op)
Lisäksi opistossa oppii tervettä toisen ihmisen kunnioittamista, hyviä elämänarvoja kuten rehellisyyttä yms. Näitä taitoja tarvitaan, jotta yhteiskunta kehittyisi hyvään suuntaan.
Jos en olisi käynyt opistoa, voisin olla tällä hetkellä yksi niistä syrjäytyneistä suomalaisista mitä tässä maassa on jo ihan tarpeeksi. Pääsin ahdistavasta ujoudesta, sain rohkeutta olla omaitseni. Mitä tärkeintä, sain ystäviä mitkä ovat kantaneet tähänpäivään saakka (10-vuotta). Opiston jälkeen valmistuin ammattin, olen ollut työelämässä ja kokeillut siipiä ulkomailla. Tällä hetkellä naimisissa ja yhden pienen lapsen äiti vanhenpainvapaalla. Koen, että opisto kasvatti minut valmiiksi tähän kaikkeen. Olen onnellinen raitis suomalainen. Kristillinen opisto oli turvallinen kasvupaikka murrosiän myllerryksessä.
Lisään vielä, että korotin peruskoulun arvosanoja, joka mahdollisti pääsemään juuri siihen kouluun mikä minua kiinnosti!
Tavoitteellinen lisävuosi, ei vain muodollisuus
Peruskoululainen, jonka opiskelumotivaatio on vähäinen, ei hyödy jatkovuodesta, ellei oppimisympäristö muutu aikaisemmasta opetustyyliltään ja oppimista tukevien tavoitteiden osalta. Kansanopisto, johon opiskelija hakeutuu vapaaehtoisesti, tarjoaa nuorelle uudenlaisen minuutta positiivisesti rakentavan ja sosiaalisesti osallistavan ja yhteisöllisyyteen sitouttavan kasvuympäristö.
| This discussion has been closed. |