Vastustamme Valviran aikeita puuttua kilpirauhasongelmien hoitoon
Ota yhteyttä adressin tekijään
vía Dolo Rósa
Mutta lääkäristä en saanut apua. Iho muuttui kuivemmaksi ja ihon rasvaus muuttui ihon öljyämiseen. Eristäydyin sillä en pystynyt sosiaalisiin tilanteisiin. En osannut enää keskustella kenenkään kanssa. Kärsin nälkää sillä en kyennyt kauppaan. Laskut jäivät hoitamatta. Ja nukahtelin kaiken aikaa ihan mihin vain ravintolan pöytään, kouluun.
Lopulta itkin hysteerisenä lääkärille i joka hoitaa aivan toisen erikoistumisalan sairauksia että jotain apua on saatava. Sain lähetteen psykiatrille. Kävin sitten " juttelemassa" jotta kilpirauhanen parantuisi.
Ensimmäiset sairastelu vuodet olin parempivointinen kevään ja kesän, valoisan ajan. Syksy meni mutta talven alussa kunto romahti joka vuosi 16h unia ja " pää jäässä" mukamas elämää.
Moni tk lääkäri ei keksinyt syytä mutta mielialalääkkeitä olisi herunut aina.
Arvot pysyivät viitealueella joka voisi olla Suomessa tiukempi. Eräs Virolaista alkuperää oleva tohtori tiesi että thyroxinia ei tarvitse määrätä koska olen niin nuori oireet häviävät ajastaan. Tässä vaiheessa olin käyttänyt Thyroxinia pari vuotta. Se auttoi jonkin verran jaksamaan mutta edelleen annostelun kanssa oli suuria vaihteluja vuodenaikojen mukaan. Ja lopulta oma tuotanto loppui kokonaan ja Thyroxin ei tuntunut ollenkaan auttavan ja annos oli jo useita isoja tabletteja olo pielessä mutta langat eivät heiluneet paljoakaan.
Yksityisen kautta 7v jälkeen Armoud Thyroid ja osaan laskea jälleen ja ymmärränkin jo jotain. T. 10v elämästä pilalla. Kouluttamaton ja edelleen väsynyt nainen joka ei todella ole työkykyinen mutta kukapa sitä ymmärtäisi. Makaavatko huonosti hoidetut kilpirauhaspotilaT työttöminä koska sairauseläkkeelle ei pääse mutta hengissä on pysyttävä. Kuitenkaan eivät kykene töihin. Kyllä Suomessa on työttömiä. Sairaita. Ja koulutustaso yksi maailman parhaista? Tässä systeemissähän on ristiriitoja joka suuntaan.
Armoud toi parannuksen silti pystynkö jatkamaan opintojani, aika näyttää. Muisti voisi parantua ja palata.
Maksan kalliin lääkkeen omasta pussistani, mutta teen sen enemmän kuin mielelläni
siksi, että olen taas oma itseni ja pystyn elämään täysipainoista elämää! Myös lasteni
elämä on parempaa, kun äiti voi hyvin.
Älkää viekö oikeuttamme elintärkeään lääkkeeseen!
Valvira viis veisaa
Ei mene tasan nallekarkit...
Vajaatoiminnsta kärsivälle väsymyksen ja hitauden ja saamattomuuden vuoksi entistä kohtuuttomampaa,
kilpirauhasverikokeen mittauksiin pitäisi saada kaikki tarpeelliset mittaukset rutiininomaisesti.
Näitä ovat TSH, total T4, free T4, total T3, freeT3, rT3, viimeinen näistä erittäin tärkeä raskasmetallimyrkytyksen ilmaisemiseksi.
Vastaus #385
Asia tuli vihdoin mediaan
On riittävän vaikea löytää lääkäri joka aloittaa edes kilpirauhasen vajaatoiminnan hoidon jos TSH ja T4V on ns. normaalirajoissa. Miksi estää hoito/hyväelämänlaatu niiltä jotka eivät saa apua Thyroksiinistä??
Kyllä niin surulliseksi tulee...
Ei riitä että omasta pussistani maksan n 500€ vuodessa tavallista tallaajaa enemmän siitä, että tuntisin minäkin oloni ihmiseksi. Stressaat sillä, että jonkun sodan tai kriisin tullen minun suurin ongelmani tulee olemaan lääkkeiden saatavuus. Ja nyt joku kehtaa tulla sanomaan, että "väärin sammutettu". Hyvää loppuelämää.
Kansantaloudellisesti merkittävää
Re: Kansantaloudellisesti merkittävää
#395: Talousajattelija - Kansantaloudellisesti merkittävää
Endokrinologiyhdistyksen kantaa ei voikaan ymmärtää, koska siinä ei ole mitään järkeä.
Voi vain tehdä päätelmän, että lausuntoon on vaikuttaneet muut kuin lääketieteelliset asiat. Kyseessä ovat täysin potilaiden terveyden ja hyvinvoinnin kannalta epäolennaiset asiat eli joidenkin henkilöiden ylpeys.
Tilanteesta kertoo myös yhdistyksen sisällä esiintyvät ristiriidat.
Ja tämän kaiken henkilöiden välisen kiistan seuraukset kantavat potilaat, hintanaan terveys.
T3V ja RT3 suhde
Re: T3V ja RT3 suhde
Riippuu tosiaan niistä mittayksiköistä, mutta arvelen että olet oikeassa. Täältä löydät laskuohjeita eri tilanteisiin, eiköhän se asia siitä selviä:
T3V ja RT3 suhde
| This discussion has been closed. |
Melkein täysin jo parantunut potilas
No mitä pystyin peruskoulun jälkeen tekemään? Vastaus on EN MITÄÄN. Ei ole koulustusta missä olisin ollut enemmän kuin kuukauden tai pari. Eikä ole työtä. Lapsia en kuulemma saisi, mutta lääkäri sanoi että hyvät mahdollisuudet siihenkin NYT kun HYVÄSSÄ HOIDOSSA.
Nyt olen 27 vuotias ja kiitos Liothyronin olen siinä vaiheessa että kohta vaihdan eläinperäiseen. Mutta jos lääkärini ei saa enää määrätä lääkkeitä, en saa niitä muualtakaan ja koulu/lapsihaave menee siinä. Miksi Valviralla on niin kova INTO pilata muiden elämä?
Valviran asiantuntija on kuulemma endoyhdistyksen jäsen. Että näin meillä mennään.