Vastustamme Valviran aikeita puuttua kilpirauhasongelmien hoitoon

Adressin tekijä on poistanut tämän viestin (Näytä tarkemmat tiedot)

26.05.2013 19:47


Eva

#2 Eläinperäiset lääkkeet.

26.05.2013 20:16

Täytyy sanoa että en voi ymmärtää miksi ihmiset jotka tarvitesee muuta lääkettä kun thyroxiinia pidetään idiootteina.Kyseessähän on siitä että useimmat lääkärit ei osaa/halua tietää tästä sairaudesta yhtään mitään,koska heidän mielestä tämmöistä sairautta ei edes ole.Itse olen saanut elämäni semmoiseen malliin mistä en edes tiedä että on olemassa.Kiitos Armour Thyroid ja mun mainiota lääkäriä.Itse pidän suurinta osaa lääkäreistä kun kyseessä kilpirauhasenvaajaatoimitaa erittäin tietämättöminä,eli koulut on käymättä.Saisi istua 6 kk koulunpenkillä ja oppia kuinka kilpirauhanen toimii.Ja 2 kk kuinka kuunnellaan potilasta.Ei ne arvot mutta se vointi.
Ei palele enää!

#3 Liothyronin on erinomainen lääke

26.05.2013 20:58

Muutuin parissa päivässä omaksi elinvoimaiseksi itsekseni kun sain muutamia nokareita Liothyroninia kielen alle. Suurin osa vajaatoiminnan oireista poistui todella nopeasti. Palelu loppui kuin seinään. Tätä lääkettä täytyy ehdottomasti olla tarjolla meille Wilsonin syndroomasta kärsiville.
-Wasted-

#4 Silmiä auki...

27.05.2013 05:19

... ei ole pitkä aika, kun homous on ollut sairaus, naisten vaivat hysteriaa ja niin edelleen. Tieto lisääntyy, tiede kehittyy. Hyvinvointivaltiossa kuvittelisi, että ihmisten hyvinvointi ja työkykyisyys olisi se tärkeä asia. Vai halutaanko siellä jossain piilossa repiä rahat kansalaisilta ja työnantajilta jonnekin lääketeollisuuden osakkeenomistajille?

Moniko sairaseläkkeellä masennuksen takia oleva kärsiikin todellisuudessa jostain harvinaisemmasta kilpirauhashormoniongelmasta? Moniko burn-out on alkavaa vastaavaa?

Vieras

#5

27.05.2013 06:17

Eikö todella potilaiden omalla kokemuksella hoitomuotojen tehokkuudesta ole mitään merkitystä? Hoidetaanko tässä nyt potilaiden terveyttä vai endokrinologien mainetta?
Sairas vuiosikausia ennen Liothyroninia

#6 Liothyronin pelasti työkyvyn

27.05.2013 06:43

Liothyronin pelasti työkykyni. Tässä lienee kyseessä jähmettyneiden lastenendokrinologien ja endokrinologien kasvojen säilyttämisoperaatio. Ovat lukkiutuneet omien ikivanhojen käsitystensä ja osaamattomuutensa vangeiksi. Kantelevat sitten kateellisina paremmin osaavista lääkäreistä. Potilaat eivät tässä kantele, sillä potilaat paranevat, mutta kateelliset kollegat kantelevat.

Vieras

#7 Hyvä hoito kuuluu kaikille!

27.05.2013 06:58

Kärsin työkyvyttömyyden, masennuksen ja merkittävän ylipainon rajalla 10 vuotta elämästäni. Muun muassa omien lasteni pikkulapsiajat. Juoksin lääkäriltä toiselle etsimässä apua, yhteinen vastaus oli ettei ongelmani ainakaan kilpirauhasesta voi johtua, kun viiterajoissa ollaan kauniisti. Korkeintaan liikatoiminnalla, kun vähän yläkantissa ja tsh lähes mittaamaton. Päässä kuulemma viirasi ja 1000-1200 kacl/ vrk oli virheellinen arvio, söin salaa liikaa.

Vasta pitkän etsinnän ja odottelun jälkeen pääsin lääkärille, joka kuunteli oireeni, uskoi minua ja määräsi laboratoriokokeita. Lääkitysvaihdettiin Erfa thyroid + liothyroin valmisteisiin. Helppoa ei vaihto ollut johtuen pitkään huonosti hoidetusta kilpirauhasesta ja elimistön epätasapainosta. Mutta nyt, ensimmäistä kertaa sairastumiseni jälkeen olen saanut takaisin itseni ja toimintakykyni!

Useat tk ja työterveyslääkärit suhtautuivat oikreisiini ymmärtäväisesti, mutta vailla minkäänlaista tajua siitä, miten kilpirauhasta tulisi hoitaa! Apua en siis saanut, vaikka varmaan he olisivat sitä antaneet, jos heillä olisi tietoa ollut. Osa lääkäreistä on suhtautunut minuun alentuvasti ja kuuntelematta. Olen jopa saanut saarnoja hyvistä elämäntavoista ja luulosairaudesta.
Jännä, että ne kaikki luulosairauden aiheuttamat vaivani ovat poistuneet, kun olen saanut eläinperäisen + t3 hormoonia sisältävän oikean lääkityksen itselleni.

Vieras

#8

27.05.2013 07:17

Täällä on ollut mieletön määrä ihmisiä epämääräisten oireiden kanssa, jotka ovat osoittautuneet lopulta kilpirauhasongelmiksi. Nyt kun on löydetty apua näille ihmisille, jotka ovat ikionnellisia , kun syyt ovat vihdoin saatu selville ja saatu heille oikea lääkitys, kaikkien pitäisi olla tyytyväisiä! Älkää nyt ottako tätä apua pois! Ja lääkäreille, jotka hoitavat potilaat kokonaisvaltaisesti tsemppiä teille, teette todella tärkeää työtä! Miksi ei potilaita kuunnella? Eikös tässä terveydenhoitojärjestelmässä olekkaan tärkeintä se , että potilas saa avun? Miksi lääkäreitä, jotka hoitavat kilpirauhasta muulla kuin Thyroxinilla vainotaan, vaikka heidän potilaansa on tyytyväisiä?
Pitääkö lääkkeet tilata netistä?

#9 Endogrinologien arvovaltataistelu uhka potilaiden terveydelle!

27.05.2013 07:40

Kärsin 40-vuotta rytmihäiriöistä, jotka paranivat Liothyronin lääkkeellä samoin monet muut oireet hävisivät hetkessä, Throxin lääke vain pahensi oireitani. Nyt endogrinologit yrittävät estää valveutuneita lääkäreitä hoitamasta potilaitaan Liothyronin ym. kilpirauhaslääkkeellä. Endogrinologitko VALVIRASSA pitävät valtaa ja määräävät kuka lääkäri saa mitäkin lääkettä potilailleen määrätä? Pöyristyttävää, tällaista voi tapahtua vain SUOMESSA, jossa hyvävelijärjestelmä hoitaa sisäpiirin etuja. Kyllä endogrinologit sahaavat nyt omaa oksaansa ja vievät arvostuksensa entistäkin alemmas.



Vieras

#10

27.05.2013 07:44

Uskomatonta mielivaltaisuutta niiltä lääkäreiltä, jotka yrittävät evätä potilaiden hyvinvoinnin oman tietämättömyyden ja "ylpeyden" vuoksi! Kysyn kuinka moni POTILAS on valittanut huonosta Lio-tai Armour -hoidosta? Nyt kasvot näille lääkäreille, jotka haluavat meiltä avun pois.
Otetaanko mielenterveyspotilailta tai diabeetikoilta toimiva lääke siksi, että lääkäristä nyt siltä vain tuntuu?
Oma kokemukseni on, että söin thyroksiinia 2 vuotta, saamatta kaikkia oireita pois. Oloni vain paheni pahenemistaan. Työterveyslääkäri sanoi, että ne oireet eivät voi johtua kilpirauhasesta vaan jostain muusta. Mistä sitten? Sain vastaukseksi olankohautuksen. En ollut helppo tapaus ja niinpä marssin yksityiselle, ihanalle potilasta kuuntelevalle lääkärille, joka määräsi rt3 kokeet. Dominanssi oli selkeä ja Liothyronin hoito aloitettiin. Voin loistavasti vain 4 kuukautta Lioa syöneenä! Kiitos teille funkkarit ja muut lääkärit jotka pelastavat ihmisiä kuuntelemalla potilasta!
Syön sikana Thyroidia

#11 Erfan Thyroid

27.05.2013 07:58

Sanotaan, ettei meistä kukaan tule terveemmäksi iän myötä, mutta oikealla kilpirauhasen vajaatoiminnan hoidolla minä tulin.

Eläinperäiseen Thyroid hormoniin siirryttyäni keinotekoisesta Thyroxinista normaali olo ja elämän ilo palasivat vuosien sumuisuuden jälkeen, ylipainon karttuminen katkesi ja monet epämääräiset oireet hävisivät.

TSH on ollut vuosia lähes mittaamattomissa eikä siinä ole mitään huolestuttavaa, sillä hormonit tulevat purkista eikä rusinaksi kutistunut kilpirauhaseni tuottaisi niitä enää millään aivolisäkkeen käskytyksellä. T3V ja T4V ovat normaalitasolla ja VOIN HYVIN. Älköön kukaan sitä minulta enää riistäkö.
rT3 ja Liothyroniini

#12 Itkettävän surullista toimintaa Valviralta

27.05.2013 08:05

Kyllä on surullista, että kun vuosien ja vuosien huonon olon, väsymyksen, uupumisen ja monien muiden vaivojen jälkeen löysi lääkärin, joka osaa ja on kiinnostunut hoitamaan tällaista ei-tyypillistä kilpirauhasen vajaatoimintaa ja määräsi Liothyroninin ja hoidettiin rT3-ongelma ja lisämunuaisten uupuminen, niin nyt tämä hoito sitten loppuisi.
Miettikää, paljonko tämä aiheuttaa kärsimystä ihmisille, jos lääkäreiltä otetaan pois oikeus kirjoittaa näitä reseptejä. Nytkin osaavia lääkäreitä on vielä ihan liian vähän ja jos nämäkin vielä vähenee, niin kuka meitä hoitaa? Endoja ei taida montaakaan koko maassa olla, joka edes tunnustaa Wilsonin syndrooman, saatika osaa sitä hoitaa
Armoured Thyroid

#13 Täysin kohtuutonta

27.05.2013 09:02

Ymmärrän, että aiheeseen liittyy lääketieteellisiä kiistakapuloita, mutta olennaista minusta olisi kysymys "where is the harm" eli missä on haitta. Onko olemassa dokumentoituja potilastapauksia, joissa T3-hormonia sisältävän valmisteen käyttö olisi aiheuttanut potilaalle todennettavaa lääketieteellistä vahinkoa tai pysyvää haittaa? Mielestäni toimet, joilla tietyt hoidot vietäisiin käytännössä suuren osan potilaita saavuttamattomiin, ovat kohtuuttomia, jos niillä on saatu tietyn tyyppisillä potilailla standarditerapiaa parempia tuloksia, varsinkin jos näyttöä potilaille koituneesta vahingosta ja potilaiden itse raportoimista negatiivisista hoitokokemuksista ei ole. Jos tällaista näyttöä haitasta ja potilaskokemuksista on, se olisi ehdottomasti tuotava selkeästi esiin yleisesti arvioitavaksi. Vain alalla vallitsevan tämänhetkisen enemmistömielipiteen pohjalta tällaisia rajoituksia ei pitäisi lähteä tekemään.

Kannattaa muistaa, että esimerkiksi Helicobacter pylori vatsahaavojen aiheuttajana oli aikanaan hyvin kiistanalainen teoria, jota vastustettiin laajalti lääkeyhtiöiden toimesta, ja monet lääkärit kieltäytyivät hyväksymästä vanhat käsitykset mullistavaa tietoa edes todisteiden ollessa kiistattomia. Potilaiden ei pitäisi joutua kärsimään lääkärikunnan, jopa saman erikoisalan, sisällä esiintyvistä mielipide-eroista, joiden merkittävänä taustavaikuttajana voi olla myös lääkeyhtiöiden halu ajaa omia etujaan.

Kirjoittaja on poistanut viestinsä (Näytä tarkemmat tiedot)

27.05.2013 09:06


Potilaat kärsivät endokrinologien arvovaltataistelusta

#15 Re: Täysin kohtuutonta

27.05.2013 10:14

#13: Armoured Thyroid - Täysin kohtuutonta

Nimenomaan. Mikä on ongelma? Miksi Valvira käsittelee kantelua, jossa potilaat voivat hyvin? Hoitona lääkkeet, joita on käytetty yli sadan vuoden ajan (Armour Thyroid ja Thyroid Erfa eli eläiperäiset) tai vuodesta 1956 (Liothyronin). Harvasta lääkkeestä on näin pitkäaikaista, kokemusperäistä hoitoa. USA:n lääkevalvontaviranomainen FDA luokittelee nämä lääkkeet hyvin turvallisiksi. FDA luokittelee nämä lääkkeet turvallisuusluokkaan A eli korkeimpaan turvallisuusluokkaan myös raskauden aikana käytettynä. Hyvin turvallisia lääkkeitä, pitkäaikaiset kokemukset. Eli miksi tätä ylipäänsä käsitellään kuin jotakin tärkeääkin juttua?


Vieras

#16

27.05.2013 10:38

Haluan tyttäreni saavan asianmukaista hoitoa!
Sivusta seuraaja

#17 Valtataistelu

27.05.2013 10:38

Kyseessä on valtataistelu, eikä tieteellinen debaatti. Pari heikon egon omaavaa sirkuspelleä on laittanut viestiä Valviraan, että eräiden lääkäreiden potilaat voi paremmin kuin heidän potilaansa. KUKAAN POTILAS EI OLE VALITTANUT. Näiden valittajalääkäreiden nimet pitäisi JULKAISTA. Veikkaa että ovat lihavia ja suosittevat Becel-margariinin sipaisua rektumiin.
Avun saanut

#18 Thyroid Erfa on auttanut minua

27.05.2013 12:10

Möykyn tunne, kuristaminen, rutinaääni kurkussa, väsymys, mielialavaihtelut ja selittämättömät todella kovat ylävatsakivut, verensokerin heittelyt, pyörrytys, pahat hiustenlähtöongelmat, turvotus, lihominen ja siitä johtuva ainainen laihdutuskierre. Myös ainainen väsymys, korkeat valkosoluarvot, haluttomuus, energiattomuus, nivelvaivat ja kuukautisongelmat on olleet vaivana nuoruudestani saakka ja terveyskeskuslääkärin mielestä olin täysin terve nainen. Onko nuo terveen ihmisen vaivoja? Tuskinpa vain! Yksityislääkärin avulla minä sain lopulta viime kesänä oikean diagnoosin ja oikean lääkityksen mutta kulkemani tie on ollut pitkä ja vaivalloinen ja HYVIN kallis koska olen joutunut kustantamaan kaikki tutkimukseni itse koska en saanut minkäänlaista apua terveysarvauskeskuksesta.

Ensimmäisestä lääkekokeilusta Thyroxinista elimistöni meni kriisiin eikä ottanut vastaan sitä lääkettä enää muruakaan. Sen sijaan olen käyttänyt tätä eläinperäistä Thyroid Erfa lääkettä nyt 7 kuukautta. Tämän seurauksena muunmuassa aivosumu on poissa joka vaikeutti elämääni hyvin paljon kun oli koko ajan ihan pökkyrä olo eikä pystynyt keskustelemaan ihmisten kanssa sönkkäämisen vuoksi ja kun muistikin pätki todella pahasti niin keskusteleppa siinä kun et muista edes sanoja! Päässäni ei enää humise, ei tinnitä, kurkusta ei kuulu rutinaa, kurkkua ei kurista, verensokeri on tasaisempi, silmien vuotaminen ja näköhäiriöt ovat loppuneet, olen pirteämpi, en ole lihonut vaan laihtunut pikku hiljaa koko ajan, en ole turvoksissa, kuukautiskiertoni on palautunut täysin normaaliksi, jaksan käydä kävelyllä, puuhastella ja valkosoluarvot ovat ensimmäistä kertaa aikuisiälläni normaalit! Nivelvaivoja on edelleen mutta nekin alkaa hellittää pikku hiljaa. Myös hiukseni ovat alkaneet kasvaa ja koko päälaki on täynnä uutta kasvua mikä on varsinkin naiselle erittäin tervetullut positiivinen tulos. Koko yleinen hyvinvointini on kaiken kaikkiaan paljon parempi kuin ilman eläinperäistä Thyroid lääkettä. Nyt olen toisin sanoen kuin toinen ihminen kun vertaa aikaan ennen oikeaa lääkitystä. En usko että kukaan söisi satojen eurojen arvoisia lääkkeitä huvikseen jos ei niistä olisi oikeaa apua, terveydelle kun ei ole hintaa!

En suostu enää olemaan ilman Thyroid lääkitystä ja toivon totisesti että tämä Valviran aikomus rajoittaa kilpirauhasen hoitoa millään muotoa ei mene läpi! Jumala meitä auttakoon :)
Liothyronin-hoidolla kuntoon tullut

#19 Onko Valvira asiassa puolueellinen?

27.05.2013 12:57

Minäkin painotan sitä että potilaat eivät ole valittaneet, vaan kateelliset ja puusilmäiset lääkärit, jotka eivät ole ajantasalla työssään ja jotka eivät työtänsä sydämellä tee vaan omaa egoaan pönkittääkseen tekevät valituksen lääkäristä joka uskaltaen poiketa valtavirran hoitokonsteista turvallisesti ja menestyksellisesti potilaitaan hoitaa! Kuunteleeko Valvira tässä vain yhdenkaista kantaa edustavia lääketieteen ammattilaisia? Missä pakkoyhdenmukaistamismaassa me oikein elämme?

Vieras

#20

27.05.2013 15:03

Oikea ravinto on parasta sairauksien ennaltaehkäisyä ja hoitoa sairauksiin.

Kirjoittaja on poistanut viestinsä (Näytä tarkemmat tiedot)

27.05.2013 15:13


Nina Saine

#22 Re:

27.05.2013 15:39

#20: -

On totta että oikeanlainen ravinto on erittäin tärkeä myös kilpirauhassairauksien hoidossa. Aina ei kilpirauhasongelmiin edes tarvita lääkkeitä varsinkin jos ongelmiin voidaan puuttua aikaisessa vaiheessa. Tästä voi lukea lisää esimerkiksi Datis Kharrazianin kirjasta "Why Do I still have thyroid symptoms when my lab tests are normal" Usein kuitenkin kilpirauhashormonikorvaushoito on välttämätön sen lisäksi että huolehditaan sopivasta ruokavaliosta ja lisäravinteista. Tässä korostuukin se tosiasia että julkisella puolella ravitsemusasioiden ymmärtäminen on vielä täysin lapsenkengissä kun taas funktionaalisella otteella potilaitaan hoitavat lääkärit osaavat paljonkin auttaa potilaitaan ravitsemusasioissa ja mm. suoliston kunnon huomioimisessa, siis samat lääkärit, jotka pääosin T3-hormonia sisältävää lääkitystä potilailleen määräävät.


Vieras

#23

27.05.2013 15:44

Antakaa lääkäreiden auttaa potilasta niillä keinoilla jotka parhaiten häntä auttaa.

Vieras

#24

27.05.2013 15:47

Antakaa lääkäreiden auttaa potilasta kaikin mahdollisin keinoin, jotka parantavat hänen elämän laatuaan.
Seija Janhonen

#25

27.05.2013 15:54

Olen sairaanhoitaja ja olen työssäni havainnut sellaisia puutteita, jotka vaikeuttavat potilaiden elämää mm. Kelan lääkelautakunta syytää jatkuvasti sellaisia säännöksiä, että jotakin lääkettä ei korvata Kelan toimesta ollenkaan. Se saattaa ihmiset epätasa-arvoiseen asemaan, koska monella perheellä ja yksinäisellä ihmisellä ei ole silloin mahdollisuutta ostaa niitä lääkkeitä jotka auttaisivat parhaiten.

Nyt kuulen ensimmäisen kerran, että Valvirakin syyllistyy uskomattomaan lääkäreiden itsemääräämisen rajoittamiseen. On erittäin hyvä, että tälläinen adressi on tehty ja saatettu liikkeelle.