Jokaisen vanhuksen oikeus hyvään hoitoon

Family man

/ #22 Joku roti kokonaisysteemiin!

04.04.2013 09:03

Täällä valitetaan vanhusten hoito-ongelmista ja lasten päiväkodeista yms...
Oletteko koskaan ajatelleet, että nuo vanhukset ovat vanhempiamme ja lapset lapsiamme?

Tämä koko yhteiskuntajärjestelmä on päin honkia. Perheen pitäisi huolehtia lapsistaan ja vanhemmistaan jotka eivät pärjää ilman apua.

Meillä on aikaa, mutta kiinnostus on aivan jossain muualla kuin perheen ja suvun hyvinvoinnissa. Lapsiperheiden ongelmat johtuvat siitä, että te ette tunne omia lapsianne, koska näette niitä "pakosti" vain muutaman tunnin illassa. Te ette tunne vanhempianne, koska niitä käytte tervehtimässä vain siksi että muistaisivat lahjottaa teille perintönsä... mutta raha, status jne. ovat ne kaikkein tärkeimmät. Mutta huomenna te olette vanhuksia ja lapsenne, joita ette ole pitäneet lähellä lapsina, pistävät teidät vanhainkotiin, kun ette pärjää kotona... ja kierre jatkuu!

Haluaisin nähdä muitakin perheitä, jotka pitävät huolta toisistaan. Lapset ovat kotona eskariin asti ja yksin jääneet isovanhemmat muuttavat samaan talouteen lapsiensa kanssa. Mummo tai vaari pitää seuraa lapsille, kertoo tarinoita menneestä ja opettaa lastenlapsille elämää kun vanhemmat ovat kiireisiä... ja lapset auttavat mummoja ja vaareja.

Yhteisöllisyys hyvät ihmiset on tie onnellisuuteen. Ei uusi bemari parkkipaikalla, eikä iso luksuskämppä sellaisenaan ole nautinto... mutta jos siinä asunnossa on liuta lapsia, sekä mummo tai vaari, asiat ovat hyvällä mallilla. Silloin kotihoitajia voisi olla enemmän ja hallinnollisissa kuluissa voisi säästää.

Mutta itsepä olette tienne valinneet, joten odottakaa ihan rauhassa vuoteissanne märissä vaipoissa. Ehkäpä se on palkka siitä että ette ole pitäneet huolta omistanne.