Avioliitto on naisen ja miehen välinen julkinen liitto

Vieras

/ #10282 Re: Re: Kappas

17.04.2013 06:52

#10276: Katsaus historiaan - Re: Kappas

Että ihmiset jo antiikin aikana olivat ahdasmielisiä ja suvaitsemattomia kun eivät sallineet homopareille yhdenvertaista asemaa heteroparien kanssa?

Vai olemmeko me nykypäivän ihmiset vasta ymmärtäneet mitä avioliitto OIKEASTI on, ja meitä ennen eläneet ovat järjestään huonompia, ahdasmielisempiä ja tyhmempiä?

Kyllä, ja samoin on ollut asian laita esim. lasten aseman kohdalla kaukaa historiasta nykypäivään.

"Lapsityövoiman käyttö on maailmanlaajuinen ongelma. Siihen liittyy joskus myös lapsikauppaa. Kansainvälisen työjärjestön ILO:n tutkimukset vahvistavat, että hyvin suuri osa maailman lapsista on pakotettu työskentelemään nuoresta iästä lähtien. Ongelman laajuudesta ei kuitenkaan ole riittävästi luotettavia tietoja. Joidenkin arvioiden mukaan joka viides maailman lapsi tekee työtä.

Lapsityövoimaa pidetään pakkotyön pahimpana muotona. Työolosuhteet ovat usein hyvin huonot ja korvaukset vähäisiä tai olemattomia. Lapset jäävät yleensä osattomiksi koulutuksesta ja heidät alistetaan terveydelle ja hyvinvoinnille haitallisiin oloihin."

"Järjestetyssä avioliitossa puolison valinnasta päättävät pariskunnan ulkopuoliset tahot, tavallisesti vanhemmat. Naisia voidaan myös myydä tai ostaa. Osa järjestetyistä liitoista on pakkoavioliittoja, joihin voi sisältyä väkivaltaa. Ihmisoikeusjärjestöt ja monien valtioiden kansalliset lait tuomitsevat avioliittoon pakottamisen. Kuitenkin merkittävä osa nykyisin maailmassa solmittavista avioliitoista on pakkoavioliittoja."

"Lapsityövoiman käyttö on yleistä kehitysmaissa, mutta ilmiö on tuttu myös teollisuusmaissa. Varsinkin teollistumisen alkuaikoina 1800-luvulla monissa Euroopan maissakin oli runsaasti lapsia tehdastyössä, toisinaan kaivoksissakin. Nykyään YK:n Lapsen oikeuksien sopimus kieltää lapsityövoiman hyväksikäytön.

Kansainvälisen työjärjestö ILO:n arvion mukaan maailmassa on vähintään 250 miljoonaa 5–14-vuotiasta lapsityöntekijää. Näistä noin 140 miljoonaa tekee täyspäiväistä työtä. Pahimmillaan työnteko on orjatyötä."

Osannet vastata mallisi mukaan muotoiltuihin kysymyksiin:

Että ihmiset läpi maailmanhistorian olivat ja ovat ahdasmielisiä ja suvaitsemattomia kun eivät ole sallineet lapsille oikeutta lapsuuteen?

Vai olemmeko me nykypäivän ihmiset vasta ymmärtäneet mitä lapsuus, lasten oikeudet ja lapsen asema OIKEASTI ovat, ja meitä ennen eläneet ovat järjestään huonompia, ahdasmielisempiä ja tyhmempiä?