Hevoshaan koulun tulevaisuus

Ei näin.

/ #43 Hajota ja hallitse

24.08.2013 17:08

Hakunilan urheilupuisto ja sen hieno koulukokonaisuus on taatusti suurimpia syitä, miksi täällä ylipäätään asuu tavallisia työssäkäyviä ihmisiä perheineen. Hakunilan maine muiden kuin siellä asuvien keskuudessa ei ole järin korkeassa kurssissa. Kun me aikanaan teimme päätöksen muuttaa tänne Nissakseen, meillä oli kovastikin ennakkoluuloja, mutta siitä huolimatta otimme riskin. Vuosien saatossa olemme huomanneet, kuinka hyvä paikka tämä on asua eikä vähiten urheilupuiston ja koulun sekä päiväkodin läheisyyden vuoksi. Kun lapset kasvavat kouluikään, tämä on ihan mahtava kaikkine koulu- ja harrastusmahdollisuuksineen. Olenkin monelle Hakunilaa vähätelleelle sanonut, että tämä on mainettaan parempi paikka elää, kannattaisi kokeilla itsekin. Täällä on paljon lapsia ja ainakin meidän naapurustossamme "koko kylä kasvattaa" -meininki. Oma ja yhteinen koulu edesauttaa sitä, että vanhemmat edes suurin piirtein tietävät, ketä/kenen lähiön lapset ovat, kun ne ovat oman lapsen koulusta tuttuja. Tämä tuo jonkinmoista turvaa asumiseen ja ympäristöön. Jos urheilupuiston kokonaisuus mennään nyt rikkomaan ahneudessa ja tonttirahojen toivossa, rikotaan oleellinen osa Hakunilan parasta osaa. Sitä vastoin tätä aluetta pitäisi vaalia ja pitää malliesimerkkinä, Vantaa saisi olla tästä ylpeä! Jos joku homma toimii ja asukkaat ovat tyytyväisiä, pitääkö se mennä ehdoin tahdoin hajottamaan?

Olemme harkinneet muuttoa pois lähinnä paremman asunnon vuoksi, mutta sijainnin takia emme ole malttaneet täältä minnekään lähteä. Tulevien pienten koululaisten turvallinen koulumatka on ollut suurin kriteeri! Ja tiedän, että moni naapurini ajattelee ihan samoin. Kun nyt lähikoulukin aiotaan lakkauttaa, ainakin jossain määrin täältä lähtevät ne, jotka pystyvät itse asuinpaikkansa valitsemaan, ja jäävät ne, jotka eivät niinkään pysty siihen vaikuttamaan. Hakunilalla ei ole enää varaa menettää työssäkäyvien perheiden osuutta väestössään, ja lähikoulun lopettaminen ei ainakaan houkuttele niitä tänne jäämään/muuttamaan. Vai tätäkö kaupunki haluaakin?

Olisi hienoa, jos pitäisivät huolta täällä jo asuvista eivätkä havittele uusia rakentamalla asuntoja koulun tilalle!