Mopot 80 km/h

Ville Tuuras
Lohja

/ #12

22.12.2006 20:46

Kuule Juha, henkilö joka luottaa tyystin laitteen teknologiaan tai osiin on erittäin typerä. Esimerkiksi: Kerran Porissa en muista kuinka monta vuotta sitten eräs 15 vuotias poika ajoi kolarin mopolla ja kuoli aivovaurioon. Se ajatteli samalla tavalla ku sinä "Mulla on parhaimmat jarrut mitä rahalla tähän mopoon saa, ei siis hätää jos tarttee jarruttaa". ne oli sen pojan kuuluisat viimeiset sanat.
Olen itse autokoulussa ja kysyn nyt sinulta: Miksi autoa, pyörää tai kevyt moottori ajoneuvoa ajavan henkilön on pidettävä turvallisuus väli? Mahtaisiko syynä olla reagointi ja jarrutus aika? Kun hidastaa millä tahansa kulkuneuvolla vauhtia kulkuneuvon pystyy pysäyttämään hallitusti ja nopeasti, mutta jos kuljet esim autolla juuri tuon 80km\H ja äkkijarrutat auto on edennyt arvioltani 5-10m voi olla väärinkin sillä auton jarrut ovat paremmat kuin mitkään mopojen jarrut yhteensä. Sitä paitsi se kuinka nopeasti kulkuneuvo saadaan pysäytettyä ei riipu jarrupalojen tai muiden laitteiden mukaan vaan vauhdin eli fysiikan normeista, vaikka haluaisitkin et millään saa mopoa pysähtymään yhtä turvallisesti kuin autoa 80km\h vauhdista, mopon kyllä saa pyshymään. Sehän pysähtyy kuin seinään päin sitä ei varmaan kukaan noista edellisistä ole kieltänyt. Jos ajaa tarpeeksi lujaa ja painaa jarrua, mutta miten käy kuskin? Kuski lentää hlposti monen metrin päähän ja se vauhti millä tullaan päin seinää, asfalttia tai autoa aiheuttaa vakavia vaurioita aivoissa tai muualla ruumista vaikka olisi kypärä päässä sillä suojakypärä on suunniteltu kaatumisien ja äkkinisien törmäämisen suojaksi. Eli Syy miksi mopojen korkein laillinen ajonopeus joka muuten on pakollista ylläpitää julkisella tiellä ajattaessa on puhtaasti turvallisuus syistä. Mopoa ei voi pysäyttää äkkijarruttamalla turvallisesti 80km\H siis mopo saadaan pysäytettyä kyllä mutta se saattaa maksaa kuskin hengen tai terveyden ja jos hengissä selviää moisen vauhdin äkkijarrutuksesta ja on läntänyt asfltille on kyseinen henkilö vähintään rampa tai kehitysvammainen