Pro Sideby/Siipyy - Kilgrund - Skaftung

/ #25 Fennovoiman kotisivuista

25.02.2008 16:06

Kiitos Marianna valistuksestasi.
Olen toki läksyni lukenut ja juuri siksi huoleni vain lisääntyy. Luonnonkaunis ja ainutlaatuinen rannikkomme Siipyyssä on joutumassa suuryritysten rahan jauhamismyllyn jalkoihin. Kansainväliset suur yritykset joiden yhteydesä mainittuja liikevaihtoja en osaa pinnistelemättä edes lukea oikein, on verhottu Suomalaisen nimen Fennovoima taakse. EON, Boliden, Mondo minerals, Omya, kaksi viimeistä sveitsiläisiä suuryrityksiä esim. kaivostoiminnan alalta.AGA jonka kaikki tiedämme yhtenä niistä.Lonkerot ovat moninaiset ja tiedän kyllä että kyseiset yritykset työllistävät suomessakin. Maailma on muuttunut ja Suomen itse valitsema osa tulee olemaan ydinvoimaloiden ja uraanikaivosten luvattu maa.
Mutta se harha että ulkomaalaiset tulisivat muka pelastamaan Suomen työttömät ja nuoret ja kilpailukyvyn, hyvää hyvyyttään, tekemällä tänne ydinvoimaloitaan on käsittämättömän sitkeässä. Sanotaanhan Fennovoiman sivuilla osuvasti "niin ja niin monta henkilötyövuotta" ja "kunnasta itsestä riippuu jäävätkö uudet työntekijät asumaan kuntaan, he arvostavat samoja asioita kuin nykyisetkin kuntalaiset" Eivätkös Kristiinan nuoret ole nykyisiä kuntalaisia? Ja käsitän näin että ydinvoimalatyöntekijät arvostavat samoja asioita kuin he. Eli nykyiset asukkaat eivät tule olemaan ydinvoimalan työntekijöitä?! vai miten?
Ympäripyöreää lakimiesten hiomaa tekstiä. Siksi kuulutin keskustelua lehtien palstoilla. Jos maanomistajat ja luontoharrastajat ja YV:n vastustajat näkevät hankkeen mielettömänä, on Fennovoiman otettava se vakavasti eikä pidettävä sitä vain "metelin pitämisenä"