Länsi-Pohjan Keskussairaalan toimintojen säilyttämiseksi

Kai Puro

/ #7 Kemin Keskusta huolissaan sairaanhoitopalveluista

19.05.2011 15:53

Kemin Keskustan kevätkokous oli huolissaan Länsi-Pohjan sairaanhoitopiirin tulevaisuudesta. Mahdollisesti kaavaillut erikoissairaanhoidon muutokset ja päivystystoiminnan osittainen alasajo aiheuttaisivat koko päivystysaikaisen toiminnan murenemisen.

Kokouksessa pidettiin tärkeänä sitä, että Meri-Lapin alueella säilyy korkeatasoinen terveydenhuolto, johon saumattomasti kuuluvat erikoissairaanhoidon palvelut. Keskusta muistuttaa, että päivystys on kokonaisuus, josta ei voi ottaa palveluja pois vaarantamatta koko päivystysaikaista toimintaa.

Keskustan Kemin kunnallisjärjestö kannattaa sote-aluemallikokeiluun osallistumista ja toivoo alueen kaikkien kuntien tekevän asiasta myönteisen päätöksen. Vappuna voimaan tulleen terveydenhuoltolain mukaan terveydenhuoltoa pitäisi tarkastella kokonaisuutena, johon kuuluvat perusterveydenhuolto, erikoissairaanhoito ja sosiaalitoimi. Sote-aluemalli toteuttaa tätä kokonaisuutta.