Avioliitto on naisen ja miehen välinen julkinen liitto

Vieras

/ #25714 Aapeli Saarisalo: Murha ja tappo

07.12.2013 21:02

Lähde: Saarisalo Aapeli, Raamatun Sanakirja. Data Universum Oy, Helsinki, sivu 476: TAPPO Alkuaan ei erotettu murhaa, ei pikaistuksissa tehtyä tahallista tappoa tai tuottamustappoa eikä hätävarjeluksesta aiheutunutta kuolemantuottamusta toisistaan, 1.Moos.4:10, 1.Moos.4:15; 2.Sam.3:27; siitä on todistuksena erityisten pakopaikkojen (turvakaupunkien) järjestäminen, joissa vahingossa toiselta hengen ottaneet saivat turvan verikostolta, 2.Moos.21:12-14. Eroavaisuutta koetettiin selvitellä kohdistamalla huomio mm. teon tahallisuuteen, 4.Moos.35:11-33.

sivu 337: MURHA Murhaa pidetään kaikkein suurimpana rikoksena, mihin synti voi ihmisen johtaa, Matt.15:19; Room.1:29; 1.Tim.1:9; Ilm.9:21. Profeettain ajan pahimpia merkkejä ovat häikäilemättömät murhat, Jes.1:21; Jer.6:7; Jer.7:9; Hes.33:26. Murhan kauheus on siinä, että ihminen riistää toiselta tämän kalleimman ja korvaamattomimman maisen omaisuuden: elämän, joka sitä paitsi on Jumalan erityisessä suojeluksessa, 1.Moos.9:6. Murhan syynä on useimmissa tapauksissa viha, 1.Moos.4; vrt. Gal.5:20. Vapahtaja pitää tosin jo vihaakin murhana, Matt.5:21 s. Samoin tekee apostoli Johannes, 1.Joh.3:15. Murhanhengen varsinainen nostattaja on _erkele, joka on ollut murhaaja alusta alkaen, Joh.8:44, ensimmäisestä veljesmurhasta lähtien: "Kain oli 'pahasta'", 1.Joh.3:12.