Avioliitto on naisen ja miehen välinen julkinen liitto

Vieras

/ #25814

11.12.2013 10:52

No nyt lähti toimimaan moitteetta! Meni viikko harakoille. Virtalähde paloi meidän talossa ja sen mukana modeemin vahingoittui - juuri nyt! pääkonttorista tuulee! Mutta Kiitos Jumalalle nyt toimii.

Olisi ollut kova kiire oikaista niin satatuhatta väärää tietoa, voiskos miesväki tässä vähän avittaa, eikä langeta vihollisen ansaan, kyllä niitä törkeyksiä aina suolletaan, siinä vaan meneee oikean asian etsimiseltä aika pois. ja niin jäävät valheellisuudet, puolitotuudet ym. harmaat lopulliseksi totuudeksi olemaan toisten mieliin.
Kannattaa pistää mahdollisimman tarkka kuuklaus, aivan sanatarkka. Myös raapustus. netissä on iso kasa tätä oikaisumateriaalia. Kun joku vain käyttäis. Meni nyt minultakin kalliit päivät hukkaan.
ja nyt on mentävä sairaalaan. Pistäkääs oikaisten asioita. Itse laitan tästä ensimmäisen odottaneen:

4. Poimitaan yksittäiset tuomitsevat jakeet, mutta sivuutetaan Jeesuksen laajemmat, rakkaudelliset periaatteet.

Tämä kritiikki kohdistuu useimmiten siihen, että kristittyjen sanotaan tuomitsevan jotkut henkilöt synnintekijöiksi mutta unohtavan Jeesuksen julistaman rakkauden. Jeesuksen Vuorisaarnan kohta “Älkää tuomitko, ettei teitä tuomittaisi” (Matt. 7:1) on paljon ei-uskovien siteeraama, koska se asiayhteydestään irrotettuna tuntuu tukevan ajatusta suvaitsevaisuudesta sellaisena kuin he sen ymmärtävät: relativistisen (suhteellisen) etiikan piiriin kuuluvana näkemyksenä, jonka mukaan mikään ei ole itsessään väärin eikä mitään tule siksi tuomita. (Tällainen suvaitsevaisuushan on sisäisesti ristiriitainen näkemys, koska jonkin käytöksen tuomitseminen moraalisesti vääräksi on sen mukaan kuitenkin itsessään väärin.)

Nämä Jeesuksen sanat eivät toki tarkoita sitä, ettei erilaisia toimia tulisi arvioida ja tarvittaessa todeta vääriksi. ”Älkää tuomitko” -sanojen tekstiyhteys oli se, ettei tule osoittaa ”rikkaa toisen silmässä, jos omassa silmässä on hirsi”, eli sanat on suunnattu tekopyhille henkilöille, erityisesti uskonnollisille johtajille, jotka arvioivat toisia, mutta eivät itseään (7:5 ”Sinä ulkokultainen!”) Jeesus ei siis tarkoittanut, ettei meidän tule arvioida asioita moraalisesti, vaan arvioitava myös itseämme moraalisesti ja näin vältettävä tekopyhyyttä. Toisessa kohdassa Jeesus sanoo “Älkää tuomitko näön mukaan, vaan tuomitkaa oikea tuomio.” (Joh. 7:24) Arvion on siis oltava huolellinen ja perusteltu. (Olson 2005)

Kun siis Paavali selitti, mitkä asiat ovat syntiä (esim. Room. 1:29–30, 1 Kor 5:11; 6:9–10, 2 Tim. 3:2–4) tai kehotti Korintin seurakuntaa erottamaan miehen, joka eli isänsä vaimon kanssa, hän ei sivuuttanut Jeesuksen käskyä “olla tuomitsematta”? (1 Kor. 5:1-3), vaan toimi Jeesuksen opetuksen mukaisesti. Uudessa testamentissa ei ole erilaisia, keskenään ristiriitaisia moraalistandardeja.

Mirjami Ivanov 2013