Jyväskylä ei talvikunnossapidä jalkakäytäviä 1.1.2014 jälkeen

Vieras

/ #30

14.12.2013 16:44

Jos jalkakäytävien talvikunnossapito siirtyy kadun varrella asuvan omakotitalon, rivitalon tms vastuulle, se johtaa siihen, että moni joutuu joko hankkimaan koneen (lumilinko, mönkijä+aura) talvikunnossapitoa varten. Sekä liukkauden torjuntaan murskeen ja keksimään nopean tavan levittää liukkauden torjunta-aine. Tai maksamaan urakoitsijalle jalkakäytävän kunnossapidosta.

Erityisesti iäkkäät ihmiset joutuvat koville. Joko työn tai kustannusten kautta. Ja matkatöissä olijat joutuvat hankkimaan sijaisen kun eivät ole paikalla.

Mielenkiintoista on myös se, että ilmeisesti liukastumisen aiheuttamat kustannukset tulevat talon omistajan ja hänen vakuutusyhtiön vastuulle. Oletettavasti tässäkin vakuutuksessa on omavastuu.

On tietysti hyvä, että kaupunki säästäisi 400 000 €. Mikäli säästön kohteena olevalla 60 km matkalla on 100m välein kiinteistö, tämä koskisi n 600 kiinteistöä. Se tekee 667€ per kiinteistö. Itse maksan hiukan enemmän vuodessa kiinteistöveroa. Joka taas on noussut. Vero, jolle ei saa vastinetta.

Oletettavasti yksipuolisella ilmoituksella en voi välttyä maksamasta kiinteistöveroa. Kunnon lumilingon saisin kahden vuoden verolla. Kun pitäisi olla semmoinen, joka olisi ammattikäyttöä varten.

Talviaamuisin yövuorosta tullut saisi kuulla linkojen pörinää ihan riittävästi. Nämä laitteet ovat ilman katalysaattoreita. Tämä on ympäristöllekin useampi askel taaksepäin.

Olen ehdottomasti sillä kannalla, että kaupunki hoitakoon jatkossa jalkakäytävien kunnossapidon! Silloin se sujuu kustannustehokkaammin, ekologisemmin ja tasalaatuisesti. Minulle sopii se, että vaikka maksettavaa tulisi kiinteistön omistajille (kaikkien muiden kohonneiden kustannusten lisäksi) HIEMAN lisää.