kuolaimettomat (bitless bridle) sallituiksi ratsastuskilpailuissa

Vieras

/ #13

23.06.2011 12:33

Minusta kuolaimettomat tulisi sallia ratsastuskilpailuissa vähintäänkin helppoB tasolle asti. Samoin niitä tulisi saada käyttää kantakirjauksessa. Voihan se niinkin mennä, että vaikka hevonen osaa piaffet, passaget, piruetit ja laukanvaihdot joka toisella askeleella, joihinkin kilpailuihin ei pääse, jos suu on liian pieni tuplakuolaimille. Silloin se on voi voi, mutta kilpailla voi silti silloin, kun kankikuolaimet eivät ole pakolliset. Siksi myös kuolaimettomat tulisi sallia kouluratsastuksessa, koska aina ei kuolain kaikille sovi esimerkiksi väliaikaisten hammasvaivojen takia tai hevosen herkkyyden vuoksi. Kysymys on kuitenkin hevosen ja ratsastajan välisestä vuorovaikutuksesta ja molempien taidoista, ei siitä, mitä siellä suussa on että hevonen saadaan muotoon. Hevosen voi saada muotoon ilman kuolaintakin, hyvät ratsastajat tietävät sen. Kuolaimettomuutta on mielestäni aivan turha leimata hevoshippistelyksi tai hörhöilyksi. Osoittaa hyvinkoulutettua hevosta ja taitavaa ratsastajaa, jos hallitsee hevosen ilman kuolainta, joka kuitenkin alunperin on tarkoitettu tehokkaaksi tavaksi käskeä hevosta. Ja minun tietääkseni juuri tämä on kouluratsastuksen perusidea.