Pallasta pitää kehittää

Rovaniemi

/ #1 Pallas sille kuulvaan kuntoon

16.05.2008 21:52

Olen ollut Pallaksella vuodesta 1970 lähtien lähes joka vuosi. Jo 20 vuoden ajan olen ihmetellyt sitä, miksi Pallaksen annetaan rapistua palveluiltaan. Yhä kasvava kansallispuiston kävijäjoukko edellyttää nykyaikaisia hotellipalveluja. Ne, jotka tulevat hotelliin vain ryyppymielessä, eivät kyllä kulkeudu 7,5 ha:n alueelta juuri mihinkään. He eivät siis ole uhka ympäristölle, mutta maksavat palveluista ja vaativat tasokasta hotellia.

Nykykunnossa Pallashotelli ja sen lähiympäristö on häpeäksi kansallispuistolle. On muistettava lisäksi, että ennen nykyistä hotellia, oli hieman ylempänä massiisinen ja tyylikäs hotelli. Laajennettuna ja ympäristö siistittynä olisi hotelli hyvä käyntikortti kansallispuistolle ja korvaisi saksalaisten aikanaan räjäyttämää hotellia edes osittain.

Kun veirailee jossakin keskieuroopan kansallispuistossa, ei tämän näköinen hotelli, kuten Pallashotelli nykyisellään, tulisi kuuloonkaan.

Nostetaan Pallas sille kuuluvalle tasolle.

Hans Enbuske