Pallasta pitää kehittää

Espoo

/ #2 Pallas on ainutlaatuinen

16.05.2008 22:40

Olen seurannut tätä kehityskeskustelua ja ihmetellyt miksi taas kerran törmätään samaan vastustukseen, mitä oli v. 1992 Jerisjärven tien rakentamisen aikoihin. Jos nyt katsotaan tuota tietä ja miten se on maisemoitu, niin ei voi sanoa, että se halkoisi tai pirstoisi kansallispuistoa kuten silloin lööpit kirkuivat.
Olen aiemmin työskennellyt Pallaksella 17 vuotta ja saanut kokea sen ilon, mitä monet ovat kokeneet niitä maisemia ihaillessaan ja nimenomaan sen, että kansallispuistoon ovat voineet tutustua kaikki - eivät pelkästään ns. repputurististit vaan myös liikuntarajoitteiset ja jotka eivät pysty kiipeämään tunturiin. Sijainti puurajassa on avannut maiseman, joka on riittänyt monelle.
Ehdotus siitä, että kansallispuiston ulkopuolelle rakennettaisiin nämä palvelut ei vain yksinkertaisesti toimi. Etäisyydet on syytä ottaa huomioon.
Alue, joka sisältyy tähän hotellin laajennukseen ei jälleen kerran pirsto kansallispuistoa eikä tuhoa sitä. Onneksi meillä on ympäristöministeri, joka ymmärtää kokonaisuuden. Tämän osoitti myös torstainen tv-ohjelma.