Vetoomus hedelmöityshoitojen rajaamisen puolesta

Kuopio

/ #4

21.05.2008 23:09

Satu Immosella hyvä pointti. Jos perustelet adressiasi sillä, että luonto ei ole näin tarkoittanut, mitenkäs sitten nämä heteroparit, jotka eivät voi lasta saada? Pitäisikö heidänkin oikeuksiaan rajata?

Tämä kuuluu mielestäni vähän samaan sarjaan kun adoptio. Pitäisikö homo- ja lesbopareille myöntää adoptio-oikeus? Pitäisikö heille antaa hedelmällisyyshoitoja? Hyvin pitkälle mielestäni ollaan samoilla arvoperustoilla.

Molemmissa vastustajilla ja kannattajilla on suurin piirtein samat perustelut. Kannattajat perustelevat puoltaan sillä, että ei vanhempien sukupuolella väliä ole vaan sillä miten paljon he lapsesta välittävät ja onko heillä mahdollisuuksia kasvattaa lapsi hänen tarvitsemallaan tavalla. Ja tähän ei sukupuoli vaikuta. Vastustajat taas ovat sitä mieltä, että lapsella tulisi olla sekä isä että äiti.

Entäs yksinhuoltajat? Jos lapsi asuu esimerkiksi äidinsä luona, hänellä ei välttämättä ole isää. En yleistä, sillä hyvin monella onneksi on. Mutta on näitäkin, jotka eivät ole koskaan isäänsä nähneet. Heillä ei ole isää, eikä heidän terveytensä ja mielenterveytensä ole siitä riippuvainen. Aivan samalla tavalla toimii myös toisinpäin, joillakin ei ole äitiä.

Pitäisikö tietyiltä yksinhuoltajilta viedä lapset pois, koska heillä ei ole toista vanhempaa? En usko, että monikaan sanoisi kyllä.

Ja sosiaalitoimistossa ollaan kyllä hyvin pitkälle sitä mieltä, että kun roolimalli on puuttunut niin ollaan hakoteillä. Voi olla näinkin, mutta uskoisin kuitenkin että hyvin monella heistä on kuitenkin sukulaisia, joita on kuitenkin kumpaakin sukupuolta. Kyllä siellä roolimalleja riittää. En kuitenkaan väitä että he siellä väärässä olisivat. Heillä on koulutus asiaan, ja he useimmiten osaavat hommansa.

No, osa asiasta menee hieman aiheen vierestä, mutta mielestäni asia liittyy kuitenkin aika vahvasti tähän aiheeseen. Samoja kysymyksiä käydään läpi, kun mietitään pitäisikö heille antaa oikeus hedelmällisyyshoitoihin.

Mielestäni tässäkin pitäisi ajatella lapsen parasta. Ei pitäisiä katsoa sukupuoleen, vaan siihen ovatko vanhemmat kykeneviä antamaan lapselle rakastavan kodin, jossa hän voi kasvaa turvallisesti, kehitystä vaarantamatta. Ja tähän seikkaan ei todellakaan sukupuoli vaikuta.

Itse olen sitä mieltä, että oikeus sekä adoptioon, että hedelmällisyyshoitoihin tulisi antaa. Tietenkään tätä ei voi kaikille antaa, heidän on täytettävä ne tietyt kriteerit.