Valtion holhouksen loputtava!

Iikka Kivi
Adressin tekijä

/ #5 Fantasioida saa, mutta...

22.12.2008 08:48

Sinänsä tupakkatuotteiden ja alkoholivalmisteiden kieltäminen ei tule koskaan realisoitumaan. Se on kaunis ajatus, fantasia, jolle ei ole minkäänlaista vastinetta reaalimaailmassa. Ihmiset kaikissa kulttuureissa tahtovat päihtyä - miksi, sitä emme tarkalleen tiedä. Ajatus siitä, että lakimuutoksin voitaisiin estää ihmisiä päihtymästä, on absurdi. Vaikka Suomessa on nollatoleranssi huumausaineiden suhteen, niitä käytetään silti. Miksi? Koska ihmiset tahtovat käyttää niitä.

Ja jos ajatus viedään filosofisella tasolla riittävän pitkälle, miksi millään instanssilla tulisi olla oikeus siitä, mitä aineita ihminen kehoonsa laittaa? Kyse on yksilönvapaudesta, jokaisen henkilökohtaisesta vapaudesta tehdä omalla kehollaan mitä itse tahtoo - vahingoittamatta muita.

Henkilökohtaisen vapauden myötä tulee totta kai myös vastuu, mutta on naurettavaa ajatella 2000-luvun kehittynyt Homo Sapiens Sapiens täysin vastuuttomaksi rellestäjäksi, jolle ainoa stoppi oman itsensä tuhoamiseksi on valtion asettamat määräykset. Se ei anna lajistamme kovin imartelevaa eikä edes todenmukaista kuvaa.