Esittävän taiteen tekijät tasa-arvoisen avioliittolain puolesta.

Vieras

/ #10 Re:

26.11.2014 10:13

Tasa-arvoinen avioliittolaki pitää saada, koska avioliittoon liittyy muutakin kuin uskonnollinen puoli. Lain turva esimerkiksi puolison menehtyessä on rekisteröidyssä parisuhteessa on lähes olematon. Miten yhteiskunta voisi katsoa ihmisten olevan lain edessä eriarvoisia? Millä oikeudella vain heterot saavat esim. avio-oikeuden sekä mahdollisuuden solmia avioehtosopimuksen?

"Avioliitto ei vaikuta omaisuuden omistukseen ja puolisot vastaavat itse veloistaan. Puolisolla on kuitenkin avio-oikeus joka oikeuttaa puolison ensimmäiseksi edunsaajaksi omaisuuden jaossa. Avioehtosopimuksessa puolisot voivat sopia, että avioliiton päättyessä heidän omaisuuttaan ei jaeta tasan heidän keskenänsä. Merkittävimmät yhteiskunnalliset vaikutukset ovat aviopuolison elatusvelvollisuus ja oikeus hoitaa toisen asioita toisen ollessa estynyt. Lisäksi puolisolla on oikeus estää omaisuuskauppoja, oikeus leskeneläkkeeseen ja vapautus eräisiin asumissuhteista johtuviin sosiaalitukialennuksiin."

Oman seksuaalisen suuntautumisen ei todellakaan pitäisi vaikuttaa tähän.