Koulukiusaamisen lopettamiseksi. Tomin muistolle.

Vieras

/ #101

04.03.2015 15:09

On erittäin tärkeää saada koulukiusaaminen loppumaan tai ainakin vähenemään radikaalisti, tarvitaan kokreettisempia tekoja tämän asian suhteen. Itse kiusattuna voin sanoa, että olen joutunut kärsimään todella paljon vielä aikuisenakin siitä, että olen lapsena ollut kiusattu koko peruskoulun ja lukionkin ajan. Ihmisiin luottaminen on vaikeaa edelleen ja mielenterveysongelmia on jos jonkinlaisia, yksinäinenkin olen. Kiusaamisen jättämät jäljet ja arvet ulottuvat monilla vielä vuosien päähän lapsuuden/nuoruuden kiusaamiskokemuksesta. Näitä jälkiseurauksiakin pitäisi hoitaa paremmin ja ylipäänsä tunnistaa, että johtuvat ainakin osittain siitä, miten on tullut kohdelluksi lapsena. Lapselle on erityisen vahingollista joutua kiusatuksi, kun aivot vielä kehittyvät ja muokkautuvat. Ei siis ihmekään, jos itsetunto on huono vielä aikuisiälläkin, kun on jo lapsena toitotettu, miten huono ja kelvoton olet.